12 504 läst ·
57 svar
13k läst
57 svar
Underhåll av husvägg i tomtgräns (kedjehus)
Jag har svårt att tro att en granne skulle skriva på ett sådant servitut. Varför skulle dom vilja det? Däremot bör väl de flesta gå med på att man får underhålla sin fasad när man frågar, men att skriva ett avtal om det tror jag många skulle vara skeptiska till.
Vi har en granne som byggde ett stort förråd precis på tomtgränsen, innan vi köpte fastigheten. Det finns inget avtal eller någon överenskommelse, och de har redan krånglat en del.
De kan inte räkna med att få tillstånd från oss för att gå in på vår tomt för målning eller underhåll. Enkelt sagt: de får flytta in förrådet minst 4 meter.
De kan inte räkna med att få tillstånd från oss för att gå in på vår tomt för målning eller underhåll. Enkelt sagt: de får flytta in förrådet minst 4 meter.
Jag tycker det är en sak om man bygger något precis vid tomtgränsen i efterhand. (Hur de nu fick tillstånd till det?) Men en helt annan sak om det faktiskt detaljplanerades på det sättet från början.MrJay skrev:
Vi har en granne som byggde ett stort förråd precis på tomtgränsen, innan vi köpte fastigheten. Det finns inget avtal eller någon överenskommelse, och de har redan krånglat en del.
Vi har inga problem med att t.ex. låta grannen på andra sidan få tillgång till sin fasad från "vår" tomt. Vi är dock klart oroliga över fastigheten ifråga då den ena grannen har oskött tomt, säkert 25 m långa träd och igenvuxet. Man kan alltså inte undersöka/se sin fasad ens. Ska vi bara anta att vi får röja bort all buskage? Övriga kedjehusområden har ingen sådan granne med de har också samhällsföreningar vilket jag börjar se värdet i nu...E Eld skrev:
Radhus saknar väl det problemet då de sitter ihop vägg i vägg. Kedjehus som är sammankopplade via garage brukar också sakna gavlar. Man når de alltid fram och bak. I varje fall i de områden vi har kikat på. Detta är första gången jag noterar att ena hussidan ligger i tomtgräns med en granne som dessuom har en igenvuxen skog på tomten. Faktiskt förvånad man får ha så höga träd i tätbebyggelse. Inte kul med de trädrötterna eller få ett träd över huset.Claes Sörmland skrev:
Jag undrar också hur vanligt det är att det finns servitut för att säkra rätten att underhålla sitt radhus gavel mot grannen. Ni som bor i radhus, har ni verkligen sådana servitut?
Jag har alltid antagit att det har lösts helt informellt genom grannars samarbete.
T ex i städer står ju husen vägg i vägg och det vanliga där är vad jag förstår inte servitutslösningar för underhållet.
Köp inte ett problem!Ekonomista skrev:Vi är intresserade av ett kedjehus men noterar att ena husväggen är i tomtgränsen. Det finns ingen lag om rätt till underhåll av ens fastighet utan vi får snällt knacka på berörd granne och be om avtalsservitut?
Mäklaren sa att inget servitut fanns men att det brukar finnas för kedjehus men uppenbarligen inte här. Grannen har typ en skog i sin trädgård och fullt med buskage mot husväggen ifråga. Man vill ju komma åt husväggen för underhåll av fasaden. Finns påbyggt förråd som är deras (varje hus har påbyggt förråd på grannens husvägg som ligger i tomtgräns).
Vi tänkte erbjuda oss att röja bort då det är ett äldre par men får vi inte grannarna att skriva på ett avtalsservitut är det bara att skippa det huset? Ser andra grannar som fått putsa sina fasader som är i tomtgräns men de grannarna har välvårdade tomter, utan buskage och enorma träd.
Sant. Överväger skippa detta huset trots att jag älskar tomten och insynsskyddet. Däremot mycket att göra (syllar, tak, original invändigt skick a la 70-tal) med friskrivningsklausul. Har funnits bättre hus till bättre pris inser jag.T tonsun skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Litar man inte på grannen måste man avtala. I den här typen av områden är det ju exempelvis inte ovanligt att grannen satt klätterväxter mot ens fula mexitegelfasad, vilka kan skada både grund och fasad.Ekonomista skrev:
De flesta fattar ju numera att det är olämpligt, men inte alla. Så både servitut för underhåll och en rätt att dränera huset och ha ett dränerande lager närmast det egna huset är rimliga saker att vilja ha.
Och kan man inte få det ens gör pengar och grannen känns omedgörlig, ja då ska man kanske släppa objektet.
Jag gissar att samfällighetsföreningar är vad du menar. Sådana sköter gemensamma anläggningar som lekplatser, gångar och gränder, garagelängor och liknande. De har dock ingen legal rätt att påverka den här typen av gränsfrågor mellan de enskilda fastighetsägarna.Ekonomista skrev:
Exakt detta vi avser. Huset vi vill köpa har inte höga träd men mycket riktigt en klätterväxt på egna förrådet som även går mot andra grannen som vi avser ta bort (ej grannen som tråden avser då de istället har sitt förråd mot "vår" husvägg).Nötegårdsgubben skrev:
Litar man inte på grannen måste man avtala. I den här typen av områden är det ju exempelvis inte ovanligt att grannen satt klätterväxter mot ens fula mexitegelfasad, vilka kan skada både grund och fasad.
De flesta fattar ju numera att det är olämpligt, men inte alla. Så både servitut för underhåll och en rätt att dränera huset och ha ett dränerande lager närmast det egna huset är rimliga saker att vilja ha.
Och kan man inte få det ens gör pengar och grannen känns omedgörlig, ja då ska man kanske släppa objektet.
Jag gissar att samfällighetsföreningar är vad du menar. Sådana sköter gemensamma anläggningar som lekplatser, gångar och gränder, garagelängor och liknande. De har dock ingen legal rätt att påverka den här typen av gränsfrågor mellan de enskilda fastighetsägarna.
Får se hur vi gör. Knacka på grannen eller ej. Att bara budgetera för officialservitut låter som en lång process och osäkerhet på utfallet.
jag har flera kompisar som bor i ett sånt där område då vi har flera såna i staden jag kommer ifrån ..
Ingen har några servitut utan alla försöker samarbeta för att få det och funka och jag tror dom flesta skulle vägra skriva på nåt servitut som riskerar att missbrukas och att grannen prompt ska står där och fixa fasaden den dagen ens egna unge har studentfest eller nåt annat stendumt utan man får helt enkelt samarbeta
är man tveksam inför köp är det väl bara att gå över och säga som det är vi funderar att köpa grannfastigheten och funderar om vi isf får klippa ner er klätterväxt från vår fasad då den behöver underhållas, och troligen visar det sig rätt fort om grannen tycker det är fullt normalt i området eller om det är en källa till problem.. självklart får man vara beredd att ersätta det man måste ta bort eller förstöra när man gör sitt underhåll och självklart bör man planera så allt nödvändigt görs snabbt och smärtfritt som möjligt så man stör grannen så lite som möjligt
vissa av dessa områden så passar man på att byta tak eller fixa fasaderna eller måla fönsterna samtidigt som sina grannar från samma firma som då kan ge ett bra pris och göra flera hus på rad samtidigt så störningarna i området blir så små som möjligt men det krävs ju förstås att folk kan samarbeta och lite ge och ta.. har sett exempel där 7 hus i rad fick takbyte samtidigt av samma företag och fakturan splittas såklart så varje betalar sin andet av jobbet, ngt dyrare för dom med fastigheter i änden på längan då det blev dyrare med mer ställning och några kvadratmeter extra tak på dom
Att det kan uppstå problem med osämja i dessa typer av radhus är ju även om det är stora problem i dom sällsynta fall det händer så måste det ändå finnas stora mängder med dessa typer av radhus där det aldrig är ett problem egentligen
dom grannfejder som uppstår beror ju ofta på att nån part glömde visa förstånd och hänsyn och samråd med sin granne, Det är ju som alltid börjar man med att prata med varandra så brukar mycket gå och lösa
Ingen har några servitut utan alla försöker samarbeta för att få det och funka och jag tror dom flesta skulle vägra skriva på nåt servitut som riskerar att missbrukas och att grannen prompt ska står där och fixa fasaden den dagen ens egna unge har studentfest eller nåt annat stendumt utan man får helt enkelt samarbeta
är man tveksam inför köp är det väl bara att gå över och säga som det är vi funderar att köpa grannfastigheten och funderar om vi isf får klippa ner er klätterväxt från vår fasad då den behöver underhållas, och troligen visar det sig rätt fort om grannen tycker det är fullt normalt i området eller om det är en källa till problem.. självklart får man vara beredd att ersätta det man måste ta bort eller förstöra när man gör sitt underhåll och självklart bör man planera så allt nödvändigt görs snabbt och smärtfritt som möjligt så man stör grannen så lite som möjligt
vissa av dessa områden så passar man på att byta tak eller fixa fasaderna eller måla fönsterna samtidigt som sina grannar från samma firma som då kan ge ett bra pris och göra flera hus på rad samtidigt så störningarna i området blir så små som möjligt men det krävs ju förstås att folk kan samarbeta och lite ge och ta.. har sett exempel där 7 hus i rad fick takbyte samtidigt av samma företag och fakturan splittas såklart så varje betalar sin andet av jobbet, ngt dyrare för dom med fastigheter i änden på längan då det blev dyrare med mer ställning och några kvadratmeter extra tak på dom
Att det kan uppstå problem med osämja i dessa typer av radhus är ju även om det är stora problem i dom sällsynta fall det händer så måste det ändå finnas stora mängder med dessa typer av radhus där det aldrig är ett problem egentligen
dom grannfejder som uppstår beror ju ofta på att nån part glömde visa förstånd och hänsyn och samråd med sin granne, Det är ju som alltid börjar man med att prata med varandra så brukar mycket gå och lösa
inte mycket alls. men inte många kommer skriva under ett servitut som innebär nackdelar för en själv utan att få nåt tydligt för det.Alfredo skrev:
Det normala är att hålla sams och inse att man är beroende av varandras välvilja då det var tanken som gällde när dessa radhus byggdes
Annars lär man få till nån grej där alla skriver servitut med varandra men problemet är ju ofta att nr3 behöver servitut av nr 2 som i sin tur behöver motsvarande servitut av nr1 men risken är att nr 1 är i änden av området och inte behöver ett servitut då han inte har det problemet då han har hörntomten och vill ha annan kompensation för att ens överväga att skriva under nåt servitut eller avtal
Hur tänker du egentligen? Varför köpte du fastigheten? För att kunna jävlas eller?MrJay skrev:
Vad pratar du om egentligen? Vi köpte tomten med avsikten att bygga hus. Grannarna lade sig i precis allt, överklagade till högsta instans och skickade till och med in anonyma anmälningar till kommunen. De förlorade såklart i samtliga instanser, men deras agerande saboterade vår planering och drev upp kostnaderna rejält. Under tiden uppförde de även två mindre byggnader < 4m från tomtgränsen utan att ens fråga om lov (planlagt område). Skulle du själv vara samarbetsvillig med sådana människor? Knappast.D Daniel 109 skrev: