B Boromirr skrev:
Jag har haft en tvist med banken som inte är så förtjusta i att man genomför ett bostadsköp kontant vid tillträde. Jag kan kortfattat beskriva historian och skulle gärna vilja höra era åsikter.

Jag har köpt en bostadsrätt och hade möte med banken för att få tillåtelse att göra tillträdet kontant. Man antar att eftersom att det är ens egna pengar på kontot så borde allting gå smidigt utan större konstigheter.

Dock blev det inte beviljat trots underlag på pengarnas ursprung och motiveringen från de är minst sagt vag och konstig. Motiveringen grundades i att man inte hade tillräckligt med kundkännedom trots att jag varit kund i 8 år och att de inte kunde följa alla transaktioner som gjorts.

Jag har visat banken alla underlag där jag bland annat har tagit lån av mina bekanta som dessutom har samma bank som jag. Därmed borde banken kunna se pengarnas ursprung. Resterande belopp kommer från min lön och sparande som jag har jobbat ihop.

Jag tror att banken gör det här för att de misstänker penningtvätt vilket de inte har sagt till mig. Det verkar som att de vill bli av med en som inte genererar de vinst (ej tar lån).

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att förstå hur banken kan hålla på så här?

Kan man stämma banken på grund av dessa felaktigheter och eventuellt vinna en tvist i domstol? Har någon privatperson någonsin vunnit över en bank i domstol?
Låna pengarna av banken och sedan löser du lånet med kontanterna.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
C cpalm skrev:
Har man något val? 😄
Själv hör jag till den skaran som blivit drillad i att "sparsamhet är en dygd" osv. och har lite svårt att acceptera att det blivit ett misstänkt antisocialt beteende att ha pengar på kontot 😄
Men du har ju inte sparat ihop pengarna, du har ju lånat dem…
 
B
Tackar för alla svar, uppskattas verkligen! Nu till min huvudfråga, med tanke på att banken säkert har tiotals jurister, är man chanslös ifall man väljer att gå vidare till domstol? Anledningen till det är för att jag anser att jag har rätt men kommer med mycket stor sannolikhet att förlora oavsett på grund av att lagarna är på bankens ”sida”.
 
NU vet jag inte hur det är med bankerna. var kund hos Swedbank för ca 10 år sedan, hade samlat på mig lite skatteåterbetalning som jag tagit ut i kontanter Tyckte det blev lite mycket i kassaskåpet. Villa då sätta in ett belopp på 10kkr. Vad hände; dom vägrade, dom skulle ha reda på var pengarna kom ifrån, bara titta i era arkiv om mina uttag och varifrån dom kommer ( maxbelopp var just 10 kkr för insättning. ) Blev då förbannad och sa, att då sätter jag in 9999 kr, varvid det vägrades med. Blev ännu mer förbannad och sa, ta hit kontorschefen som började att dividera om det med från bankinspektion gällande regler. Skit i det sa jag, ska sätta in 9999 kr och det är under det maxbelopp ni har att följa. Blev tyst och insättningen kunde göras. Har även tagit ut större belopp och vad händer då ? Kommer fråga på vad ska du ha pengarna till, det ska vi ha reda på och en blankett skulle fyllas i om detta. Var lika förbannad då och "" Skrev, Stoppa dom i madrassen "" Stort frågetecken på alla innanför disken, men fick mina kontanter. Numera så är det svårt att få större kontanter i handen på ett bankkontor då dom inte har så mycket där, så det räcker till en fika.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
B Boromirr skrev:
Tackar för alla svar, uppskattas verkligen! Nu till min huvudfråga, med tanke på att banken säkert har tiotals jurister, är man chanslös ifall man väljer att gå vidare till domstol? Anledningen till det är för att jag anser att jag har rätt men kommer med mycket stor sannolikhet att förlora oavsett på grund av att lagarna är på bankens ”sida”.
10- tal? 100-tals minst! Du ska inte ta denna strid. Byt bank och var glad i onödan :(
 
  • Gilla
junkie och 5 till
  • Laddar…
B Boromirr skrev:
Eftersom att det är ett stort belopp så behöver man oftast besöka ett bankkontor för att få hjälp att göra en överföring till mäklarens konto på tillträdesdagen.
Men går det inte bara att göra det? Vägrar de att låta dig skicka dina pengar från ditt konto dit du vill???

Välkommen till forumet i alla fall!
 
  • Gilla
Boromirr och 1 till
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Men går det inte bara att göra det? Vägrar de att låta dig skicka dina pengar från ditt konto dit du vill???

Välkommen till forumet i alla fall!
Tackar! Det går troligtvis inte. Om man försöker på egen hand så är det en stor risk att kontot blir låst eller till och med blir kickad från banken.
 
B Boromirr skrev:
Om man försöker på egen hand
Jag fattar fortfarande inte. Försöker vad? Ta ut sina pengar? Menar du på allvar att de inte låter dig ta ut dina pengar?
 
B Boromirr skrev:
Tackar! Det går troligtvis inte. Om man försöker på egen hand så är det en stor risk att kontot blir låst eller till och med blir kickad från banken.
Kontot blir inte låst och du kickas inte från banken. Lite seriösa kan vi väl va…
Transaktionen blir däremot spärrad å du ombeds kontakta kundtjänst då det sannolikt ligger en spärr på maxbelopp du kan göra själv med BankId

Dina sparade pengar , din egna insats. Har du hela tiden haft den på samma bank som nu trilskas?
 
Z Zodde skrev:
Transaktionen blir däremot spärrad å du ombeds kontakta kundtjänst då det sannolikt ligger en spärr på maxbelopp du kan göra själv med BankId
Fast här pratade vi om att kontohavaren på plats på bankkontoret beordrade banken att föra över en summa pengar från eget konto till önskad mottagare.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här pratade vi om att kontohavaren på plats på bankkontoret beordrade banken att föra över en summa pengar från eget konto till önskad mottagare.
Inte ens då blir kontot spärrat eller du blir kickad från banken.

Har du redan pengarna på ditt konto i banken och skall betala ett husköp kan det näppe vara ett problem.
Ev frågor om var pengarna härstammar från skulle isåfall kommit vid insättningen.
Här är nåt som inte stämmer.

Kunder kan dock bli behandlade MYCKET olika beroende på vad banken vet om dig lr KYC som det populärt kallas.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
RoTe
Jag ser inga problem med att få pengar på kontot som är svåra att spåra? Är det jag som missförstår något? Jag har bytt bank några gånger och det har aldrig varit nåt gnäll om att föra över helt "okända" pengar på den tiden, dessa pengar ligger nu och väntar på min framtid. Nu är det helt plötsligt ohyggligt känsligt att ens köpa en bil för swish t.ex. Skulle jag idag behöva redogöra före exakt varenda öre på mina sparkonton är jag rökt, jag har ingen historia så långt bak i tiden.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Har du redan pengarna på ditt konto i banken och skall betala ett husköp kan det näppe vara ett problem.
Om du läser vad jag skrivit, några få nyliga inlägg, i denna tråd hoppas jag det framgår att det även är min åsikt. Jag undrar liksom du varför TS inte kan ta ut sina pengar som han vill. Vad som händer om han bara stegar in på kontoret och beordrar dem att skicka pengarna dit han önskar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om du läser vad jag skrivit, några få nyliga inlägg, i denna tråd hoppas jag det framgår att det även är min åsikt. Jag undrar liksom du varför TS inte kan ta ut sina pengar som han vill. Vad som händer om han bara stegar in på kontoret och beordrar dem att skicka pengarna dit han önskar.
Det är ett lotteri. Kanske går det vägen, kanske stoppar den kissnödiga kassörskan överföringen pga någon magisk paragraf. Banken är som ett galet fackförbund, inga regler och lagar gäller.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.