65 390 läst · 600 svar
65k läst
600 svar
Tvist med bank
Banken har nog rätt. De har långtgående krav från fi att kolla upp var pengarna kommer ifrån.H HEM2121 skrev:
Jag hade pengar "över" efter att ha sålt en bil och ville amortera på mitt huslån. Jag fick skicka in omfattande dokumentation om att jag verkligen ägt bilen samt på själva försäljningen för att "bevisa" att det var vita pengar. Plus de vanliga frågorna som jag svarat på för bara 3 månader sedan.
Lån från vänner är per bankvärldens definition misstänkt svarta pengar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 161 inlägg
Nötegårdsgubben
Skogsägare
- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 16 161 inlägg
- 31 621 gillningar
- 814 bilder och filmer
Ja, medan ryska oligarkers pengar är värda att ta även när samma bank som ovan vet att de är blodsbesudlade.T TypRätt skrev:
Hela systemet är kasst, från reglerna till tillämpandet av dem.
M
mnils
Medlem
· Skåne
· 2 300 inlägg
Funkar inte om det är en sossebank, då kommer de undra hur just DU har kunnat få så mycket pengar helt plötsligt. Hände min syster som fick en mille av vår far i början av året för att amortera ner huslånet så räntorna inte skulle kosta så mycket. Hon fick hålla på i flera månader för att få lov att göra en extra amortering och styrka var hon fått pengarna med mail från farsan där han skrev att han skänkte en mille var till oss och då blev det ännu värre för då var det ju helt plötsligt två miljoner det handlade om!H HEM2121 skrev:
Jag hade löst mitt huslån några månader tidigare utan några som helst frågor, det verkar vara väldigt stor skillnad om man är vanlig anställd eller företagare.
Själv köpte jag bankaktier för mina pengar när det var bankfrossa i våras, det skulle ju vara till "räntor".
Moderator
· Stockholm
· 50 159 inlägg
Som jag uppfattar det så kommer ju pengarna för det privata lånet att mellanlanda på TS konto i banken. Det är alltså ett inflöde av pengar till banken. Därmed måste banken undersöka detaljer om detta inflöde. Sedan är det nog lite medvetet höljt i dunkel exakt vilka kontroller banken skall välja att göra vid olika typer av sådant inflöde.Jonatan79 skrev:
Bankernas praktiserande av AML å KYC regler skiljer inte nämnvärt. Att lokala variationer kan dyka upp är en sak men det har inget att göra med om du kallar den sossebank eller inte.M mnils skrev:Funkar inte om det är en sossebank, då kommer de undra hur just DU har kunnat få så mycket pengar helt plötsligt. Hände min syster som fick en mille av vår far i början av året för att amortera ner huslånet så räntorna inte skulle kosta så mycket. Hon fick hålla på i flera månader för att få lov att göra en extra amortering och styrka var hon fått pengarna med mail från farsan där han skrev att han skänkte en mille var till oss och då blev det ännu värre för då var det ju helt plötsligt två miljoner det handlade om!
Jag hade löst mitt huslån några månader tidigare utan några som helst frågor, det verkar vara väldigt stor skillnad om man är vanlig anställd eller företagare.
Själv köpte jag bankaktier för mina pengar när det var bankfrossa i våras, det skulle ju vara till "räntor".
M
mnils
Medlem
· Skåne
· 2 300 inlägg
Jag såg siffror från någon som räknat på vad hela penningtvättstramset kostar och jämfört med hur mycket svarta pengar de fått tag på. Skillnaden var enorm, kostnaderna var över 100 gånger av vad man får tag på!Nötegårdsgubben skrev:
Hittade det hela i en krönika av Martin Enlund på AfV:
https://www.affarsvarlden.se/kronika/martin-enlund-regel-cirkusen-kostar-mycket-mer-an-den-smakar
Lyssna på hans och Simon Lindgrens podd Svart Ekonomi, den är riktigt bra: https://svartekonomi.se/
Om frågeställningen involverade en portfölj med pengar håller jag helt med dig.Z Zodde skrev:
Jag tolkade frågeställningen som att TS samlat ihop en hög pengar på ett konto genom eget sparande samt lån från släkt och vänner.
Om det är så kan jag tycka att det borde bara gå att föra över till mäklaren.
Ser att det kan vara jag som misstolkar.K Klass0n skrev:
Kontant behöver inte nödvändigtvis betyda kontanter , my bad.
Moderator
· Stockholm
· 50 159 inlägg
Med det resonemanget borde man ju inte spendera pengar på lås till ytterdörren heller. Hur ofta försöker en tjuv öppna din dörr och finner att den är låst, och går till nästa hus?M mnils skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 19 422 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 19 422 inlägg
- 34 140 gillningar
- 1 628 bilder
Det är väl mer att mäklare gillar att använda sitt lilla datorsystem Tambur vid tillträdet. Och det systemet bygger ju på banker som har det sköter alla överföringar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 161 inlägg
Nötegårdsgubben
Skogsägare
- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 16 161 inlägg
- 31 621 gillningar
- 814 bilder och filmer

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 19 422 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 19 422 inlägg
- 34 140 gillningar
- 1 628 bilder
I princip kan man ju föra över pengarna några dagar innan. Jag har gjort det. Men som köpare står man då med risken att säljaren inte löser sina lån tills tillträdesdagen. D v s det utgör en risk.
Jag har också köpt en fastighet genom att mäklaren tog emot pengarna på sitt klientmedelskonto. Och det är ju uppkopplat mot Tambur så att tillträdet kunde genomföras med pantlösning.
Jag har också köpt en fastighet genom att mäklaren tog emot pengarna på sitt klientmedelskonto. Och det är ju uppkopplat mot Tambur så att tillträdet kunde genomföras med pantlösning.
M
mnils
Medlem
· Skåne
· 2 300 inlägg
Det var väl just praktiserandet som skiljde mellan hennes sossebank om min affärsbank. Sossebanken förutsätter att folk skall vara fattiga som kyrkråttor, allt annat är onormalt och måste beivras. Jag har aldrig någonsin fått några frågor om var var mina pengar kommer från och då brukar jag skriva saker som "sålt knark" eller "från eget tryckeri" i deras kundkännedomsformulär.Z Zodde skrev: