H hushem skrev:
Ja bråka och var bitter för 20 kr
Du ska inte underskatta värdet i en redig grannkonflikt beträffande vägar ;) Det handlar ju om principen för tusan bövlar!!!

För att kunna ge mer utförliga svar behövs mer fakta. Är det en gemensamhetsanläggning, samfällighet eller har utfartsrätt säkrats medelst servitut?

Men kortfattat så skulle jag säga att om det inte finns en gemensamhetsanläggning är det dumt att bråka, ni kommer mest troligt få betala mer till lantmäteriet än vad ni kommer kunna få igen på att era grannar betalar för snöröjning och eventuellt underhåll. Finns en gemensamhetsanläggning (där grannarnas fastighet har andelstal) har ni större möjligheter att skicka fakturor, inkasso och slutligen kronofogden efter era grannar.

Vad gäller att grannarna skäller på snöröjningen törs jag inte uttala mig om, eftersom det beror på omständigheterna i övrigt. Men som tumregel får inte snövallen bli så hög att grannarna inte kan ta sig ut på vägen, i övrigt har dom (enligt min mening) inte särskilt mycket att komma med i just den frågan.

• Gilla
turnipfaldt och 1 till
  • Laddar…
harry73
F Falckman skrev:
Du ska inte underskatta värdet i en redig grannkonflikt beträffande vägar ;) Det handlar ju om principen för tusan bövlar!!!

För att kunna ge mer utförliga svar behövs mer fakta. Är det en gemensamhetsanläggning, samfällighet eller har utfartsrätt säkrats medelst servitut?

Men kortfattat så skulle jag säga att om det inte finns en gemensamhetsanläggning är det dumt att bråka, ni kommer mest troligt få betala mer till lantmäteriet än vad ni kommer kunna få igen på att era grannar betalar för snöröjning och eventuellt underhåll. Finns en gemensamhetsanläggning (där grannarnas fastighet har andelstal) har ni större möjligheter att skicka fakturor, inkasso och slutligen kronofogden efter era grannar.

Vad gäller att grannarna skäller på snöröjningen törs jag inte uttala mig om, eftersom det beror på omständigheterna i övrigt. Men som tumregel får inte snövallen bli så hög att grannarna inte kan ta sig ut på vägen, i övrigt har dom (enligt min mening) inte särskilt mycket att komma med i just den frågan.
TS skriver att grannen inte har servitut och att det inte finns en GA.
Så grannen har ingen officiell rätt att använda vägen, men resten av fastigheterna har inte heller rätt att kräva betalning.

Det bästa här är att alla antingen låter varandra vara, dvs man kräver inte grannen på betalning och grannen slutar klaga på snöröjningen.
Om det inte fungerar, får man nog ansöka om en samfällighetsförening hos lantmäteriet och se till att grannen antingen får ett andelstal eller inte längre kan använda vägen som infart eller för post och sophämtning.
Och handlar det om principen, ska man definitivt anlita lantmäteriet

• Gilla
GammelMan99 och 9 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
TS skriver att grannen inte har servitut och att det inte finns en GA.
Så grannen har ingen officiell rätt att använda vägen, men resten av fastigheterna har inte heller rätt att kräva betalning.
Ja nu när jag läser inläggen igen inser jag ju det också, klumpigt av mig...

harry73 harry73 skrev:
Det bästa här är att alla antingen låter varandra vara, dvs man kräver inte grannen på betalning och grannen slutar klaga på snöröjningen.
Om det inte fungerar, får man nog ansöka om en samfällighetsförening hos lantmäteriet och se till att grannen antingen får ett andelstal eller inte längre kan använda vägen som infart eller för post och sophämtning.
Ja en annan "lösning" (eller snarare eskalering) är ju att markägaren sätter upp en vägbom och ger alla utom de som inte vill betala för sig nycklar. Då lär det snart bli livat i lådan och grannarna får ansöka om servitutsbildning eller att bilda gemensamhetsanläggning. Visserligen kommer det väl mest betyda att grannarna får hämta posten till fots, men vill man bråka så ;)

Men jag håller helt med dig om att bästa lösningen (för plånboken vill säga) torde vara att bara släppa det hela.

harry73 harry73 skrev:
Och handlar det om principen, ska man definitivt anlita lantmäteriet
Jo, men man ska då vara medveten om att det kan bli en tämligen dyrköpt princip. Men visst, har man tid, pengar och energi över så kan det ju vara värt det.

• Gilla
  • Haha
turnipfaldt och 2 till
  • Laddar…
V Veteranbilar skrev:
Vi delar räkningen på på 20st och dom vägrar att betala, dessutom skäller dom ut snöröjningen för att han lägger snövallen mot deras tomt beroende på att det är två infarter mitt emot.
Fråga dig detta,tycker du den grannen ska betala lika mycket som ni andra bara för sin soptunna och brevlåda. Om ja varför?
Om nej hur mycket ska hen betala?

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Fråga dig detta,tycker du den grannen ska betala lika mycket som ni andra bara för sin soptunna och brevlåda. Om ja varför?
T twoody skrev:
T twoody skrev:
Ja dom får vägen plogad så post och övriga kommer fram.

• Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
V Veteranbilar skrev:
Ja dom får vägen plogad så post och övriga kommer fram.
Ja men ska dom betala lika mycket som dom som kör på vägen och nyttjar den dagligen?

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Längs vår byaväg finns några brevlådor vars ägare inte har infart från byavägen. De betalar inget för vägunderhållet och jag tror inte någon har ens tänkt tanken att dom ska vara med och betala.

• Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja men ska dom betala lika mycket som dom som kör på vägen och nyttjar den dagligen?
Ja det skottas för post och tidningsbud som vill komma till deras brevlåda.

• Wow
turnipfaldt
  • Laddar…
V Veteranbilar skrev:
Fast de har ju i övrigt inget slitage på vägen som alla andra som nyttjar den. Sen så gissar jag att postlådorna är i början av vägen samma med deras soptunna vilket gör att postbilen och sopbilen nyttjar väldigt liten del av vägen.

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Att skälla direkt till han som kör snöplogen är ganska dumt. Det blir lätt så att det råkar bli en lite större hög utanför deras infart!

• Haha
  • Gilla
husägaren TS och 9 till
  • Laddar…
Den centrala frågan är om vägen tillhör/ägs av en vägförening (numera kallat samfällighet). Är det så borde det finnas en styrelse. Styrelsen i en samfällighet har laglig rätt att driva in avgifter via KFM. Ett annat tips är annars att konsultera Lantmäteriet som har bra folk att prata med.
Det finns också en annan bra organisation att vända sig till som heter riksförbundet enskilda vägar.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
R
V Veteranbilar skrev:
Skottas det inte längre än till brevlådorna kanske jag kan köpa det resonemanget. Men jag tycker det låter som om de är lokaliserade precis i början av en längre väg som plogas i sin helhet. Då kan det knappast vara ok att grannen ska betala lika mycket som den längst ner på vägen.

Om det är så det är upplagt förstår jag om hen trilskas. Det hade kanske jag också gjort.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
R Rikard_Sa skrev:
Fast de har ju i övrigt inget slitage på vägen som alla andra som nyttjar den. Sen så gissar jag att postlådorna är i början av vägen samma med deras soptunna vilket gör att postbilen och sopbilen nyttjar väldigt liten del av vägen.
Dom betalar inget i övrigt detta är bara en kostnad för snöröjningen för att hålla vägen öppen på vintern.
R Rikard_Sa skrev:
V Veteranbilar skrev:

R
V Veteranbilar skrev:
Dom betalar inget i övrigt detta är bara en kostnad för snöröjningen för att hålla vägen öppen på vintern.
Du skriver även "underhåll" i första inlägget. Skrev du fel där?

• Gilla
turnipfaldt och 1 till
  • Laddar…
H
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är ju rimligt i viss mån att den fastigheten inte betalar samma summa som övriga. Deras användning av vägen för post och sopbil är ju avsevärt lägre än övriga. Är det formellt ordnat i samfällighet eller liknande så bör ju andelstal spegla användningen. Ett fritidshus kan ju ha mycket mindre andel än ett höghus.

Vad betalar ni andra och vad anser ni fastighet 1 ska betala?
Det är reglerat hos Lantmäteriet hur stor andel av vägunderhållet blir på varje fastighet beroende på hur långt in på vägen huset är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.