82 844 läst ·
600 svar
83k läst
600 svar
Tvist med bank
Syftet med kontrollerna som bankerna kräver, är naturligtvis vällovligt. Man vill stoppa penningtvätt. Men som med så mycket annat, skjuter det över målet och gör det istället krångligare för den vanliga människan.
Jämför t.ex med säkerhetskontrollerna på flygplatser. Människor tvingas närmast till en integritetskränkande avklädning för att få passera, samtidigt som en 60-tons långtradare utan problem kan köra genom grindarna.
Jämför t.ex med säkerhetskontrollerna på flygplatser. Människor tvingas närmast till en integritetskränkande avklädning för att få passera, samtidigt som en 60-tons långtradare utan problem kan köra genom grindarna.
Jo men i sak här är det då mycket viktigt det här med penningtvätt och stöd av terrorism att transaktioner kontrolleras. Sen vad som nu gått snett för TS är svårt att veta eftersom vi inte ser detaljerna men något med pengarna är då oklart för banken.Claes Sörmland skrev:
När jag köpte krävde Nordea att hela summan fanns hos dem när köpet skulle betalas.Claes Sörmland skrev:
Bra grävt!
"De sju bankerna som bildar aktiebolaget är Swedbank, SEB, SBAB Nordea, Länsförsäkringar Bank, Handelsbanken och Danske Bank. Tambur är dock öppet för alla bolånebanker som ansluter sig. Senast i raden är Stabelo och Jak bank."
D v s det är ett system som kräver att man har sina pengar på en bank som säljer bolånetjänster? Eller missförstår jag?
Jag är inte övertygad alls om att det finns en länk. Tambur är ett system som har införts för att göra livet lättare för banker och mäklare. Det sparar pengar över tid är tanken. Helt logiskt vad gäller affärsdrivande verksamhet, vinst är målet. Inte att göra samhället bättre.P paralun skrev:
Jag hade samma lösning med en banken. Hade pengarna hos dem i klump. Det här var i början av 2019, Tambur hade införts året innan så det förklarar troligen varför det var så svårt att hitta någon på banken som visste hur man genomförde ett kontanttillträde.D datpsu skrev:
Sen beror det också på vilken flygplats och i vilket land. Inte sällan att kontrollanterna utnyttjar sin position till att kränka etniciteter dom ogillar. Fördomar och främlingsfientlighet gör sig så tydlig....Helena S skrev:
Syftet med kontrollerna som bankerna kräver, är naturligtvis vällovligt. Man vill stoppa penningtvätt. Men som med så mycket annat, skjuter det över målet och gör det istället krångligare för den vanliga människan.
Varför låna av vännerE EB2 skrev:
RoTe skrev:
Det är varken banker eller mäklare som satt upp reglerna. Det är finansinspektionen. Den som inte följer regelverket kan drabbas av sanktioner.M MoveMe skrev:
Jag skiter i om pengarna är kontant eller lån, bankerna vill såklart att folk lånar men beter sig riktigt dåligt med kontantköpare de vill inte hjälpa till med någonting då.M MoveMe skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Ja, banken har makten men när samtliga konton finns på samma bank och kan med lätthet kontrolleras så verkar det rätt. Banken bör då kunna styrka och bevisa sitt ställningstagande.I5LIRI skrev:
Du kommer att råka ut för samma problem när du försöker lösa lånet med samma pengar, Tro mig! Vad jag förstår så har du ändå pengarna på bankens konto, om du försöker föra över pengarna till en annan bank så kommer samma sak att hända! Bankerna använder penningtvättslagen för att djävlas medan de kriminella har vägar runt!