Vi är 20 fastigheter utefter vägen vi sköter underhållning och snöröjningen själva av vägen, nu är det så att första fastighetern på vägen har sin brevlåda och soptunna utefter vägen men inte sin infart från denna väg utan direkt från riksvägen och vill inte vara med och betala för underhåll och snöröjningen för dom använder inte vägen, men vi skottar så post och sopbilen kommer fram. Hur löser vi detta ,vi har diskuterat att sätta upp ett staket eller gräva ett dike utefter dessas tomt. Rätt eller fel av oss och vad som är lagligt att göra. Tilläggas att det rör sig om några hundralappar bara som vi andra inte tycker vi ska stå för.
Meddela dom att dom får flytta sin brevlåda och soptunna.V Skogshöjd skrev:Vi är 20 fastigheter utefter vägen vi sköter underhållning och snöröjningen själva av vägen, nu är det så att första fastighetern på vägen har sin brevlåda och soptunna utefter vägen men inte sin infart från denna väg utan direkt från riksvägen och vill inte vara med och betala för underhåll och snöröjningen för dom använder inte vägen, men vi skottar så post och sopbilen kommer fram. Hur löser vi detta ,vi har diskuterat att sätta upp ett staket eller gräva ett dike utefter dessas tomt. Rätt eller fel av oss och vad som är lagligt att göra. Tilläggas att det rör sig om några hundralappar bara som vi andra inte tycker vi ska stå för.
Annars är det bara skotta in det så dom själva får skotta fram
Det är ju rimligt i viss mån att den fastigheten inte betalar samma summa som övriga. Deras användning av vägen för post och sopbil är ju avsevärt lägre än övriga. Är det formellt ordnat i samfällighet eller liknande så bör ju andelstal spegla användningen. Ett fritidshus kan ju ha mycket mindre andel än ett höghus.
Vad betalar ni andra och vad anser ni fastighet 1 ska betala?
Vad betalar ni andra och vad anser ni fastighet 1 ska betala?
Om brevlådan står i grupp med andra brevlådor, krävs det ju ingen extra skottning för grannens brevlåda. Lite samma sak med soptunnor. Det känns viktigare att ni tar ert samhällsansvar och underlättar för posten och sopgubbarna än att ni hänvisar grannen till sin egen uppfart. Men ni behöver såklart inte lägga extra tid och pengar på att se till att det inte finns en snövall vid grannens brevlåda och soptunnan (ifall de inte står i grupp med era)
Att börja bråka om en tia per hushåll och år känns lite småaktigt
Att börja bråka om en tia per hushåll och år känns lite småaktigt
Vi delar räkningen på på 20st och dom vägrar att betala, dessutom skäller dom ut snöröjningen för att han lägger snövallen mot deras tomt beroende på att det är två infarter mitt emot.Tomtom79 skrev:
Det är ju rimligt i viss mån att den fastigheten inte betalar samma summa som övriga. Deras användning av vägen för post och sopbil är ju avsevärt lägre än övriga. Är det formellt ordnat i samfällighet eller liknande så bör ju andelstal spegla användningen. Ett fritidshus kan ju ha mycket mindre andel än ett höghus.
Vad betalar ni andra och vad anser ni fastighet 1 ska betala?
Tomtom79 skrev:
Det är ju rimligt i viss mån att den fastigheten inte betalar samma summa som övriga. Deras användning av vägen för post och sopbil är ju avsevärt lägre än övriga. Är det formellt ordnat i samfällighet eller liknande så bör ju andelstal spegla användningen. Ett fritidshus kan ju ha mycket mindre andel än ett höghus.
Vad betalar ni andra och vad anser ni fastighet 1 ska betala?
T TheGame skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
En väsentlig fråga för tråden är om vägen har en samfällighetsförening, och om fastigheten det gäller är medlem, med andelstal i föreningen? Så länge fastigheten har ett andelstal, så måste årsavgiften betalas oavsett om någon (eller alla) tycker att det är fel.
Snön ska väl läggas inom vägområdet. Jag håller med om att dela kostnaden jämt inte är rimligt i det här läget. Deras post och soptunna bidrar ju inte ens till ökat slitage på vägen.
Vad är den totala summan per år per fastighet idag? Är det 100, 400, 1000 kr? Någon slags uppskattning. Hur hanteras dessa betalningar, ska varenda faktura som har med vägen att göra direkt delas upp på alla fastigheter eller har ni någon slags förening för att sköta det?V Veteranbilar skrev:
Men om man ser till deras nyttjande av vägen så kanske det handlar om en tiodel av övrigas nyttjande, per fastighet.
Det har vi föreslagit, men dom vägrar.Jonatan79 skrev:
Du tycker alltså att vi ska betala för underhåll så det är skottat för post,sopbilen, tidningsbud och räddningstjänsten på vintern.D Daniel 109 skrev:
Allt delas lika mellan fastigheterna ,det rör sig om mellan 100-400kr per säsong beroende på hur mycket bonden plogat. Vi tycker det inte är mycket att betala för att få det skottat på vintern och vara sams med sina grannar istället för att konstant vägra betala och åka snålskjuts på övriga.Tomtom79 skrev:
Vad är den totala summan per år per fastighet idag? Är det 100, 400, 1000 kr? Någon slags uppskattning. Hur hanteras dessa betalningar, ska varenda faktura som har med vägen att göra direkt delas upp på alla fastigheter eller har ni någon slags förening för att sköta det?
Men om man ser till deras nyttjande av vägen så kanske det handlar om en tiodel av övrigas nyttjande, per fastighet.
Ingen samfällighet vägen tillhör några fastigheter utefter vägen.H hempularen skrev:
Så grannen bor i början av vägen och har därmed kortaste sträcka till stora vägen, dessutom använder grannen inte vägen till sina dagliga transporter.
Jag förstår att grannen inte vill dela lika på kostnaderna. Det låter inte heller som att det finns en gemensamhetsanläggning med samfällighetsförening bakom detta.
Kan du förklara lite mer utförligt hur vägens juridiska status ser ut?
- Har ni servitut?
- Finns det GA
- Finns det förening med styrelse
- ingår driftkostnader för grusning, mm i kostnader du nämnde (eller hur fördelas dessa)
Jag förstår att grannen inte vill dela lika på kostnaderna. Det låter inte heller som att det finns en gemensamhetsanläggning med samfällighetsförening bakom detta.
Kan du förklara lite mer utförligt hur vägens juridiska status ser ut?
- Har ni servitut?
- Finns det GA
- Finns det förening med styrelse
- ingår driftkostnader för grusning, mm i kostnader du nämnde (eller hur fördelas dessa)
Då har ni ingen juridiska möjlighet att kräva grannen på pengar, men grannen kan inte heller klaga på att ni lägger snövall längs tomtgränsen och inte röjer vid brevlåda eller soptunna.V Veteranbilar skrev:
Har grannen servitut på vägen, kan ni inte heller vägra grannen att använda vägen. Vill ni ändra detta, ska ni ansöka om en gemensamhetsanläggning med andelstal och samfällighetsförening hos Lantmäteriet.
Räkna med att det kan kosta ca 10tkr per fastighet
