84 080 läst ·
600 svar
84k läst
600 svar
Tvist med bank
Ja men det löjliga är ju att det känns som, så många beskriver, att alla former av transaktioner som inte bara är att trycka på default knappen möter ett oproportionerligt motstånd i 9 fall av 10.
Banker tar bort all form av service och tillgänglighet utöver gör det själv -bank på nätet (vilket de istället tar extra betalt för). Jag gissar att det kostar mer än det smakar eller att normalgraden på internutbildningen bara sträcker sig till att trycka på default låns knappen och att gemene bankman inte är bekväm med några andra upplägg eller förfaranden så därför försvårar de för kunden tills denne går någon annanstans.
Banker tar bort all form av service och tillgänglighet utöver gör det själv -bank på nätet (vilket de istället tar extra betalt för). Jag gissar att det kostar mer än det smakar eller att normalgraden på internutbildningen bara sträcker sig till att trycka på default låns knappen och att gemene bankman inte är bekväm med några andra upplägg eller förfaranden så därför försvårar de för kunden tills denne går någon annanstans.
Och det är ju utmärkt! Finns ingen anledning att slösa pengar på att tant Agda vill gå och köa på banken som social stimulans. Det som inte är bra är denna kontroll av överföringar. Befria våra pengar!T TypRätt skrev:Ja men det löjliga är ju att det känns som, så många beskriver, att alla former av transaktioner som inte bara är att trycka på default knappen möter ett oproportionerligt motstånd i 9 fall av 10.
Banker tar bort all form av service och tillgänglighet utöver gör det själv -bank på nätet (vilket de istället tar extra betalt för). Jag gissar att det kostar mer än det smakar eller att normalgraden på internutbildningen bara sträcker sig till att trycka på default låns knappen och att gemene bankman inte är bekväm med några andra upplägg eller förfaranden så därför försvårar de för kunden tills denne går någon annanstans.
Om det är någon bank som är "sossebank" så är det väl Swedbank, med sina tydliga kopplingar till arbetarrörelsen?S Skopan skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rörelsen
Precis, bankerna gör och kan göra sina egna bedömningar oavsett bakgrund utan att själva behöva bevisa något och kunden har inte en chans att få ”rätt” mot banken oavsett om kunden har visat upp korrekt dokumentation.T TypRätt skrev:Enligt Lag (2014:307) om straff för penningtvättsbrott ges följande:
6 § Med penningtvätt avses i denna lag åtgärder med avseende på pengar eller annan egendom som härrör från brott eller brottslig verksamhet som
…
4. innebär att någon förvärvar, innehar, hävdar rätt till eller brukar egendomen.
Dvs underlättar du för någon att använda pengar som härrör från brottslighet kan du dömmas.
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism är så snårig att i princip alla transaktioner eller medhjälp till att någon gör en transaktion, kräver att en finansiell aktör har upprättat god kundkännedom med gedigen transaktionshistorik. Detta gäller då även alla parter som deltar i transaktionen dvs TS släkt och vänner som hjälper till med lån. Detta snårträsk är så svårbedömt att bankerna gissningsvis gör bedömningen att vinsten inte är värd risken eller kostnaden att anskaffa denna kundkännedom.
Dvs att bankerna indirekt agerar enväldig finanspolis!
Jag känner gott till exempel men att banken gjort detta medvetet kan du glömma. Risker med böter och utestängande från USD marknaden, det senare innebär i princip att banken slutar fungera, är ingen villig att ta.Farstatjej90 skrev:
Skulle USAs övervakningsorgan finna nån form
för systematik som du fantiserar över hade berörda banker slängts ut för länge sen
Det är ju därför de stora bankerna är så kissnödiga att de alltid tar den säkra vägen och stoppar bla svennebanan från att betala en Lgh eller hus utan att ett bolån är inblandat.Z Zodde skrev:
Fast dessa penningtvättsskandaler när amerikanska myndigheter ryter till handlar knappast om att bankerna har för dålig koll på svennebanans sparpengar och bostadsaffärer.Z Zodde skrev:
Det är ju just bristen på proportionalitet och selektivitet som gör att dessa skandalaffärer slinker igenom under tiden banken springer runt i skogen och vänder på småstenar.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Nej, det är du som blundar för det systematiska problemet. Swedbank har exempelvis gått långt över gränsen i sitt assisterande av ryssar i Baltikum, medan de skyller på staten när de inte sträcker ut samma hand till vanliga dussinkunder.Z Zodde skrev:
De silar mygg och sväljer kameler.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Tog emot en större summa vid en försäljning och löste ett lån, inga problem, dock gick pengarna via en advokat.S surfarn skrev:
De har definitivt gjort det medvetet. Det är inga misstag. Naturligtvis finns det av uppenbara skäl inga skriftliga beslut du kan läsa och när det gäller ledningen jobbar man med "plausible deniability" men det är inte så att man "råkat" tvätta pengar, det får man vara ordentligt naiv för att inbilla sig.Z Zodde skrev:Jag känner gott till exempel men att banken gjort detta medvetet kan du glömma. Risker med böter och utestängande från USD marknaden, det senare innebär i princip att banken slutar fungera, är ingen villig att ta.
Skulle USAs övervakningsorgan finna nån form
för systematik som du fantiserar över hade berörda banker slängts ut för länge sen
Som sagt. Hade det varit medvetet och inte bristfälliga rutiner hade straffen blivit hårda.Farstatjej90 skrev:
De har definitivt gjort det medvetet. Det är inga misstag. Naturligtvis finns det av uppenbara skäl inga skriftliga beslut du kan läsa och när det gäller ledningen jobbar man med "plausible deniability" men det är inte så att man "råkat" tvätta pengar, det får man vara ordentligt naiv för att inbilla sig.
USA ser inte med blida ögon på detta och det var en uppenbar risk att man (Swedbank å DDB) hade blivit utestängda från dollarmarknaden.
Ett hundratal anställda hade behövt vara med på den systematiska å medvetna ”scamen”. Att inte en enda fd anställd avslöjar detta tyder på att du nog har fel
Den världen trodde jag också jag levde i... ända tills jag skulle betala en finskfaktura på 35euro....Claes Sörmland skrev:
Sen skulle det skickas in intyg o grejer...
Efter att långt samtal så skippade jag att betala 35euro och inget behövde skickas in.....
🙃
I nästa avsnitt av Zodde: Telia snubblar och tappar miljarder i knät på auktoritära regimer.Z Zodde skrev:Som sagt. Hade det varit medvetet och inte bristfälliga rutiner hade straffen blivit hårda.
USA ser inte med blida ögon på detta och det var en uppenbar risk att man (Swedbank å DDB) hade blivit utestängda från dollarmarknaden.
Ett hundratal anställda hade behövt vara med på den systematiska å medvetna ”scamen”. Att inte en enda fd anställd avslöjar detta tyder på att du nog har fel
