20 944 läst ·
254 svar
21k läst
254 svar
Underhåll på reaktor höjer elpriserna igen
Om man äger och har full kontroll över ett kraftverk så är det nog relativt enkelt att komma på något svepskäl varför produktionen måste stå stilla någon tid. Företag är beredda att köra mycket fulspel för att tjäna några kronor. Har du glömt hur Volkswagen manipulerade avgastester. Kan man göra det så kan man nog hitta på att en pump behöver akut underhåll eller vad som nu krävs för att stoppa ett kraftverk.D Daniel 109 skrev:
Mellan Öland och fastlandet så fanns det sex vindkraftverk en bit norr om bron. Som man demonterade för flera år sedan. Elbolaget ville inte återställa botten genom att ta bort de sex betongfundamenten. För det skulle kosta för mycket. Hur de sedan slutade har jag ingen koll på.B Byggarn44 skrev:Vindkraftverk orsakar också avfall
Hur lång tid tar det att bryta ner vingarna? 1000år? 10000år? 100000år?
Eller har någon koll på hur man kan återvinna vingarna?
Vilka garantier finns det att inte de stora företagen säljer ut åldrade vindkraft parker strax innan dom blir för gamla och böjar kosta pengar.
Och den nya ägaren kör dom i botten och sedan gör konkurs?
Vad jag förstår så blir det markägarns ansvar att ta bort / demontera de gamla vindkraftverken som finns kvar vid en konkurs.
Eller räknar alla att staten skall gå in och bekosta demontering.
Det kanske borde finnas en fond liknande som bensinbolagen har för att ta hand om och städa upp gamla bensinstationer.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det ska bli kallt nu så självklart kör man planerade driftsunderhåll då. Så att man kan pressa upp priserna högre och ta tillbaka det man förlorar på att köra ner en reaktor på dom andra som man håller igång. Annars hade man ju kunnat köra planerade underhåll när det är varmare och effektbehovet är litet.
Elmarknaden är verkligen rutten och korrupt.
Elmarknaden är verkligen rutten och korrupt.
Det är inte planerat. Det är ett fel som man bedömer att det är olämpligt att vänta med att åtgärda.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Vindkraftsparkerna körs alltid som separata AB. När det är dags att nedmontera så är det lägligt att försätta dom i konkurs och låta skattebetalarna ta smällen.S slurppe99 skrev:
Det hade kunnat funka om kärnkraften inte redan sålt >50% av produktionen på termin och nu måste köpa in den på marknaden istället. Anledningen till att man tar ett ofrivilligt driftstopp just nu är att en bränsleskada kan föra med sig stora konsekvenser längre fram, speciellt i en BWR som O3 där ångan går direkt från reaktorn till turbinerna.F Finndjävel skrev:Det ska bli kallt nu så självklart kör man planerade driftsunderhåll då. Så att man kan pressa upp priserna högre och ta tillbaka det man förlorar på att köra ner en reaktor på dom andra som man håller igång. Annars hade man ju kunnat köra planerade underhåll när det är varmare och effektbehovet är litet.
Elmarknaden är verkligen rutten och korrupt.
Det är alltid lika (tragi)komiskt att se alla konspirationsteoretiker gå igång så fort ett kkv får lite problem, nästan lika roligt som att lyssna på vindkraftshatarna...
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Frågan om Frankrike är intressant och och någon här gjorde ett intressant inlägg i en annan tråd kring detta. Jag kan inte lova att jag minns det helt rätt men tydligen så ville man ett tag lägga ner ett antal sina kärnkraftverk och därför drog ner på underhållet på dem. Sedan ändrade man sig och då kom det dåliga underhållet och slog dem i baken.T Tommynorskens skrev:
På det hade man problem med värmebölja som gjorde att kylvattnet var för varmt i sommar har jag för mig.
Ta detta med en nypa salt, det är vad jag minns från ett annat, mycket bra inlägg, här på forumet.
Utöver detta kan jag tänka mig att Frankrikes elpris följer övriga Europa och marknadsmodellen likt oss.
Frankrike exporterar vanligen enorma mängder el, ffa till Tyskland och vid del Spanien.
Att man hade problem med kylningen beror på att många reaktorer använder flodvatten, inte havsvatten, för sin kylning. Även svenska reaktorer har gränser för när kylningen inte längre räcker till men det är i stort sett bara Ringhals som kan drabbas på grund av sitt ytvattenintag. Övriga kkv har djupvattenintag, 30-40m har jag för mig, och har tillgång till svalt vatten året om.
Ringhals 2 stoppades en sommar för några år sedan pga vattentemperaturen, det var 25-26 grC vid ytan. Det fanns ingen risk för kylproblem vid normal drift utan det var resteffektkylningen som var underdimensionerad, dvs de första timmarnas kylning efter ett (snabb)stopp. R34 har lite större kapacitet så de klarar ett par grader till.
Att man hade problem med kylningen beror på att många reaktorer använder flodvatten, inte havsvatten, för sin kylning. Även svenska reaktorer har gränser för när kylningen inte längre räcker till men det är i stort sett bara Ringhals som kan drabbas på grund av sitt ytvattenintag. Övriga kkv har djupvattenintag, 30-40m har jag för mig, och har tillgång till svalt vatten året om.
Ringhals 2 stoppades en sommar för några år sedan pga vattentemperaturen, det var 25-26 grC vid ytan. Det fanns ingen risk för kylproblem vid normal drift utan det var resteffektkylningen som var underdimensionerad, dvs de första timmarnas kylning efter ett (snabb)stopp. R34 har lite större kapacitet så de klarar ett par grader till.
Du glömmer att elkraftverk och elhandel är de enda av människan byggda processerna som är omöjliga att manipulera.L lbgu skrev:Om man äger och har full kontroll över ett kraftverk så är det nog relativt enkelt att komma på något svepskäl varför produktionen måste stå stilla någon tid. Företag är beredda att köra mycket fulspel för att tjäna några kronor. Har du glömt hur Volkswagen manipulerade avgastester. Kan man göra det så kan man nog hitta på att en pump behöver akut underhåll eller vad som nu krävs för att stoppa ett kraftverk.
Det har vi lärt oss av tomtarna Z och D.
Gaspriset som sades vara anledningen till elprisökningarna sedan februari 22 är nu betydligt lägre än då.
Är det nån förutom spånet Zodde som ser att vi är i samma härad som för 18 månader sedan?
Visst. 2 reaktorer är nere nu, så när de är igång blir det säkert precis som det var september 21...?
https://www.energinyheter.se/20230217/28564/gaspriset-rasar-i-europa
Är det nån förutom spånet Zodde som ser att vi är i samma härad som för 18 månader sedan?
Visst. 2 reaktorer är nere nu, så när de är igång blir det säkert precis som det var september 21...?
https://www.energinyheter.se/20230217/28564/gaspriset-rasar-i-europa
Om du lyfter blicken och tittar ut genom fönstret så ser du att vädret avviker en del från september 2021. Det är inte bara det faktum att två reaktorer står still som orsakar högre priser.
Men nog sticker det i ögonen att man sedan problemet identifierades hela tiden har haft varmare än det är just när reparationerna utförs. Man lyckades hitta de kallaste tio dygnen sedan felet upptäcktes...D Daniel 109 skrev:
Om det var avsiktligt bör vi nog flytta ansvaret för väderprognoserna till OKGs ledning.
