Förstår dig TS!

Jag är kassör i en vägförening där allt funkar bra utom med en medlem med ett liknande scenario

Jag har släppt det och säger att det är OK om han inte vill betala, det kan vi alla andra göra åt honom!

Sarkasm når inte igenom dock för jag får ändå inte betalt :crysmile:

R
V Veteranbilar skrev:
Ja för dom har flyttat infarten ,men vill att det skottas förbi deras brevlåda och tunna så posten och övriga kan komma åt dessa men vill inte vara med och dela på kostnaden för det. Detta är vad saken gäller inget annat gäller.
Du svarar inte på frågan. Har de, eller har de inte gått med på att dela lika på hela kostnaden för snöröjning och underhåll?

R
V Veteranbilar skrev:
Nu är det då att alla andra blir lidande för dom har första huset på vägen om det inte vägen hålls öppen , har vi sagt flyttar han dessa är problemet löst men han vägrar.
Blir ni andra t.o.m. mer lidande än grannen? Skulle man tänka sig att ni m.a.o. har större nytta av att det plogas och underhålls?

Om svaret är ja blir den logiska följdfrågan: varför ska ni då inte betala mer?

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
T
Fy fasiken, vill inte bo granne med många här inne...
Att tycka ts är den som gnäller? För jag gissar att det är grannen som startat med att inte vilja betala något, alltså den som startat diskussionen.

Men sen är det ju så att över hälften av ts övriga grannar inte har någon bil (alltså nyttjar inte vägen), sen andra hälften åker aldrig ut och kör när det ligger snö på backen, gör dom det så kör dom snöskoter. Borde inte dom då också betala mindre?
Kan tycka att ts är småsint som inte betalar allt ihopa själv istället för att bråka med grannarna...

• Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
V Veteranbilar skrev:
Vart har du fått

Det är överens kommet att alla ska betala lika delar av räkningen sen är det asfalt så det krävs knappt något underhåll mer saltning när det är halka.
Vem äger vägen?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Vem äger vägen?
Nu tackar jag för input blir inget mer angående denna fråga.

V Veteranbilar skrev:
Vart har du fått
Det låter som början av en fråga men om du vill ha ett svar så måste du tyvärr skriva ut hela frågan. ;)

V Veteranbilar skrev:
Nu tackar jag för input blir inget mer angående denna fråga.
Jag gissar att det beror på att du tycker vissa av oss är lite gnälliga här inne?

En stor del beror på bristande och motsägande information. Testa att ta några minuter och skriva igenom allt från början och sedan läsa igenom texten med en utomståendes ögon. Då tror jag nog du får bättre svar.

Som det är nu kan man antingen gissa lite och anta att det är ni som är gnälliga eller så kan man gissa lite annorlunda och anta att det är grannen som är lite gnällig. Ofta ligger sanningen någonstans däremellan...

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
Nej, det är inte självklart och det är framförallt inte självklart att grannen ska betala en lika stor del som de andra.
Visst kan man tycka att även post och sophämtning innebär att man använder vägen och därmed behöver betala, och visst är det sant till viss del.
Men om lantmäteriet gör andelstal, gör de det med tonkilometer metoden och då tittar man på sträckan man använder, som är minst för grannen längst ute vid stor vägen, och man tittar på hur många ton man transporterad över vägen. Eftersom grannen använder egen infart, blir det även här ett väldigt litet tal. Därmed skulle grannens andel bli försumbart. Skulle det då vara rimligt om grannen betalar 10% av det de andra betalar? kanske det, men å andra sidan handlar det då bara om småpengar och är det bättre att acceptera att grannen inte är med och betalar och därmed inte heller kan kräva att det inte finns snövall längs tomtgränsen
Det är inte alls säkert att lantmäteriet använder sig av tonkilometermetoden. Har flera exempel på vägsamfälligheter där det är kortare vägar och alla boende längs vägen betalar samma andelstal. Har öven en fastighet ca 200m från mitt hus som har lagt sin infart från en väg som inte ingår i samfälligheten och som trots det betalar andelstal för väg.

Redigerat:
  • Gilla
vbg-1 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vem äger vägen?
Enligt TS:
Ingen samfällighet vägen tillhör några fastigheter utefter vägen.

TRJBerg
D Dilato skrev:
Enligt TS:
Ingen samfällighet vägen tillhör några fastigheter utefter vägen.
Så vägen är en enskild fastighet med flera delägare (= väganvändare)? Eller är det ett servitut som går över flera fastigheter?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73
F fsn skrev:
Det är inte alls säkert att lntmäteriet använder sig av tonkilometermetoden. Har flera exempel på bägsamfälligheter där det är kortare vägar och alla boende längs vägen betalar samma andelstal.
Sedan 1975 är det det vanligaste. Det finns samfälligheter med ett vägnät, där det är svårare att beräkna vägsträcka eftersom är finns flera färdvägar till olika anslutande vägar, men andelstal enligt tonkm är det som man i första hand försöker.

F
harry73 harry73 skrev:
Sedan 1975 är det det vanligaste. Det finns samfälligheter med ett vägnät, där det är svårare att beräkna vägsträcka eftersom är finns flera färdvägar till olika anslutande vägar, men andelstal enligt tonkm är det som man i första hand försöker.
Bra att veta, vägen jag i första hand tänkte på förättades 1990.

Och en sak till… har en samfällighet som behöver köra 60meter på en annan samfällighets väg för att ta sig till sin egen samfällighet. Kostnaden för det är 1 andelstal/medlem i den andra samfälligheten. Fastställt av Lantmäteriet. Lustigt eller hur? Fast det är inte en väg utan ett område med flera vägar, dock så är den väg som behöver nyttjas här en väg.

Redigerat:
Att det inte är en samfällighet gör det ju lite knepigt med det juridiska.

Men rent krasst skall ju alla som har nytta av vägen vara med och betala, oberoende hur man nyttjar den.

Jag hade blockerat deras låda och tunna….

• Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
F
Småaktig gubbjävel, krångla för ett par hundralappar . Hade jag haft möjlighet så skulle jag ha dragit om vägen så den inte går i anslutning till hans fastighet. Så kan han sköts son post och sina sopor själv sen.

• Haha
  • Gilla
Jeppson och 3 till
  • Laddar…
V Veteranbilar skrev:
Vi är 20 fastigheter utefter vägen vi sköter underhållning och snöröjningen själva av vägen, nu är det så att första fastighetern på vägen har sin brevlåda och soptunna utefter vägen men inte sin infart från denna väg utan direkt från riksvägen och vill inte vara med och betala för underhåll och snöröjningen för dom använder inte vägen, men vi skottar så post och sopbilen kommer fram. Hur löser vi detta ,vi har diskuterat att sätta upp ett staket eller gräva ett dike utefter dessas tomt. Rätt eller fel av oss och vad som är lagligt att göra. Tilläggas att det rör sig om några hundralappar bara som vi andra inte tycker vi ska stå för.
Så första grannen ska betala 10% jaha då ska granne två betala 20% osv... Alltså har de minsta nytta av vägen så betalar de och det ska vara samma belopp som de andra. Helt oväsentligt om de kör på vägen eller inte deras soptunna och brevlåda står på den. Vill de inte betala ska de ju gå ut och handskotta vägen framför sitt hus. Nä känns som de åker snålsskjuts på grannarna men det är min åsikt.

• Gilla
Veteranbilar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.