Ekonomista skrev:
Vi är intresserade av ett kedjehus men noterar att ena husväggen är i tomtgränsen. Det finns ingen lag om rätt till underhåll av ens fastighet utan vi får snällt knacka på berörd granne och be om avtalsservitut?

Mäklaren sa att inget servitut fanns men att det brukar finnas för kedjehus men uppenbarligen inte här. Grannen har typ en skog i sin trädgård och fullt med buskage mot husväggen ifråga. Man vill ju komma åt husväggen för underhåll av fasaden. Finns påbyggt förråd som är deras (varje hus har påbyggt förråd på grannens husvägg som ligger i tomtgräns).

Vi tänkte erbjuda oss att röja bort då det är ett äldre par men får vi inte grannarna att skriva på ett avtalsservitut är det bara att skippa det huset? Ser andra grannar som fått putsa sina fasader som är i tomtgräns men de grannarna har välvårdade tomter, utan buskage och enorma träd
Ekonomista skrev:
Vi är intresserade av ett kedjehus men noterar att ena husväggen är i tomtgränsen. Det finns ingen lag om rätt till underhåll av ens fastighet utan vi får snällt knacka på berörd granne och be om avtalsservitut?

Mäklaren sa att inget servitut fanns men att det brukar finnas för kedjehus men uppenbarligen inte här. Grannen har typ en skog i sin trädgård och fullt med buskage mot husväggen ifråga. Man vill ju komma åt husväggen för underhåll av fasaden. Finns påbyggt förråd som är deras (varje hus har påbyggt förråd på grannens husvägg som ligger i tomtgräns).

Vi tänkte erbjuda oss att röja bort då det är ett äldre par men får vi inte grannarna att skriva på ett avtalsservitut är det bara att skippa det huset? Ser andra grannar som fått putsa sina fasader som är i tomtgräns men de grannarna har välvårdade tomter, utan buskage och enorma träd.
Jag har fått en ny granne som säger samma sak till mej. Jag har bott i mitt hus sedan huset var nytt 1977. Jag bor i ett bostadsområde som är en samfällighetsförening och våra garage står på tomtgränserna. I mitt köpekontrakt från kommunen står det att man har rätt att sköta sin byggnad och att det är viktigt att detta skrivs in i nästa köpares kontrakt.

P polaris78 skrev:
jag tror dom flesta skulle vägra skriva på nåt servitut som riskerar att missbrukas och att grannen prompt ska står där och fixa fasaden den dagen ens egna unge har studentfest eller nåt annat stendumt utan man får helt enkelt samarbeta
Fast nu funkar inte servitut så. Även om härskande fastighet har rättigheter så är de inte oändliga, utan tjänande ska ”icke betungas mer än nödvändigt”. Att dundra in och hävda sin rätt att gräva upp grannens uteplats dagen före en studentmottagning för att man har tätt att underhålla sin fasad håller helt enkelt inte.

Jag vet inte om det var det allmänt låga värderandet av äganderätten på 60-/70-talet som gjorde att dessa fastigheter skapades utan bra rättsförhållanden mellan sig, för det hade ju varit busenkelt när de byggdes att lägga in likalydande servitut för alla. Att det inte emellanåt skulle varit problematiskt mellan vissa grannar redan från början tror jag inte på. Den här typen av rättigheter är ju till för de fåtal fall där det inte funkar ändå, inte för de många där vettiga människor kan prata med varandra.

TS kan givetvis försöka skaffa ett servitut, men det är tveksamt om grannen accepterar det om det inte är praxis i området. Om det vanliga är att grannar samarbetar och kommer överens så är det den bästa lösningen. Ett servitut förändrar balansen så att härskande fastighet avgör tidpunkt för åtgärder snarare än att man kommer överens. Men utan servitutI så bör man som köpare vara beredd på att det finns en, förhoppningsvis liten, risk för problem. I praktiken kanske det sänker värdet på en sådan fastighet, något att ta hänsyn till vid budgivning.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast nu funkar inte servitut så. Även om härskande fastighet har rättigheter så är de inte oändliga, utan tjänande ska ”icke betungas mer än nödvändigt”. Att dundra in och hävda sin rätt att gräva upp grannens uteplats dagen före en studentmottagning för att man har tätt att underhålla sin fasad håller helt enkelt inte.

Jag vet inte om det var det allmänt låga värderandet av äganderätten på 60-/70-talet som gjorde att dessa fastigheter skapades utan bra rättsförhållanden mellan sig, för det hade ju varit busenkelt när de byggdes att lägga in likalydande servitut för alla. Att det inte emellanåt skulle varit problematiskt mellan vissa grannar redan från början tror jag inte på. Den här typen av rättigheter är ju till för de fåtal fall där det inte funkar ändå, inte för de många där vettiga människor kan prata med varandra.
Jag tror det drevs av det enkla faktum att exploatören ville bygga fort, sälja fort och tjäna pengar fort, inte ta ansvar för hur framtida underhåll skulle ske av byggnaderna. D v s det var köparna av kedjehusen som skulle tagit dessa initiativ men inte gjorde det. Troligen av ren okunskap eller naivitet. Att tänka på underhåll kanske heller inte är det första man gör när man köper nyproduktion, det är ju den delen man har valt att köpa sig fri från.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K klimt skrev:
Ett servitut förändrar balansen så att härskande fastighet avgör tidpunkt för åtgärder snarare än att man kommer överens.
Nej, det gör det inte. Det förändrar balansen så att härskande har rätt att göra vissa saker. Det finns fortfarande ett behov av att komma överens om hur servitutet ska få nyttjas, och kanske framför allt när i den mån tjänande har särskilda preferenser. Har man inget servitut är det dock helt på markägarens villkor allt sker – eller inte sker om markägaren motsätter sig helt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det drevs av det enkla faktum att exploatören ville bygga fort, sälja fort och tjäna pengar fort, inte ta ansvar för hur framtida underhåll skulle ska ab byggnaderna. D v s det var köparna av kedjehusen som skulle tagit dessa initiativ men inte gjorde det. Troligen av ren okunskap eller naivitet. Att tänka på underhåll kanske heller inte är det första man gör när man köper nyproduktion, det är ju den delen man har valt att köpa sig fri från.
Enig. Jag tycker dock att man ska förebrå de som styckade tomterna snarare än förstagångsköparna. Men det är förstås som med skandalerna med progressiva avskrivningar och enstegstätade fasader på 00-talet: byggarna tjänade på det då problemen de skapade realiseras först långt fram i tiden.

Ekonomista skrev:
Sant. Överväger skippa detta huset trots att jag älskar tomten och insynsskyddet. Däremot mycket att göra (syllar, tak, original invändigt skick a la 70-tal) med friskrivningsklausul. Har funnits bättre hus till bättre pris inser jag.
köp riktig villa istället

• Haha
Anonymiserad 703452
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

nja både kommuner och ledningsägare så blir det ju så det används. Finns det inskrivet servitut så "kör dom bara på" i en helt annan omfattning än om det är mer tveksamt med rätt att gräva och greja och nästa steg är den klassiska återställande och till vilken nivå då.. igenöst hål knappt slätt ens när dom lämna och rabatter och annat som skadats ersätts/återställs sällan. Vissa är snälla och sår gräsmatta och försöker återställa så gott det går vissa andra har knappt lagt matjord överst och det mesta är borta av rabatter växter och gräsmatta saknas sten och skit överst och inte ens matjord överst att så gräsmatta i

Även om det kanske inte är tänkt så så används servitut som en solklar rätt att göra en åtgärd precis när det passar den som har servitutet tex som mitt exempel att gräva upp dagarna innan studentskivan, sånt händer och det är inte så att det är lätt att få nån att bry sig det minsta om ”icke betungas mer än nödvändigt”. för det är få som tolkar den raden som en rätt att berätta för servitutsägaren att Nej ni får först gräva upp om 2 veckor när det passar mig..

Helt klart så flyttar servitut bort rättigheter från ägaren och skulle jag bo i ett sånt radhus och grannen kommer med ett servitut så skulle jag inte skriva på det och minska mina rättigheter kanske inte för att jag vill bråka utan jag känner bara att varför ska jag ge bort nåt utan att få nåt tillbaka och det riskerar att missbrukas på olika vis och minska min möjlighet att styra på min mark. Men du är välkommen att fixa din vägg när vi kommit överens om detaljerna och du ersätter /lagar det du förstör. min tomt ser likadan ut som innan när du är färdig.

I den bästa av världar så hade tomtgränser och servitut till olika väggar och allt sånt lösts redan vid bygget av dessa radhusområden men så vet vi ju att det inte blev.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Normalt sköts nog detta genom att grannarna helt enkelt är överens. Det finns inget krav på att formalisera en rättighet genom avtalsservitut, det räcker gott med en överenskommelse.

Men om grannen vars mark man behöver nyttja för sin byggnads underhåll plötsligt inte vill samarbeta så står man ju där utan formell rättighet till marken. Ett sätt att lösa det då är ju att begära ett officialservitut som ger rätt till grannens mark.
Det kan bli mycket dyrt samt att det krävs i princip att du har behov varje dag nyttja det servitutet. Du kan få betala över 100.000kr och ändå INTE få servitutet. De tar gärna betalt fast du har ingen säkerhet du får det. Har en kusin som åkte på detta tyvärr.

• Wow
Anonymiserad 703452
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
köp riktig villa istället
Vet inte vad som åsyftas men finns villor som sitter ihop ("radhus" men med garage emellan). Lär bli detta istället även om de har mindre och tråkigare tomter (främst uteplats som lockar med villa). Helt fristående villa ligger tyvärr utanför budget, då får vi köpa en bit utanför stan, visserligen mycket bättre hus för pengarna. Det sociala är dock viktigt.

Redigerat av moderator:
A
K Kaptenz skrev:
Det kan bli mycket dyrt samt att det krävs i princip att du har behov varje dag nyttja det servitutet. Du kan få betala över 100.000kr och ändå INTE få servitutet. De tar gärna betalt fast du har ingen säkerhet du får det. Har en kusin som åkte på detta tyvärr.
Fyfan. Vi skippar huset. För många frågetecken. Vill slippa komma överens om mitt boende i villa såsom man behövt göra i bostadsrätt. Tycker det är trevligt med grannar så länge de inte styr vad jag gör med mitt boende.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vad pratar du om egentligen? Vi köpte tomten med avsikten att bygga hus. Grannarna lade sig i precis allt, överklagade till högsta instans och skickade till och med in anonyma anmälningar till kommunen. De förlorade såklart i samtliga instanser, men deras agerande saboterade vår planering och drev upp kostnaderna rejält. Under tiden uppförde de även två mindre byggnader < 4m från tomtgränsen utan att ens fråga om lov (planlagt område). Skulle du själv vara samarbetsvillig med sådana människor? Knappast.
De kan ju inte bygga så nära utan lov. Dessutom skrev du att de byggde innan du köpte fastigheten. Då får du ju acceptera verkligheten.

Ekonomista skrev:
Vet inte vad som åsyftas men finns villor som sitter ihop ("radhus" men med garage emellan). Lär bli detta istället även om de har mindre och tråkigare tomter (främst uteplats som lockar med villa). Helt fristående villa ligger tyvärr utanför budget, då får vi köpa en bit utanför stan, visserligen mycket bättre hus för pengarna. Det sociala är dock viktigt.
radhus kedjehus det är som att bo i lägenhet man måstee hela tiden anpassa sig efter dom andra vett hur många kompisar som har sålt sina radhus kedjehus på grund av grannar

A
M maria01 skrev:
radhus kedjehus det är som att bo i lägenhet man måstee hela tiden anpassa sig efter dom andra vett hur många kompisar som har sålt sina radhus kedjehus på grund av grannar
Tror det blir lite vad man gör det till. Vet grannar med friliggande villor som också bråkar med varandra. Bråkstakar kan man nog inte helt skydda sig ifrån såvida man inte har grannar alls. Med det sagt skillnad på tjafs och att inte kunna underhålla sin egen fastighet p.g.a. grannen.

Jag skulle inte ha något problem med att låta grannen underhålla sin fasad. Men jag skulle inte skriva på något avtal med en spekulant. Att komma med den typen av krav skulle få mig att befara att det är någon som kommer att ställa till problem. Grannen har inget att vinna på att skriva på.

• Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.