L lbgu skrev:
Däremot är det givetvis möjligt för en företagsledning att fixa ett stopp om de vill det av någon anledning
De som har någon kunskap om drift av ett kärnkraftverk vet att det inte är möjligt. Allt som händer och utförs dokumenteras både manuellt och automatiskt.
Men du fortsätter bevisa att du saknar kunskap med nya kondpirationsteorier.
 
L lbgu skrev:
Jag påstår inte att det är så i detta fallet. Däremot är det givetvis möjligt för en företagsledning att fixa ett stopp om de vill det av någon anledning. Att du påstår att det är omöjligt säger mest om dig. Givetvis är det möjligt.
Var det du som jobbade i Tjernobyl och trixade med utrustningen?
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
A AndersS skrev:
De som har någon kunskap om drift av ett kärnkraftverk vet att det inte är möjligt. Allt som händer och utförs dokumenteras både manuellt och automatiskt.
Men du fortsätter bevisa att du saknar kunskap med nya kondpirationsteorier.
Var Volkswagens fifflande med utsläppen också konspirationsteorier? Innan det avslöjades hade du säkert avvisat den möjligheten som en konspirationsteori. För att genomföra det krävdes samarbetet mellan ledning och folk på golvet. Varför skulle inte samma typ av samarbete vara möjligt i ett kärnkraftverk?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Var Volkswagens fifflande med utsläppen också konspirationsteorier? Innan det avslöjades hade du säkert avvisat den möjligheten som en konspirationsteori. För att genomföra det krävdes samarbetet mellan ledning och folk på golvet. Varför skulle inte samma typ av samarbete vara möjligt i ett kärnkraftverk?
Hela den affären är rätt duktigt vinklad i media. Faktum är att de uppfyllde kraven i USA, dock inte kravens intentioner.
 
D Daniel 109 skrev:
Hela den affären är rätt duktigt vinklad i media. Faktum är att de uppfyllde kraven i USA, dock inte kravens intentioner.
Nu fabulerar du igen...
Det kostade VW $ 4,3 miljarder och deras fusk
https://www.di.se/nyheter/volkswagen-erkanner-fusk-betalar-enorma-boter/
Sen uppdagades då även en dieselkartell mellan tyska biltilverkare som jag inte orkar att googla rätt på med det blev miljardböter från EU.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nej, det gör jag inte.
Dessutom är skillnaden som deklarerats i media rejält överdriven och gäller dessutom mara i USA.
 
L lbgu skrev:
Var Volkswagens fifflande med utsläppen också konspirationsteorier? Innan det avslöjades hade du säkert avvisat den möjligheten som en konspirationsteori. För att genomföra det krävdes samarbetet mellan ledning och folk på golvet. Varför skulle inte samma typ av samarbete vara möjligt i ett kärnkraftverk?
Släpp alla dina jämförelser som inte är relevanta. Återkom när du vet det minsta om hur det fungerar. Jag har åtminstone lite vetskap.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör jag inte.
Dessutom är skillnaden som deklarerats i media rejält överdriven och gäller dessutom mara i USA.
Inte alls och den gemensamma nämnaren är ju Bosch som tillverkar bränslestyrningen.
Skandalen har skördat några höga tyska direktörer eftersom det var orimligt att de inte kände till fakta.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ja Bosch levererade hårdvaran. Men lyckades klara sig undan skandalen efter som de tydligt sagt att de inte var med på att metoden användes i produktionsbilar.

Men det jag skriver stämmer faktiskt. Även om du inte tror det. Journalister har ingen koll och ingen vilja att vara objektiva. De vill ha skandaler.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja Bosch levererade hårdvaran. Men lyckades klara sig undan skandalen efter som de tydligt sagt att de inte var med på att metoden användes i produktionsbilar.

Men det jag skriver stämmer faktiskt. Även om du inte tror det. Journalister har ingen koll och ingen vilja att vara objektiva. De vill ha skandaler.
Jo nu blev man ju dömd av amerikansk domstol.... $4.3 miljarder dvs runt 40 miljarder SEK.

Men för att återgå till tråden så ser jag inte på något sätt att O3's stopp skulle vara en manipulation.
Däremot är hela elmarknaden en stor manipulation av oligopolet och statliga ägare.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ja, för att de inte följde regelverkets intention. De hade aktivt rundat regelverket, vilket inte var tillåtet. Men kravet var att de uppfyllde kraven vid test, något de gjorde.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Man kan aldrig veta när det blir en brännskada så att brännslet börjar läcka ut.

Man går igenom "hela" anläggningen årligen under RA (revisionsavställningen) på de delar som inte är tillgängliga under drift, samt "kontinuerlig" översyn efter faställda FU-program under drift på de delar som är tillgängliga under drift.
Jo, jag förstår att de påstår att det är otur.
Det är det när en kylarslang spricker på bilen också.
Men genom korrekt underhåll och kontroller minskar ju risken till nära obefintlig.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, för att de inte följde regelverkets intention. De hade aktivt rundat regelverket, vilket inte var tillåtet. Men kravet var att de uppfyllde kraven vid test, något de gjorde.
Om man får böter på 40 miljarder SEK så har man kraftigt missat "intentionerna".

Men Tyskland är av någon anledning inblandade i det mesta som går fel.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och nu är O3 igång igen.
[länk]

Förhoppningsvist så går det även bra för Ringhals 4 samt finska OL3 som även de ska startas idagarna.
;)
 
Att storbolag regelmässigt bryter mot lagar och regler för att maximera vinster är utan tvivel.
Eriksson, Telia, MAN, Daimler, DAF, Iveco, Scania, Volvo/Renault, karteller & mutor...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.