F Finndjävel skrev:
Det är nog endast i Sverige som vanlig kapitalism kan kallas för "konspirationstankar". Har man likt Fortum och Uniper en massa olika produktion och behöver stänga ner en liten del av produktionen för underhåll så planerar man in driftstoppet så att den övriga produktionen ska ge så stor vinst som möjligt. Det kan man göra för att den ofria och misslyckat reglerade elmarknaden tillåter producenterna att påverka prisnivån genom att minska den egna produktionen i ett oproportionellt förhållande.

Så hade jag gjort om jag var ägare av Fortum och Uniper och så hade alla andra också gjort. Man planerar inte in driftstopp när det råder ett stort överutbud på marknaden och prisnivån inte påverkas. Det kallas inom kapitalismen för vinstmaximering.
Det är definitivt inte "konspiratoriskt" att hävda att företag strävar efter att maximera sina vinster. Endast en som inte begriper sig på kapitalism skulle påstå nått sånt.
Kan bara konstatera total avsaknad om hur produktion av kärnkraft fungerar och hur den är reglerad. :crysmile:
 
L lbgu skrev:
Var på TV för några månader sen (ev.Uppdrag granskning) där de tog upp saken. Bolagen är dock så slipade att det inte går att bevisa.
Att som du och en del andra i tråden tro att stora bolag är moraliska föredömen är otroligt naivt. Bara titta på Volkswagen och deras fifflande med utsläpp för att inse att bolagen inte har några skrupler. Lastbilsbranschen har väl fått böta miljarder för olaglig prissamverkan så det förekommer.
Ja, de är ju objektiva och bra. *IRONI*.
De vinklar fram en historia oavsett om den fins eller inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, de är ju objektiva och bra. *IRONI*.
De vinklar fram en historia oavsett om den fins eller inte.
Hur kommenterar du att lastbilsbranschen åkt på enorma böter för prissamarbeten då. Eller är det bara hittepå det med.
 
L lbgu skrev:
Var på TV för några månader sen (ev.Uppdrag granskning) där de tog upp saken. Bolagen är dock så slipade att det inte går att bevisa.
Att som du och en del andra i tråden tro att stora bolag är moraliska föredömen är otroligt naivt. Bara titta på Volkswagen och deras fifflande med utsläpp för att inse att bolagen inte har några skrupler. Lastbilsbranschen har väl fått böta miljarder för olaglig prissamverkan så det förekommer.
Har inget med hur produktion i ett kärnkraftverk fungerar, så släpp alla dessa jämförelser, vilket tråden avser.
 
Att marknadsövervakningen faktiskt fungerar.
Vet du om fusk så anmäl det.
 
A AndersS skrev:
Har inget med hur produktion i ett kärnkraftverk fungerar, så släpp alla dessa jämförelser.
Det visar på moralen hos stora bolag. De är beredda att bryta mot lagen för att maximera vinsten. Så varför skulle inte kärnkraftsbolag kunna göra det, eller är de helgon på något sätt.
 
L lbgu skrev:
Det visar på moralen hos stora bolag. De är beredda att bryta mot lagen för att maximera vinsten. Så varför skulle inte kärnkraftsbolag kunna göra det, eller är de helgon på något sätt.
Om du läst mina inlägg tidigare hade du förstått att driften av ett kärnkraftverk är så komplicerad och reglerad.
Mängder av projekt och pågående arbeten inom en anläggning där du vill minimera alla störningar.
Tråden var påverkan av O3ans stopp och senare inlägg om varför man valde en kall vecka för stoppet.
 
D Daniel 109 skrev:
Att marknadsövervakningen faktiskt fungerar.
Vet du om fusk så anmäl det.
Fast hur bra fungerar den? Dessa bolag har tillgång till den bästa juridiska hjälp de kan få så många sköter nog prissamarbetet på ett sådant sätt att det är väldigt svårt att bevisa det. Antagligen en ytterst liten del som åker fast.
 
A AndersS skrev:
Om du läst mina inlägg tidigare hade du förstått att driften av ett kärnkraftverk är så komplicerad och reglerad.
Mängder av projekt och pågående arbeten inom en anläggning där du vill minimera alla störningar.
Samtidigt vad är det som hindrar ett någon person manipulerar en sak på ett sådant sätt så att den måste bytas ut. Tror det är förhållandevis lätt för någon med kunskapen att oupptäckt orsaka en 'skada' som innebär att kärnkraftverket måste stoppas en tid för lite service.
 
L lbgu skrev:
Samtidigt vad är det som hindrar ett någon person manipulerar en sak på ett sådant sätt så att den måste bytas ut. Tror det är förhållandevis lätt för någon med kunskapen att göra det att oupptäckt orsaka en 'skada' som innebär att kärnkraftverket måste stoppas en tid för lite service.
Därför att jag vet att det inte är så, praktisk erfarenhet och inga konspiratoriska gissningar.
Jag tycker om att tillföra fakta i trådarna
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tror det är förhållandevis lätt för någon med kunskapen att oupptäckt orsaka en 'skada' som innebär att kärnkraftverket måste stoppas en tid för lite service.
Hoppas att alla som läser inser hur otroligt i.... dumt det citerade inlägget är.
 
Nu är ju i alla fall verket i Oskarshamn igång igen, detta bör leda till lägre elpriser redan imorgon. Strax efter kl 13 så vet vi.
 
Och på tisdag börjar vi få temp här i söder uppemot +10 grader.;)
 
A AndersS skrev:
Därför att jag vet att det inte är så, praktisk erfarenhet och inga konspiratoriska gissningar.
Jag tycker om att tillföra fakta i trådarna
Jag påstår inte att det är så i detta fallet. Däremot är det givetvis möjligt för en företagsledning att fixa ett stopp om de vill det av någon anledning. Att du påstår att det är omöjligt säger mest om dig. Givetvis är det möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.