pacman42 pacman42 skrev:
Om de hade möjlighet att skjuta det en vecka åt något håll så hade det varit mycket bättre för oss konsumenter.
Det som görs är att rapportera till elmarknaden så att de vet förutsättningar för elproduktion under period för planerade snabbstoppet.
Finns även stopp som inte är planerade utan görs med omedelbar verkan.
Men har för övrigt noll koll på hur elmarknaden kan påverka tiden för ett planerat snabbstopp.
 
A AndersS skrev:
Det är precis det som revisionerna hanterar, sedan finns det rutiner/regler för oförutsedda händelser som då hanteras via snabbstopp där en kontroll kan var det enda man utför för att säkerställa att inte det ska bli ytterligare problem.
Inte snabbstopp utan kortstopp.

Vid snabbstopp så skjuts styrstavarna in i härden på väldigt kort tid och all producerad ånga dumpas rätt ner i kondensorn.
Generatorn stoppas ganska snabbt.
Snabbstopp är mer eller mindre okontrollerat stopp.

Vid kortstopp så kör man in styrstavarna lungt och går ner med generatoreffekten lungt.
"All" den producerade ångan används i turbinerna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Man röstar på sd för man vill ha en förändring sägs det...... och här är den. Ändå blir folk aldrig nöjda.
Dra inte in politiken, starta egen tråd om du vill diskutera hur folk röstar.
Låt oss diskutera sakfrågan om underhåll och åtgärder som kan påverka elpriset.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Inte snabbstopp utan kortstopp.

Vid snabbstopp så skjuts styrstavarna in i härden på väldigt kort tid och all producerad ånga dumpas rätt ner i kondensorn.
Generatorn stoppas ganska snabbt.
Snabbstopp är mer eller mindre okontrollerat stopp.

Vid kortstopp så kör man in styrstavarna lungt och går ner med generatoreffekten lungt.
"All" den producerade ångan används i turbinerna.
Vi som inte jobbade direkt med drift kallade allt utanför revision för snabbstopp, troligtvis fel utifrån olika former för stopp av reaktor.

Men effekten för oss kunde vara att utföra planerad åtgärd under "stoppet" eller att planerad åtgärd när "stopp" inträffar fick t.ex. flyttas fram i tid då den inte fick utföras.
 
Jo och nu är O3 igång igen.
https://www.okg.se/

Förhoppningsvist så går det även bra för Ringhals 4 samt finska OL3 som även de ska startas idagarna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om de hade möjlighet att skjuta det en vecka åt något håll så hade det varit mycket bättre för oss konsumenter.
Under denna vecka (V10) så var det planerat en SUB avställning, den kan inte göras nära inpå efter en uppgång.

Hade man skjutit på kortstoppet så hade "hela" systemet som innehåller processvattnet/ångan blivit väldigt skitigt. Det hade medfört att kortstoppet och/eller kommande RA hade behövt vara längre för att sannera systemet innan annat arbete hade kunnat påbörjas.

Sen tar det ett tag att planera alla de olika arbeten som behöver göras under kortstopp. Det kan finnas flera olika fel som har kommit under driftsäsongen som behöver åtgärdas innan ny uppstart.
 
A AndersS skrev:
Förstår inte vad du avser med annan produktion, OKG är ett bolag som idag endast består av en reaktor där O1 och O2 är under nedmontering. Bolaget ägs av Uniper och Fortum, men det är en annan historia.
Sedan övervakas det av SSM så att man följer gällande regelverk för drift, säkerhet, etc.
Om du har "konspirationstankar" att man från ägarhåll kan styra vilken vecka man ska utföra ett snabbstopp och om det "verkligen" behövs så är du ganska fel ute.
Du kan lita på att det kostar att göra ett snabbstopp, men att man lyckades starta upp produktion i natt, ett dygn tidigare, så nu rullar det på med halv effekt då det tar ca tre dygn att gå upp på maxeffekt.
Det är nog endast i Sverige som vanlig kapitalism kan kallas för "konspirationstankar". Har man likt Fortum och Uniper en massa olika produktion och behöver stänga ner en liten del av produktionen för underhåll så planerar man in driftstoppet så att den övriga produktionen ska ge så stor vinst som möjligt. Det kan man göra för att den ofria och misslyckat reglerade elmarknaden tillåter producenterna att påverka prisnivån genom att minska den egna produktionen i ett oproportionellt förhållande.

Så hade jag gjort om jag var ägare av Fortum och Uniper och så hade alla andra också gjort. Man planerar inte in driftstopp när det råder ett stort överutbud på marknaden och prisnivån inte påverkas. Det kallas inom kapitalismen för vinstmaximering.
Det är definitivt inte "konspiratoriskt" att hävda att företag strävar efter att maximera sina vinster. Endast en som inte begriper sig på kapitalism skulle påstå nått sånt.
 
  • Gilla
Oaken och 4 till
  • Laddar…
Nej, det är inte tillåtet. Prismanipulation är inte tillåtet alls. Så det är definitivt inte tillåtet och normalt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte tillåtet. Prismanipulation är inte tillåtet alls. Så det är definitivt inte tillåtet och normalt.
Även ifall det inte är tillåtet så förekommer det ändå. Att tro annat är att vara naiv. Se bara på vad skogsbolagen betalar skogsägare för timmer. Finns inte på kartan att de inte har inofficiella överenskommelser.
 
Har du något belägg för det så tycker jag att du ska lämna över dem till elmarknadsinspektionen. Annars är det att klassa som lösa konspirationsteorier.
 
  • Gilla
lob och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte tillåtet. Prismanipulation är inte tillåtet alls. Så det är definitivt inte tillåtet och normalt.
Jo nu är då "prismanipulering" mycket sannolik bland oligopolets aktörer inkl politisk styrning.
Tyska Uniper har många miljarder skäl som ägare att se till att det blir maximal vinst.

(sen med en bränsleskada som det här är det mindre sannolikt eftersom konsekvensen är stor att inte reparera)
 
Ossian K Olsson
F Finndjävel skrev:
Det är nog endast i Sverige som vanlig kapitalism kan kallas för "konspirationstankar". Har man likt Fortum och Uniper en massa olika produktion och behöver stänga ner en liten del av produktionen för underhåll så planerar man in driftstoppet så att den övriga produktionen ska ge så stor vinst som möjligt. Det kan man göra för att den ofria och misslyckat reglerade elmarknaden tillåter producenterna att påverka prisnivån genom att minska den egna produktionen i ett oproportionellt förhållande.

Så hade jag gjort om jag var ägare av Fortum och Uniper och så hade alla andra också gjort. Man planerar inte in driftstopp när det råder ett stort överutbud på marknaden och prisnivån inte påverkas. Det kallas inom kapitalismen för vinstmaximering.
Det är definitivt inte "konspiratoriskt" att hävda att företag strävar efter att maximera sina vinster. Endast en som inte begriper sig på kapitalism skulle påstå nått sånt.
Är det någon som faktiskt har koll på hur mycket de stora elproducenterna har sålt på förhand via certifikat(kallar man det så? Alltså fastpriskontrakr) och hur mycket som säljs via timpriskostnaden?

För vissa källor beskriver det som att de större aktörerna inte gör några vidare vinster pga att de sålde elen för länge sedan samt att många större företag inte betalat nämnvärt mer senaste åren för att de prissäkrat elen. Även längre kontrakt nu är inte i närheten av vad timpriserna ligger på i kostnad.
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Är det någon som faktiskt har koll på hur mycket de stora elproducenterna har sålt på förhand via certifikat(kallar man det så? Alltså fastpriskontrakr) och hur mycket som säljs via timpriskostnaden?

För vissa källor beskriver det som att de större aktörerna inte gör några vidare vinster pga att de sålde elen för länge sedan samt att många större företag inte betalat nämnvärt mer senaste åren för att de prissäkrat elen. Även längre kontrakt nu är inte i närheten av vad timpriserna ligger på i kostnad.
Om man ser på oligopolet så är det då norska Statkraft, Vattenfall, finska Fortum och tyska Uniper.
Vattenfall och Fortum har inte tjänat några pengar enligt deras årsredovisning pga terminer/hedge.
Tyska Uniper har jag inte sett någon årsredovisning för.
Statkraft gjorde en megavinst.
https://www.statkraft.no/IR/borsmel...-as-resultat-for-fjerde-kvartal-og-aret-2022/
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du något belägg för det så tycker jag att du ska lämna över dem till elmarknadsinspektionen. Annars är det att klassa som lösa konspirationsteorier.
Var på TV för några månader sen (ev.Uppdrag granskning) där de tog upp saken. Bolagen är dock så slipade att det inte går att bevisa.
Att som du och en del andra i tråden tro att stora bolag är moraliska föredömen är otroligt naivt. Bara titta på Volkswagen och deras fifflande med utsläpp för att inse att bolagen inte har några skrupler. Lastbilsbranschen har väl fått böta miljarder för olaglig prissamverkan så det förekommer.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är då "prismanipulering" mycket sannolik bland oligopolets aktörer inkl politisk styrning.
Tyska Uniper har många miljarder skäl som ägare att se till att det blir maximal vinst.

(sen med en bränsleskada som det här är det mindre sannolikt eftersom konsekvensen är stor att inte reparera)
Och vem köpte Uniper för att de inte skulle haverera, konkurs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.