A AndersS skrev:
Kan bara konstatera total avsaknad om hur produktion av kärnkraft fungerar och hur den är reglerad. :crysmile:
Visst. Men var är bevisen för att stoppet inte gick att skjuta upp en vecka?
Utan det så är det ju bara fromma förhoppningar om att OKGs ägare inte blåser oss.
 
K karlmb skrev:
Jo, jag förstår att de påstår att det är otur.
Det är det när en kylarslang spricker på bilen också.
Men genom korrekt underhåll och kontroller minskar ju risken till nära obefintlig.
Precis, det är därför revision finns och pågår i flera veckor. Även förberedande arbete till nästa revision kan påbörjas.
Det är därför så få snabbstopp behöver göras. Och det tillkommer även nya "funktioner" för att bättre kunna förutse när något börjar bli "mindre" slitet och ev. planerad för byte vid nästa stopp.
 
K karlmb skrev:
Visst. Men var är bevisen för att stoppet inte gick att skjuta upp en vecka?
Utan det så är det ju bara fromma förhoppningar om att OKGs ägare inte blåser oss.
Se mina tidigare inlägg där du fått det förklarat.
Alla händelser rapporteras, kontrolleras och övervakas SSM (tidigare SKI).
Går vi sedan in på tekniska nivåer är det inget någon kan/får skriva om här.
 
A AndersS skrev:
Precis, det är därför revision finns och pågår i flera veckor. Även förberedande arbete till nästa revision kan påbörjas.
Det är därför så få snabbstopp behöver göras. Och det tillkommer även nya "funktioner" för att bättre kunna förutse när något börjar bli "mindre" slitet och ev. planerad för byte vid nästa stopp.
Finns det någon statistik som visar hur ofta och när det aktuella felet uppkommer i en reaktor?
 
A AndersS skrev:
Se mina tidigare inlägg där du fått det förklarat.
Vad jag sett är det mest återgivanden av pressreleaser?
 
K karlmb skrev:
Finns det någon statistik som visar hur ofta och när det aktuella felet uppkommer i en reaktor?
Kolla på SSM hemsida om det finns
Mycket av arbetet på kärnkraft är sekretessbelagt så jag tog för vana att aldrig berätta några detaljer, inte ens till kollegor som inte behövde det för att kunna utföra sitt arbete.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad jag sett är det mest återgivanden av pressreleaser?
Se min notering om sekretess.
 
A AndersS skrev:
Se min notering om sekretess.
Haha, ja då är det ju svårt att bilda sig en uppfattning för oss dödliga.
Vi förväntas helt enkelt lita på vad ägaren säger.
 
K karlmb skrev:
Haha, ja då är det ju svårt att bilda sig en uppfattning för oss dödliga.
Vi förväntas helt enkelt lita på vad ägaren säger.
Eller hur trovärdiga vi är som skriver.
Tycker jag är seriös som hänvisar till.
Men SSM har en del info.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, jag förstår att de påstår att det är otur.
Det är det när en kylarslang spricker på bilen också.
Men genom korrekt underhåll och kontroller minskar ju risken till nära obefintlig.
Vid RA byts eventuellt skadat brännsle samt ca en femtedel av allt brännsle, de brännslestavar som är kvar flyttas runt för optimal driftekonomi.

Det genomförs en massa kontroller och förebyggande utbyte under RA, det sker med fastslaget intervall.
Det fastslagna intervallet utvärderas då och då för att hitta bra intervall.

Ett för kort intervall kostar en massa i onödan,
Bl.a.
- slängs fullt fungerande saker i förtid.
- genererar mer aktivt avfall som kostar att ta hand om.
- utrustning slits när den domonteras/monteras, man "skruvar sönder" utrustning.
- åtgår mer prsonal än nödvändigt.
 
A AndersS skrev:
Släpp alla dina jämförelser som inte är relevanta. Återkom när du vet det minsta om hur det fungerar. Jag har åtminstone lite vetskap.
Man behöver inte veta hur ett kärnkraftverk funkar för att inse att ifall ledningen vill så kan de med hjälp av ett par trogna arbetare fixa så att verksamheten behöver stoppas ett önskat antal dagar på ett sätt som kommer att se fullt legitimt ut för en betraktare. Det gäller i alla typer av verksamhet, möjligt att det är lite svårare att fixa det i ett kärnkraftverk, men knappast omöjligt.
Finns bara motivationen så går det. Och ifall mycket pengar kan tjänas så brukar det vara en väldigt god motivation att bända på reglerna vilket visats om och om igen.
 
L lbgu skrev:
Man behöver inte veta hur ett kärnkraftverk funkar för att inse att ifall ledningen vill så kan de med hjälp av ett par trogna arbetare fixa så att verksamheten behöver stoppas ett önskat antal dagar på ett sätt som kommer att se fullt legitimt ut för en betraktare. Det gäller i alla typer av verksamhet, möjligt att det är lite svårare att fixa det i ett kärnkraftverk, men knappast omöjligt.
Finns bara motivationen så går det. Och ifall mycket pengar kan tjänas så brukar det vara en väldigt god motivation att bända på reglerna vilket visats om och om igen.
Nä, det är enklare att skriva och gissa i ett forum :crysmile:
Lycka till i dina konspirationsteorier, det ser ut att bli kallt en vecka ska vi manipulera och stoppa ett kärnkraftverk:crysmile:
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nä, det är enklare att skriva och gissa i ett forum :crysmile:
Lycka till i dina konspirationsteorier.
På vilket sätt är det en konspirationsteori att påpeka att ett företag kan fiffla för att öka vinsten?
Det händer hela tiden. Finns hur många fall där EU eller USA bötfällt stora företag som medvetet fifflat.
Eller påstår du att just företag som har kärnkraftverk är särskilt etiska och aldrig skulle göra något olagligt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst. Men var är bevisen för att stoppet inte gick att skjuta upp en vecka?
Utan det så är det ju bara fromma förhoppningar om att OKGs ägare inte blåser oss.
Hur vet du att det inte blir ännu kallare nästa vecka? Eller veckan därefter?

Det här stoppet har planerats under långt fler dagar än vad väderprognoserna sträcker sig. Kan man undvika ett stopp så gör man det, kan man inte göra det så spelar vädret ingen roll.
 
L lbgu skrev:
Man behöver inte veta hur ett kärnkraftverk funkar för att inse att ifall ledningen vill så kan de med hjälp av ett par trogna arbetare fixa så att verksamheten behöver stoppas ett önskat antal dagar på ett sätt som kommer att se fullt legitimt ut för en betraktare. Det gäller i alla typer av verksamhet, möjligt att det är lite svårare att fixa det i ett kärnkraftverk, men knappast omöjligt.
Finns bara motivationen så går det. Och ifall mycket pengar kan tjänas så brukar det vara en väldigt god motivation att bända på reglerna vilket visats om och om igen.
Lycka till att fejka en brännsleskada så att alla berörda/insatta är med på det utan att någon yppar ett ord om att det är iscensatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.