J
Byt bank, lägg en hög men inte uppseendeväckande handpenning och låna resten från banken. Placera dina övriga pengar på nischbanker (insättningsgaranti du inte ska överskrida) med högräntekonton alt. en high yield fond på avanza och amortera mycket på lånet istället. Du kommer givetvis tyvärr åka på lite räntekostnader då det skiljer några punkter mellan in och utlåningsräntan efter avdraget men tror det är smidigaste tillvägagångssättet i denna situationen.

• Gilla
Boromirr
  • Laddar…
Jag köpte förra året en nyproducerad bostadsrätt från ett fastighetsbolag. Banken ville ha uppgifter varifrån pengarna kom, så jag visade kontoutdrag på aktier och fonder. Inga problem att överföra 4 miljoner. Jag ångrade bostadsköp och sålde den innan tillträdet. Pengarna tillbaka på kontot direkt. Några månader senare köpte jag i stället ett hus av en privatperson. Eftersom pengarna skulle gå till en privatperson krävde banken att affären skulle genomföras med Tambur, så det gjordes. Inga problem, trots att jag inte ens var närvarande själv vid köpet, utan hade gett fullmakt till min bror. Den bank jag har är Skandiabanken. De har inte några larviga egensnickrade bestämmelser om beloppsbegränsningar så länge transaktionerna går till ett företag.
Mitt förslag till TS: flytta dina pengar, inklusive de lånade, till Skandiabanken och genomför sedan affären över Tambur med mäklarens hjälp.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
B Boromirr skrev:
Tack för alla svar! Behöver skriva några meningar för att förtydliga det hela. Bostadens pris är 2 595 000 kr varav 650 000 kr har jag lånat av bekanta, resterande är mina egna pengar. Det är banköverföringar som har gjorts till min bank och är samtidigt inga pengar som kommit från utlandet. Totalt rör det sig om under 7 transaktioner. Detaljerad redovisning av pengarnas ursprung har lämnats in trots att vi alla har samma bank.

Bostaden ska betalas kontant via banköverföring till mäklarens konto och då behöver man först få ett godkännande på bankkontoret för att det överstiger den dagliga beloppsgränsen för banköverföring. Bankerna tar vanligtvis ut en avgift på 5000-10 000 kr för att hjälpa till med detta på tillträdesdagen.

I övrigt, om jag själv hade hållit på med att tvätta pengar så hade jag inte ens funderat helhjärtat på att stämma banken i första hand utan gått vidare helt enkelt. Jag tycker att banken missbrukar penningtvättslagen och är inte hjälpsamma för fem öre utan verkar vilja få bort en så fort de själva inte gynnas av bostadsaffären.
Jag köpte min lgh kontant utan lån från min bank.
Det var strul för mig också.
Både bank och mäklare var som frågetecken. Precis som det aldrig köptes något kontant.
Men det löste sig efter lite frågor och manuellt fixande.
Banken tog en avgift på 5.000 kr.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
B Boromirr skrev:
Jag har haft en tvist med banken som inte är så förtjusta i att man genomför ett bostadsköp kontant vid tillträde. Jag kan kortfattat beskriva historian och skulle gärna vilja höra era åsikter.

Jag har köpt en bostadsrätt och hade möte med banken för att få tillåtelse att göra tillträdet kontant. Man antar att eftersom att det är ens egna pengar på kontot så borde allting gå smidigt utan större konstigheter.

Dock blev det inte beviljat trots underlag på pengarnas ursprung och motiveringen från de är minst sagt vag och konstig. Motiveringen grundades i att man inte hade tillräckligt med kundkännedom trots att jag varit kund i 8 år och att de inte kunde följa alla transaktioner som gjorts.

Jag har visat banken alla underlag där jag bland annat har tagit lån av mina bekanta som dessutom har samma bank som jag. Därmed borde banken kunna se pengarnas ursprung. Resterande belopp kommer från min lön och sparande som jag har jobbat ihop.

Jag tror att banken gör det här för att de misstänker penningtvätt vilket de inte har sagt till mig. Det verkar som att de vill bli av med en som inte genererar de vinst (ej tar lån).

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att förstå hur banken kan hålla på så här?

Kan man stämma banken på grund av dessa felaktigheter och eventuellt vinna en tvist i domstol? Har någon privatperson någonsin vunnit över en bank i domstol?
Jag som mäklare upplever de extremt krångligt med tillträden när kunden har kontanter, de vill inte hjälpa till med något, jag råder kunden ta lån sen betala av det

• Gilla
Boromirr och 2 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Jag ser inte vad problemet är, har du pengarna som lägenheten kostar så är det väl bara att föra över dem till säljaren, vad har banken med det att göra
Problemet för oss mäklare är att vi måste köra transaktioner i Tambur och pengarna måste gå från en bank till en annan, vi kan få dryga böter.

Säljaren har förmodligen lån som ska lösas och de kan inte köparen göra därför måste de gå
Från mellan bank till bank.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om man har swedbank och man ska göra en överföring från banken och pengarna kommer från avkastning på fonder som är deras produkt.

Ska man svara det är ni som säljer tjänsten och be dom visa var pengarna kommer ifrån?

Det kan jag omöjligen veta.

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Problemet för oss mäklare är att vi måste köra transaktioner i Tambur och pengarna måste gå från en bank till en annan, vi kan få dryga böter.
Varför måste ni använda Tambur?

Vem äger Tambur?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
B Boromirr skrev:
Jag har haft en tvist med banken som inte är så förtjusta i att man genomför ett bostadsköp kontant vid tillträde. Jag kan kortfattat beskriva historian och skulle gärna vilja höra era åsikter.

Jag har köpt en bostadsrätt och hade möte med banken för att få tillåtelse att göra tillträdet kontant. Man antar att eftersom att det är ens egna pengar på kontot så borde allting gå smidigt utan större konstigheter.

Dock blev det inte beviljat trots underlag på pengarnas ursprung och motiveringen från de är minst sagt vag och konstig. Motiveringen grundades i att man inte hade tillräckligt med kundkännedom trots att jag varit kund i 8 år och att de inte kunde följa alla transaktioner som gjorts.

Jag har visat banken alla underlag där jag bland annat har tagit lån av mina bekanta som dessutom har samma bank som jag. Därmed borde banken kunna se pengarnas ursprung. Resterande belopp kommer från min lön och sparande som jag har jobbat ihop.

Jag tror att banken gör det här för att de misstänker penningtvätt vilket de inte har sagt till mig. Det verkar som att de vill bli av med en som inte genererar de vinst (ej tar lån).

Kan man stämma banken på grund av dessa felaktigheter och eventuellt vinna en tvist i domstol? Har någon privatperson någonsin vunnit över en bank i domstol?
P Per Favore skrev:
Är det så att din bank måste förklara för säljarens bank vart pengarna kommer ifrån och vanligtvis kan de säga ”från de här nya lånen vi skapat” men nu blir det lite för jobbigt för dem att förklara?
Jag har faktiskt ingen aning tyvärr.

H HEM2121 skrev:
Ta lån och sen så löser du lånet. Byt bank.
Du kommer att råka ut för samma problem när du försöker lösa lånet med samma pengar, Tro mig! Vad jag förstår så har du ändå pengarna på bankens konto, om du försöker föra över pengarna till en annan bank så kommer samma sak att hända! Bankerna använder penningtvättslagen för att djävlas medan de kriminella har vägar runt!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför måste ni använda Tambur?

Vem äger Tambur?
Tambur är ett samarbete mellan nästan alla mäklarfirmor och nästan alla banker utom vissa pytte små där
Vi boka tid för tillträde och utväxlar dokument på ett säkert sätt iom GDPR det används nästan alltid, kontonummer till säljaren ska granskas så de är rätt person mm så vi ska använda det systemet. Det ägs av UC tror jag

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tambur är ett samarbete mellan nästan alla mäklarfirmor och nästan alla banker utom vissa pytte små där
Vi boka tid för tillträde och utväxlar dokument på ett säkert sätt iom GDPR det används nästan alltid, kontonummer till säljaren ska granskas så de är rätt person mm så vi ska använda det systemet. Det ägs av UC tror jag
Så det finns inget lagkrav på att använda det, utan det är mer att ditt företag har avtalat med andra parter om att använda det?

B Boromirr skrev:

Tror du har rätt. SEB vägrade att delta i ett bostadsköp trots att pengarna fanns på konto hos dem och ursprunget var redovisat och helt utan konstigheter.

Numera ägs Tambur av storbankerna
https://www.swedishbankers.se/repos.../banker-tar-oever-tilltraedesportalen-tambur/
Sen att Tambur då skapades var ju pga alla "fulaffärer" som pågick samt att bankerna/mäklarna ville ha ett ordnat system för köpare-säljare-mäklare samt banker.

M
B Boromirr skrev:
Jag har faktiskt ingen aning tyvärr.
Jag gjorde ett bostadsköp kontant för nåt år sen, då hade jag alla pengarna i olika nischbanker, och lånade av mamma och bror. Så det blev många överföringar från dom och varje bank tillbaks till SEB, men SEB ville ha underlag för alla stora transaktioner när jag ville göra bostadsköpet genom dom med Tambur. Skulle kostat 5000kr, men mäklaren sa att Swedbank kunde göra det billigare (fast jag inte va kund hos Swedbank) och jag hade ju 3 månader till träde så jag förde över 150k varje dag nästan till Swedbank från SEB och Swedbank godtog att allt var besparingar ifrån SEB. Eftersom jag inte gjorde bostadsköpet med SEB så var det heller inga fler påminnelser om underlag. Vet inte om det skulle funka för dig, men det krävs ju tid då.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Numera ägs Tambur av storbankerna
[länk]
Sen att Tambur då skapades var ju pga alla "fulaffärer" som pågick samt att bankerna/mäklarna ville ha ett ordnat system för köpare-säljare-mäklare samt banker.
Bra grävt!

"De sju bankerna som bildar aktiebolaget är Swedbank, SEB, SBAB Nordea, Länsförsäkringar Bank, Handelsbanken och Danske Bank. Tambur är dock öppet för alla bolånebanker som ansluter sig. Senast i raden är Stabelo och Jak bank."

D v s det är ett system som kräver att man har sina pengar på en bank som säljer bolånetjänster? Eller missförstår jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.