12 502 läst ·
57 svar
13k läst
57 svar
Underhåll av husvägg i tomtgräns (kedjehus)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Nu har jag redan släppt huset men i ett servitut hade man kunnat skriva t.ex. "underhåll av fasad som inte skapar olägenhet" eller "underhåll av fastighet enligt överenskommelse om tidpunkt" eller dylikt. Inget emot att även skriva "återställa/städa upp efter sig" (ser detta som självklarheter!). Min avsikt är inte att klampa in när jag behagar men undersöka fasad och se om något behöver göras samt dränera och lägga lite grus intill. Alltså ingen växtlighet i form av buskar eller rabatter intill min fasad. Nu orkar jag inte fråga grannen om detta efter tråden, speciellt med tanke på allt annat med husköpet.Alfredo skrev:
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Eller mindre om den som vill ha ett härskande servitut härsknar och begär förrättning istället.
Det är inte alltid man vinner på att vara åpen.
I TS beskrivna situation verkar ju också grannarna vara gamla. De kanske tycker att det är rimligt att sälja ett servitut och tänker att det är gratis pengar då de dels hade sagt ja till en åtgärd, dels inte tror att det påverkar värdet av deras fastighet nämnvärt.
I TS beskrivna situation verkar ju också grannarna vara gamla. De kanske tycker att det är rimligt att sälja ett servitut och tänker att det är gratis pengar då de dels hade sagt ja till en åtgärd, dels inte tror att det påverkar värdet av deras fastighet nämnvärt.
det jag skrev med ett vanlig villa kan du underhålla dit hus helt fritEkonomista skrev:
Det är svårt att värdera. Vi har redan sett att TS avstår från ett köp pga krångel kring servitut. Jag tror att många är osäkra på konsekvenserna av ett servitut som kan vara skrämmande för vissa köpare. Om man endast ser det ekonomiskt så är det nog mer förmånligt för värdet att inte ge bort ett servitutNötegårdsgubben skrev:
Eller mindre om den som vill ha ett härskande servitut härsknar och begär förrättning istället.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Tja. TS tilltänkta fastighet har nu en spekulant mindre för att underhållsrätten är osäker.
Jag kan inte avgöra om ett servitut hade sänkt värdet på grannfastigheten mer än det höjt den på den som är till salu, men jag gissar på nej.
Jag kan inte avgöra om ett servitut hade sänkt värdet på grannfastigheten mer än det höjt den på den som är till salu, men jag gissar på nej.
Mäklaren hörde av sig före oss. Tydligen hade tidigare ägare (dödsbo) ett avtal med grannen om att sköta och gallra träden som påverkade hans fastighet. Antar det var muntligt då inget skriftligt avtal framkommit. Vi såg så många problem dock att vi tackade för oss. Aldrig ett hus med ena husväggen i tomtgränsen. Utbudet minskade drastiskt men fick oss också att blicka längre bort.
Kan inte annat än hålla med.Ekonomista skrev:Officialservitut tar ju både lång tid och kostar en slant i jämförelse med avtalsservitut. Är det fel eller orimligt att få till ett avtalsservitut före bud/köp med tanke på att grannen har fullt med buskar som hindrar underhåll av ens fasad? Man har ju inte lust att köpa ett hus som innebär konflikt med en granne så bättre att höra sig för först? Det är oklart om grannens tomt ser ut som den gör för att de vill eller ej orkar.
Inledde en process med Lantmäteriet men det spårade ur kostnadsmässigt trots att de lämnat en preliminär kostnad innan så vi avbröt.
Nu har jag fått en ny granne å nu gick det bra att putsa färdigt. Äntligen!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avstånd till tomtgräns då angränsande tomt är en trottoar + lokalgata
Bygglov -
Kvasi-kedjehus - underhåll av fasad i tomtgräns
Juridik -
Underhåll- plank i tomtgräns
Bygglov -
Material för förrådsvägg direkt mot husvägg som inte kommer kunna underhållas?
Byggmaterial & Byggteknik -
Underhållsansvar på grannens förrådsvägg vid tomtgräns?
Juridik