20 944 läst ·
254 svar
21k läst
254 svar
Underhåll på reaktor höjer elpriserna igen
Denna site hade prognoser som visade på att det skulle bli kallt under just denna perioden, detta flera dagar innan kraftverket stängdes.D Daniel 109 skrev:
https://www.vadret1.com/europe/sweden/kalmar/oskarshamn
Men var det innan beslutet togs? Det är inte spontana beslut direkt.
Det är många moment, företag och personal som ska planeras för ett arbete utifrån att det oftast är flera arbeten som görs samtidigt. Gör man ett stopp på en vecka så finns det i regel andra åtgärder, inte akuta, men utförs för att t.ex. förhindra ett senare snabbstopp. Ett snabbstopp tar några dagar med ingen och lägre kapacitet utifrån nedtagning och återstart av reaktor. Har sett planeringen av "snabbåtgärder" och även revisioner, man blir väldigt ödmjuk utifrån hur det utförs. Skulle gissa på när det gäller revisioner så är man nog framme vid 2030-talet i förberedande planering.pacman42 skrev:
Redigerat:
Ska också tillägga att om man gör ett sådant här stopp kan det påverka annat arbete som måste stoppas, kanske kräver en ny planering, etc, så det blir en kedja av påverkan. Behöver inte vara reaktorrelaterat men får inte påverka arbetet som orsakat stopp av produktion, t.ex. planerad uppdatering av ett IT-system.
Så det finns ingen konspiration när tiden väljs vilket fanns noterat i tidigare inlägg
Så det finns ingen konspiration när tiden väljs vilket fanns noterat i tidigare inlägg
Ja, så persona(till bra pris)l finns kanske inte när det är varmt eftersom de är inbokade på andra ställen då redan.A AndersS skrev:Det är många moment, företag och personal som ska planeras för ett arbete utifrån att det oftast är flera arbeten som görs samtidigt. Gör man ett stopp på en vecka så finns det i regel andra åtgärder, inte akuta, men utförs för att t.ex. förhindra ett senare snabbstopp. Ett snabbstopp tar några dagar med ingen och lägre kapacitet utifrån nedtagning och återstart av reaktor. Har sett planeringen av "snabbåtgärder" och även revisioner, man blir väldigt ödmjuk utifrån hur det utförs. Skulle gissa på när det gäller revisioner så är man nog framme vid 2030-talet i förberedande planering.
Så då väljer man när det blir kallt istället.
Nja, man väljer tid utifrån många parametrar bl.a. om något gått sönder och dess konsekvens och påverkan.K karlmb skrev:
Hade man kunnat köra på fram till revision så hade man gjort det.
Med dagens elpriser så stänger man inte av 1450MW reaktor i en vecka om det inte behövs.
Redigerat:
Det var en del andra jobb som var tvungna att utföras innan kortstoppet.pacman42 skrev:
Det var bl.a. en SUB-avställning, den var planerad till denna vecka, så SUB avställningen behövde tidigareläggas, för att den kan inte göras direkt efter uppgång.
I början av skadeläget så var skadan väldigt liten, det funderades på om det skulle gå att köra ändra fram till revisionsavställningen.
Om man har annan produktion som får ökade intäkter så behöver det inte bli förlust.A AndersS skrev:
Förstår inte vad du avser med annan produktion, OKG är ett bolag som idag endast består av en reaktor där O1 och O2 är under nedmontering. Bolaget ägs av Uniper och Fortum, men det är en annan historia.K karlmb skrev:
Sedan övervakas det av SSM så att man följer gällande regelverk för drift, säkerhet, etc.
Om du har "konspirationstankar" att man från ägarhåll kan styra vilken vecka man ska utföra ett snabbstopp och om det "verkligen" behövs så är du ganska fel ute.
Du kan lita på att det kostar att göra ett snabbstopp, men att man lyckades starta upp produktion i natt, ett dygn tidigare, så nu rullar det på med halv effekt då det tar ca tre dygn att gå upp på maxeffekt.
OK, man kan ju se till att grejorna är förberedda för vintern då. Om det nu är så dyrt att stoppa vintertid.A AndersS skrev:Förstår inte vad du avser med annan produktion, OKG är ett bolag som idag endast består av en reaktor där O1 och O2 är under nedmontering. Bolaget ägs av Uniper och Fortum, men det är en annan historia.
Sedan övervakas det av SSM så att man följer gällande regelverk för drift, säkerhet, etc.
Om du har "konspirationstankar" att man från ägarhåll kan styra vilken vecka man ska utföra ett snabbstopp och om det "verkligen" behövs så är du ganska fel ute.
Du kan lita på att det kostar att göra ett snabbstopp, men att man lyckades starta upp produktion i natt, ett dygn tidigare, så nu rullar det på med halv effekt då det tar ca tre dygn att gå upp på maxeffekt.
Om man skall göra ett stopp och har annan elproduktion så kan man räkna på det och eventuellt komma fram till att det lönar sig att göra stoppet just när det är kallt. Eller så lönar det sig inte. För oss elkonsumenter så är det dock väldigt ironiskt att det sker just när det är kallt och elpriserna därmed kommer att stiga mycket mer än de hade gjort annars.
Om de hade möjlighet att skjuta det en vecka åt något håll så hade det varit mycket bättre för oss konsumenter.
Om de hade möjlighet att skjuta det en vecka åt något håll så hade det varit mycket bättre för oss konsumenter.
Det är precis det som revisionerna hanterar, sedan finns det rutiner/regler för oförutsedda händelser som då hanteras via snabbstopp där en kontroll kan var det enda man utför för att säkerställa att inte det ska bli ytterligare problem.K karlmb skrev:
Läs vad jag skrivit tidigare så får du det förklarat, det är inte så enkelt då jag tolkar att du inte haft möjlighet att ta del av drift av ett kärnkraftverk.pacman42 skrev:
Om man skall göra ett stopp och har annan elproduktion så kan man räkna på det och eventuellt komma fram till att det lönar sig att göra stoppet just när det är kallt. Eller så lönar det sig inte. För oss elkonsumenter så är det dock väldigt ironiskt att det sker just när det är kallt och elpriserna därmed kommer att stiga mycket mer än de hade gjort annars.
Om de hade möjlighet att skjuta det en vecka åt något håll så hade det varit mycket bättre för oss konsumenter.
Säger som SMHI meteorolog uttryckte det , "egentligen kan vi inte göra långtidsprognoser, t.ex. 10-dygns som går att lita på att det stämmer, men det finns ett krav att vi ska göra det".
Redan efter 5 dygn enligt SMHI "Ju fler dygn desto lägre träffsäkerhet och på dygn fem i prognosen är chansen mellan 70 och 75 %".
Man kan aldrig veta när det blir en brännskada så att brännslet börjar läcka ut.K karlmb skrev:
Man går igenom "hela" anläggningen årligen under RA (revisionsavställningen) på de delar som inte är tillgängliga under drift, samt "kontinuerlig" översyn efter faställda FU-program under drift på de delar som är tillgängliga under drift.