Som jag läst hela tråden:
Alldeles i "vägens" början från "stora vägen" ligger den omtalade "grannen".
"grannen" har en annan egen utfart mot "stora vägen" så ingen trafik på "vägen".
Dock har "grannen" en annan anslutning också mot "vägen" som inte används till annat än möjligen gå till brevlådan eller soptunnan.
Mitt emot, på andra sidan "vägen" finns det utfarter från två andra fastigheter.
Av hänsyn till dessa två utfarter väljer snöröjaren att lägga snön på "grannens" sida.
Samtliga fastigheter (20) utmed vägen har sina brevlådor i ett av Posten bestämd lådsamling.
Om alla också har soptunnan på samma plats eller om de finns utspridda utefter vägen framgår inte.
Vägen ägs av några fastigheter utmed vägen (oklart hur många) det finns ingen samfällighet eller annat juridiskt avtal.
"grannen" anser att han inte behöver betala för snöröjning för han använder inte vägen, och snöröjning behövs i alla fall för annars kan de andra fastigheterna inte ta sig fram/komma hem, deras soptömmning kommer inte att fungera och posten kan inte levereras.
"grannen" blir förbannad när snöröjaren lägger snövall mot/på hans fastighet.

Kan man anta att snöröjaren är någon som bor utmed vägen, kanske till och med är en av ägarna?

Om det finns något avtal om snöröjning med snöröjaren och vilka som tecknat detta, med vilket mandat framgår inte.

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
@
V Veteranbilar skrev:
Vi delar räkningen på på 20st och dom vägrar att betala, dessutom skäller dom ut snöröjningen för att han lägger snövallen mot deras tomt beroende på att det är två infarter mitt emot.
Känns små snålt.......Från Er sida...

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Patrik440
V Veteranbilar skrev:
Med traktor, skäller ut snöröjarn om han råkar lägga snön på vägen på deras sida.
Hade jag bott i närheten hade jag gärna hjälp till att ploga vägen.
Fint å rakställa bladet en bit innan grannen och sedan vinklat bladet igen vid hans tomt..
Röd Volvo traktor med plogblad framför snötäckt väg och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:)

/Patrik

• Gilla
  • Haha
Byggsnyggen och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Snöröjaren med traktor har inget ansvar att skotta hos den icke betalande grannen.
Det kan vara svårt att låta bli att ploga om brevlådorna sitter kant-i-kant i lådsamlingen..och extremt småaktigt.

• Gilla
Ripley
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det kan vara svårt att låta bli att ploga om brevlådorna sitter kant-i-kant i lådsamlingen..och extremt småaktigt.
Min uppfattning var att de inte sitter i lådsamling. Kolla tråden.

inlägg nr 27.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Min uppfattning var att de inte sitter i lådsamling. Kolla tråden.

inlägg nr 27.
Tack, missat det. Då gör man ju som man vill, men inte lägga snö på "grannens" tomt utan den måste ligga i vägområdet.

D Dilato skrev:
Tack, missat det. Då gör man ju som man vill, men inte lägga snö på "grannens" tomt utan den måste ligga i vägområdet.
Det finns 2 utfarter mittemot grannens tomt, där han själv inte har någon egen utfart, bara postlåda/soptunna. Snön som plogas hamnar på grannens sida av vägen, ej på tomten om jag förstod rätt. Vill han inte betala för plogning får han själv skotta fram postlåda och soptunna eller flytta den till riksvägen där han har sin utfart.

Är ju lite konstigt att gå ut från sin tomt gå runt tomten och svänga in på en enskild väg och där hämta sin post eller ha soptunnan.

• Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
@
V Veteranbilar skrev:
Vi är 20 fastigheter utefter vägen vi sköter underhållning och snöröjningen själva av vägen, nu är det så att första fastighetern på vägen har sin brevlåda och soptunna utefter vägen men inte sin infart från denna väg utan direkt från riksvägen och vill inte vara med och betala för underhåll och snöröjningen för dom använder inte vägen, men vi skottar så post och sopbilen kommer fram. Hur löser vi detta ,vi har diskuterat att sätta upp ett staket eller gräva ett dike utefter dessas tomt. Rätt eller fel av oss och vad som är lagligt att göra. Tilläggas att det rör sig om några hundralappar bara som vi andra inte tycker vi ska stå för.
Ibland är det bra att försöka se saker från den andra partens perspektiv. Om du nu är helt ärlig hade Du velat betala 1/20 del (alltså lika mycket som de som faktiskt använder vägen)?

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
TRJBerg
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så vägen är en enskild fastighet med flera delägare (= väganvändare)? Eller är det ett servitut som går över flera fastigheter?
Skulle vara intressant att få svar på den här frågan.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Skulle vara intressant att få svar på den här frågan.
Citerar # 12
"Ingen samfällighet vägen tillhör några fastigheter utefter vägen."

TRJBerg
Citerar # 12
"Ingen samfällighet vägen tillhör några fastigheter utefter vägen."
Ska jag tolka det som att vägen är en egen fastighet? Är inte självklart för mig.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Ska jag tolka det som att vägen är en egen fastighet? Är inte självklart för mig.
Du får själv leta i tråden skaparen övergav den.

TRJBerg
Du får själv leta i tråden skaparen övergav den.
Tycker jag har följt tråden ganska väl. Förblir väl en obesvarad fråga.

F fsn skrev:
Småaktig gubbjävel, krångla för ett par hundralappar . Hade jag haft möjlighet så skulle jag ha dragit om vägen så den inte går i anslutning till hans fastighet. Så kan han sköts son post och sina sopor själv sen.
Ja det är en skandal att ts och 20 andra kan få betala 5-20kr per år extra för någon som har en brevlåda efter en väg. ;)

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Keiller och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.