7 190 läst ·
54 svar
7k läst
54 svar
Tvist med tvättmaskinsreparatör
Bestrid, får du påminnelse, bestrid, får du inkasso, bestrid, hör kronofogden av sig, bestrid.stake skrev:
I värsta fall ett småmål.
Man borde bestrida av ren princip.
Kolla av med konsumentverket också.
Jag har för mig att man har 3 års reklamation. Men att kunden ska visa att man inte orsakat felet
Jag hade nog bara skrivit " enl avtal" för något annat finns ju inte som ni kommit överens om.stake skrev:
Jag brukar skicka ett mail pga det lämnar många spår som mottagare, datum etc och lätt att skicka vidare till ev inkassobolag
Om man ser det lite i framtiden:
Bor du i en större stad, så att det finns fler tvättreparatörer?
Eller är de ensamma på orten?
Den 1000lappen ni diskuterar om kan kanske vara avgörande i framtiden.
Kan kanske bli lite problem att få tillbaka dem ifall tvätten går sönder igen?!
Bara en liten tanke från min sida.
Visst har du en poäng, men har TS fått ett pris så är det det som gäller. Man kan också vända på resonemanget att är det en liten marknad så sprids ett dåligt rykte snabbt och det kan vara förödande för ett företag och potentiellt kanske det finns andra aktörer på marknaden som kan agera som agent för märket om ett företag missköter sig.fgo skrev:Om man ser det lite i framtiden:
Så är TS säker på vad man kommit överens om så skulle jag precis som andra redan föreslagit av ren princip bestrida den del av fakturan som TS anser felaktig och bara betala in resten.
Naturligtvis ska man stå för sitt pris som man kommit överens om.mr_bygg skrev:Visst har du en poäng, men har TS fått ett pris så är det det som gäller. Man kan också vända på resonemanget att är det en liten marknad så sprids ett dåligt rykte snabbt och det kan vara förödande för ett företag och potentiellt kanske det finns andra aktörer på marknaden som kan agera som agent för märket om ett företag missköter sig.
Så är TS säker på vad man kommit överens om så skulle jag precis som andra redan föreslagit av ren princip bestrida den del av fakturan som TS anser felaktig och bara betala in resten.
Så jag hoppas verkligen att TS kommer överens om med firman.
Har haft lite mailkonversation med företaget. De hävdar att summan är rätt det står tydligt på arbetsordern som teknikern skrivit att det är 1875:-.
Lite konstigt resonemang för den ordern fick jag inte se förrän jag fick fakturan, så vad det ska bevisa förstår jag inte. Jag har själv skrivit ner summan 875:- i min kalender och det är ju lika mycket värt anser jag.
Dessutom har jag sagt summan 875:- till mitt försäkringsbolag långt innan fakturan på 1875 kom, vilket borde tala till min fördel.
Problemet är att jag inte kan bevisa att han faktiskt sa 875:- i telefonen.
Lite konstigt resonemang för den ordern fick jag inte se förrän jag fick fakturan, så vad det ska bevisa förstår jag inte. Jag har själv skrivit ner summan 875:- i min kalender och det är ju lika mycket värt anser jag.
Dessutom har jag sagt summan 875:- till mitt försäkringsbolag långt innan fakturan på 1875 kom, vilket borde tala till min fördel.
Problemet är att jag inte kan bevisa att han faktiskt sa 875:- i telefonen.
Fattar fortfarande inte varför TS ska betala någonting. Uppenbarligen har WP accepterat reklamationen genom att stå för reservdelen, men som kund så ska man ju inte behöva betala arbetet. Hade maskinen varit över 3 år så hade det varit ett Goodwill case från WP's sida och upplägget helt OK.
Konsumentköplagen kan ju inte förhandlas bort, mao är väl det muntliga avtalet ogiltigt. Mao TS ska bestrida hela fakturan.
Konsumentköplagen kan ju inte förhandlas bort, mao är väl det muntliga avtalet ogiltigt. Mao TS ska bestrida hela fakturan.