Alfredo Alfredo skrev:
Polisanmäla grov förskingring!
Nedlagt 5 sek senare…

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Nu förstår jag ännu mindre. Du säger att du kan ta ut via banköverföring men det var väl det som inte gick?
Det går att göra banköverföringar dit jag vill men inte genomföra bostadsköpet.

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
B Boromirr skrev:
De borde ha ställt sina frågor vid insättning, det håller jag absolut med om. Så som jag har förstått det, när det kommer till bostadsköp verkar det som att när man vill göra betalning i form av banköverföring som man får frågor om vart pengarna kommer ifrån.
jag hajar också noll. Så att överföra till eget konto hos annan bank skulle gå fint men inte till säljare av en fastighet?

Betänk att det görs många 100 fastighetsaffärer varje dag, problemet du beskriver finner jag inte via Google. Det måste va nåt specifikt du inte berättat för tråden.

RoTe
B Boromirr skrev:
Det går att göra banköverföringar dit jag vill men inte genomföra bostadsköpet.
Det där får du nog förklara mer i detalj, är det inte just dit du vill föra över som är problemet?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nedlagt 5 sek senare…
Om en bank vägrade låta mig ta ut över 2 mkr från mitt konto? Skulle inte tro det… Hela diskussionen är ju helt befängd.

B
RoTe RoTe skrev:
Det där får du nog förklara mer i detalj, är det inte just dit du vill föra över som är problemet?
Insåg nu att jag har skrivit något dumt. Jag menade mer att jag kan göra banköverföring vart jag vill förutom säljarens konto. Banken hindrar min bostadsköp.

B Boromirr skrev:
Jag menade mer att jag kan göra banköverföring vart jag vill förutom säljarens konto.
Du får ursäkta men detta blir allt svårare att förstå. Vart du vill utom till just ett specifikt konto???

Alfredo Alfredo skrev:
Om en bank vägrade låta mig ta ut över 2 mkr från mitt konto? Skulle inte tro det… Hela diskussionen är ju helt befängd.
Tyvärr är det så. Vad ska du göra? Slå ner kassörskan och utföra transaktionen på bankens terminal?

• Gilla
Ande jonss och 3 till
  • Laddar…
B Boromirr skrev:
Insåg nu att jag har skrivit något dumt. Jag menade mer att jag kan göra banköverföring vart jag vill förutom säljarens konto. Banken hindrar min bostadsköp.
Så de låter dig inte köpa en bostad för 3-4 millar för de inte vet var pengarna kommer ifrån men en motorbåt Bavaria r 55 för samma pris är ok?

Nåt som inte stämmer här…

B
Alfredo Alfredo skrev:
Du får ursäkta men detta blir allt svårare att förstå. Vart du vill utom till just ett specifikt konto???
Det stämmer för att om jag försöker göra en banköverföring till säljarens konto på internetbanken så går jag emot bankens beslut.

B Boromirr skrev:
Är det så att din bank måste förklara för säljarens bank vart pengarna kommer ifrån och vanligtvis kan de säga ”från de här nya lånen vi skapat” men nu blir det lite för jobbigt för dem att förklara?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tyvärr är det så. Vad ska du göra? Slå ner kassörskan och utföra transaktionen på bankens terminal?
Naturligtvis inte. Jag har redan svarat. Om någon försöker förskingra mina pengar accepterar jag naturligtvis inte det. Då en bank rimligen har kapital för att gälda sin skuld ser jag inga större problem.

Men hela diskussionen är ju tramsig. Att en svensk bank där jag är kund skulle försöka förskingra mina pengar finns liksom inte på kartan.

Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis inte. Jag har redan svarat. Om någon försöker förskingra mina pengar accepterar jag naturligtvis inte det. Då en bank rimligen har kapital för att gälda sin skuld ser jag inga större problem.

Men hela diskussionen är ju tramsig. Att en svensk bank där jag är kund skulle försöka förskingra mina pengar finns liksom inte på kartan.
Det händer ofta. Tro mig. Jag har jobbat på en av Sverige största banker i 9 år och haft en del chefer som tyckt att kunderna inte ska få ta ut / överföra sina egna pengar.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Ande jonss och 7 till
  • Laddar…
Det händer ofta. Tro mig.
Den dag det händer tar jag det problemet då. Tro mig. 😂

Alfredo Alfredo skrev:
Den dag det händer tar jag det problemet då. Tro mig. 😂
Synd att fler inte är som du. Kontakta mig då, jag hjälper gärna till.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.