R
V Veteranbilar skrev:
Dom betalar inget i övrigt detta är bara en kostnad för snöröjningen för att hålla vägen öppen på vintern.
Eftersom uppgifterna spretar lite från dig nu så kan du väl förtydliga exakt hur diskussionerna gått till med grannen:

Har ni begärt att hen ska betala lika mycket som alla andra för både snöröjning och underhåll?

Har grannen varit villig att betala något över huvud taget eller har hen varit tydlig med att ingen betalning för någonting är aktuellt oavsett andel av totalkostnaden?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
V Veteranbilar skrev:
Vi är 20 fastigheter utefter vägen vi sköter underhållning och snöröjningen själva av vägen, nu är det så att första fastighetern på vägen har sin brevlåda och soptunna utefter vägen men inte sin infart från denna väg utan direkt från riksvägen och vill inte vara med och betala för underhåll och snöröjningen för dom använder inte vägen, men vi skottar så post och sopbilen kommer fram. Hur löser vi detta ,vi har diskuterat att sätta upp ett staket eller gräva ett dike utefter dessas tomt. Rätt eller fel av oss och vad som är lagligt att göra. Tilläggas att det rör sig om några hundralappar bara som vi andra inte tycker vi ska stå för.
Hade ni krävt att grannen skulle betala för snöröjning och underhåll av er väg även om han inte haft sin postlåda och soptunna där?

Om grannen inte använder vägen finns det ingen anledning för honom att betala för vare sig snöröjning eller underhåll.

Hade du ärligt talat själv velat betala för snöröjning och underhåll för en väg du inte använder dig av?

Vad gäller grannens placering av soptunna och postlåda så kanske det är så enkelt att han inte valt det själv utan att det är sopgubben och brevbäraren som ordnat det, för att de inte vill stå farligt till på riksvägen där din granne har sin infart.

Och sätta upp staket eller gräva diken längs med deras tomt, som ni diskuterat, är ju bara befängt.

Om ni inte vill skotta framför grannens postlåda och soptunna så låt bli.

Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Har ni ens lyft iden att detta hushåll ska betala en mindre summa varje år, t.ex. 50 kronor?

V Veteranbilar skrev:
Allt delas lika mellan fastigheterna ,det rör sig om mellan 100-400kr per säsong beroende på hur mycket bonden plogat. Vi tycker det inte är mycket att betala för att få det skottat på vintern och vara sams med sina grannar istället för att konstant vägra betala och åka snålskjuts på övriga.
Å andra sidan tycker ni 5-20 kronor extra per är mycket att tjafsa om istället för att vara snäll mot en som använder vägen markant mindre än vad ni gör.

Jag säger inte att någon part har rätt men från det jag läst så tycker jag det verkar rimligt att de ska betala en liten summa varje år men som är lägre än den ni andra betalar.

V Veteranbilar skrev:
Med traktor, skäller ut snöröjarn om han råkar lägga snön på vägen på deras sida.
Svårt att veta om grannen har rätt eller inte med den bristande informationen. Men jag kan tänka mig tillfällen då en snövall mot min tomt skulle göra mig lite grinig. Inte så att jag direkt skulle börja skälla på snöröjaren men jag skulle i alla fall fråga om det gick att lösa på något annat sätt.

T.ex. om snövallen utan problem skulle kunna ligga på andra sidan och/eller om vallen är så hög att den medför problem för mig.

V Veteranbilar skrev:
Ja dom får vägen plogad så post och övriga kommer fram.
Dä tolkar jag det som att du tycker värdet för att kunna köra på vägen till ditt hus är noll kronor? De flesta håller nog inte med om det.

V Veteranbilar skrev:
Dom betalar inget i övrigt detta är bara en kostnad för snöröjningen för att hålla vägen öppen på vintern.
Om det stämmer så blir det förstås lite annorlunda men så som du skrivit innan har jag (och andra i tråden) tolkat annorlunda.

Men då uppstår en annan fråga. Vart och hur bor man om bonden vill ha uppemot 8.000 kronor att ploga enbart till brevlådorna? Bor ni i Norrbottens inland? Har ni jättelångt till brevlådorna?

Eller… Kan det vara så att vägen plogas längre än till brevlådorna samt att den även plogas dagar och tider då posten/sopbilen inte kör?

Eller har bonden lyckats förhandla sig till en riktigt bra timpenning?

• Gilla
glesbyggaren och 3 till
  • Laddar…
Det är posten som bestämmer var brevlådan ska sitta. Det är företaget som tömmer soptunnorna som bestämmer var det ska göras. Däremot kan man nog inte ha tunnorna stående efter vägen hela tiden.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Har ni ens lyft iden att detta hushåll ska betala en mindre summa varje år, t.ex. 50 kronor?

Å andra sidan tycker ni 5-20 kronor extra per är mycket att tjafsa om istället för att vara snäll mot en som använder vägen markant mindre än vad ni gör.

Jag säger inte att någon part har rätt men från det jag läst så tycker jag det verkar rimligt att de ska betala en liten summa varje år men som är lägre än den ni andra betalar.

Svårt att veta om grannen har rätt eller inte med den bristande informationen. Men jag kan tänka mig tillfällen då en snövall mot min tomt skulle göra mig lite grinig. Inte så att jag direkt skulle börja skälla på snöröjaren men jag skulle i alla fall fråga om det gick att lösa på något annat sätt.

T.ex. om snövallen utan problem skulle kunna ligga på andra sidan och/eller om vallen är så hög att den medför problem för mig.

Dä tolkar jag det som att du tycker värdet för att kunna köra på vägen till ditt hus är noll kronor? De flesta håller nog inte med om det.

Om det stämmer så blir det förstås lite annorlunda men så som du skrivit innan har jag (och andra i tråden) tolkat annorlunda.

Men då uppstår en annan fråga. Vart och hur bor man om bonden vill ha uppemot 8.000 kronor att ploga enbart till brevlådorna? Bor ni i Norrbottens inland? Har ni jättelångt till brevlådorna?

Eller… Kan det vara så att vägen plogas längre än till brevlådorna samt att den även plogas dagar och tider då posten/sopbilen inte kör?

Eller har bonden lyckats förhandla sig till en riktigt bra timpenning?
Vart har du fått
R RoAd skrev:
Skottas det inte längre än till brevlådorna kanske jag kan köpa det resonemanget. Men jag tycker det låter som om de är lokaliserade precis i början av en längre väg som plogas i sin helhet. Då kan det knappast vara ok att grannen ska betala lika mycket som den längst ner på vägen.

Om det är så det är upplagt förstår jag om hen trilskas. Det hade kanske jag också gjort.
Det är överens kommet att alla ska betala lika delar av räkningen sen är det asfalt så det krävs knappt något underhåll mer saltning när det är halka.

R
D Daniel 109 skrev:
Nej, han skev ”underhållning”
Han skrev faktiskt både och om du kollar igen. Eller tja, ska vi vara petiga så står TS och de andra tydligen för underhållning och grannen vill inte betala för underhåll :)

• Wow
turnipfaldt
  • Laddar…
R
V Veteranbilar skrev:
Vart har du fått

Det är överens kommet att alla ska betala lika delar av räkningen
Nu tillkommer det ny information igen. Det är alltså överenskommet med grannen (hen har alltså godtagit att dela lika på kostnaden) men har nu bestämt sig för att inte fullfölja avtalet?

Eller är det så att ni andra kommit överens om det och nu vill tvinga grannen till samma avtal?

sen är det asfalt så det krävs knappt något underhåll mer saltning när det är halka.
Så grannen vägrar att betala sin del av ingenting då?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nu tillkommer det ny information igen. Det är alltså överenskommet med grannen (hen har alltså godtagit att dela lika på kostnaden) men har nu bestämt sig för att inte fullfölja avtalet?

Eller är det så att ni andra kommit överens om det och nu vill tvinga grannen till samma avtal?
Ja för dom har flyttat infarten ,men vill att det skottas förbi deras brevlåda och tunna så posten och övriga kan komma åt dessa men vill inte vara med och dela på kostnaden för det. Detta är vad saken gäller inget annat gäller.

• Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
V Veteranbilar skrev:
Ja för dom har flyttat infarten ,men vill att det skottas förbi deras brevlåda och tunna så posten och övriga kan komma åt dessa men vill inte vara med och dela på kostnaden för det. Detta är vad saken gäller inget annat gäller.
Jamen låt bli att skotta då. Så är det upp till grannen ifråga att antingen skotta vid sin postlåda och soptunna eller att bråka med brevbäraren och sopgubben över att det inte är skottat.

• Gilla
turnipfaldt och 4 till
  • Laddar…
V Veteranbilar skrev:
Om det inte finns något servitut, GA eller annat och de själva inte är ägare till vägen så låter det som ett lämpligt ställe för den som äger marken där vägen går att ordna ett snyggt släntat dike där den passerar deras tomt.

Så att vatten och snö från vägen inte tränger in på brevlåde-ägarens fastighet, de klagade ju över sånt.
Då borde väl alla bli nöjda och glada? :)
Om det fortfarande orsakar störningar kanske ett räcke eller bullerplank vara en bra lösning på situationen?
(Det senare kommer förvisso kräva bygglov och jag är inte *helt* säker på att det kommer passera utan anmärkningar under grannhöran)

• Haha
  • Gilla
turnipfaldt och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jamen låt bli att skotta då. Så är det upp till grannen ifråga att antingen skotta vid sin postlåda och soptunna eller att bråka med brevbäraren och sopgubben över att det inte är skottat.
Nu är det då att alla andra blir lidande för dom har första huset på vägen om det inte vägen hålls öppen , har vi sagt flyttar han dessa är problemet löst men han vägrar.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det inte finns något servitut, GA eller annat och de själva inte är ägare till vägen så låter det som ett lämpligt ställe för den som äger marken där vägen går att ordna ett snyggt släntat dike där den passerar deras tomt.

Så att vatten och snö från vägen inte tränger in på brevlåde-ägarens fastighet, de klagade ju över sånt.
Då borde väl alla bli nöjda och glada? :)
Om det fortfarande orsakar störningar kanske ett räcke eller bullerplank vara en bra lösning på situationen?
(Det senare kommer förvisso kräva bygglov och jag är inte *helt* säker på att det kommer passera utan anmärkningar under grannhöran)
Då kommer ju följdfrågan, vem ska betala för dikesgrävning och bygge av bullerplank?

harry73
V Veteranbilar skrev:
Nu är det då att alla andra blir lidande för dom har första huset på vägen om det inte vägen hålls öppen
Varför skulle ni inte skotta början av vägen?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
harry73
Keiller Keiller skrev:
Då kommer ju följdfrågan, vem ska betala för dikesgrävning och bygge av bullerplank?
Mexiko

• Haha
  • Gilla
MichelleW och 16 till
  • Laddar…
V Veteranbilar skrev:
Nu är det då att alla andra blir lidande för dom har första huset på vägen om det inte vägen hålls öppen , har vi sagt flyttar han dessa är problemet löst men han vägrar.
Hur menar du nu, upphör lidandet för "alla andra" om grannen flyttar på soptunnan och postlådan från er väg till sin infart vid riksvägen? Och vad isåfall består ert lidande av?

• Gilla
deetee och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.