Alfredo Alfredo skrev:
Vem bryter mot vilken lag om vad inte används? Förtydliga gärna på dessa tre punkter så vi undviker missförstånd.
Utväxling av personuppgifter måste ske på
Ett säkert sätt dvs inte via mejl.

Vi mäklarfirman bryter således GDPR om vi skickar avtalshandlingar via e-post till banken och viseverse. Tambur loggas in med bankid och där laddas dokument upp och görs enbart tillgängliga för den part som har användning av dem.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Utväxling av personuppgifter måste ske på
Ett säkert sätt dvs inte via mejl.

Vi mäklarfirman bryter således GDPR om vi skickar avtalshandlingar via e-post till banken och viseverse. Tambur loggas in med bankid och där laddas dokument upp och görs enbart tillgängliga för den part som har användning av dem.
Det här låter som ett hittepåproblem. GDPR-noja. Ni sitter ju med säljaren och köparen i ett rum. Det är väl bara att fråga om deras medgivande att skicka uppgifterna med email?

Läs mer här:

https://www.imy.se/verksamhet/datas...nformationssakerhet/personuppgifter-i-e-post/

• Gilla
hellem och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
du ger dem rätt att föra över ett visst belopp till ett visst konto en viss dag. Och att genomföra transaktionen.
På ett sätt ser jag fram emot den dag en bank försöker debitera mig 5 tkr för att ta ut mina pengar, om vi nu inte har det avtalet förstås.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
På ett sätt ser jag fram emot den dag en bank försöker debitera mig 5 tkr för att ta ut mina pengar, om vi nu inte har det avtalet förstås.
Haha. I slutändan så sitter du där med skägget i brevlådan. Vill du göra ett kontanttillträde för 5000 kr eller inte? Ditt val.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vill du göra ett kontanttillträde för 5000 kr
Jag förstår inte ens det ordet. ”kontanttillträde”? Finns det ens i SAOL?

Den dag en bank försöker hindra mig att flytta mitt kapital dit jag vill får vi se vems skägg som sitter vart.

För övrigt är jag faktiskt slätrakad!

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För vad?
Administrationsavgift för att genomföra kontantköp av bostad.
Inget konstigt. De tar betalt för sina tjänster.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
De tar betalt för sina tjänster.
I mina avtal med de banker jag anlitar finns ingen möjlighet till denna typ av avgifter. Så ja, rätt konstigt!

Det handlar väl bara om ett uttag (överföring) av pengar från ett konto eller missförstår jag helt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte ens det ordet. ”Kontanttillträde”? Finns det ens i SAOL?
Sitter vid en dator nu så kan besvara detta själv. Nej, det ordet finns ej i SAOL. Sökte på lagen.nu med noll träff. Så exakt vad betyder ordet?

För mig framstår det som ett påhittat ord som inte betyder något annat än ordet "köp".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I mina avtal med de banker jag anlitar finns ingen möjlighet till denna typ av avgifter. Så ja, rätt konstigt!

Det handlar väl bara om ett uttag (överföring) av pengar från ett konto eller missförstår jag helt?
Spelar du dum eller trollar du?

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Spelar du dum eller trollar du?
Varken eller. Vem har ett avtal med sin bank där ett vanligt uttag från ett konto kostar 5 tkr?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Varken eller. Vem har ett avtal med sin bank där ett vanligt uttag från ett konto kostar 5 tkr?
Inte vanligt uttag, men uttag som överstiger ett visst belopp kräver handläggare. Sen så tog faktiskt en handläggare ut 250kr för att jag skulle kunna betala in handpenning, men där en annan handläggare på SEB sa att hon hade fel så där måste man väl också se upp att dom som jobbar på banken verkligen har koll på vilka avgifter dom får ta ut. Jag blev krediterad den avgiften då.

Det jag missat från TS i tråden är vart pengarna skall skickas. Till mäklarens klientmedelkonto eller direkt till säljaren? Jag förstår att det är trevligt att gå via Tambur om man kan garantera att säljarens lån löses samtidigt som transaktionen utförs.

Om banken bråkar skulle jag be mäklaren att uppge ett konto dit man försöker skicka pengarna. Vad mer kan man göra? Antingen går transaktionerna igenom eller inte. Kanske får man göra flera transaktioner för att hålla sig under dagliga spärrar.

Iaf del av pengarna är ju egna om man skippar de pengar som lånats av vänner. Denna del bör ju kunna överföras utan problem.

Att stämma och bråka med banker är ju inte ett problem man vill ha eftersom det kommer ta tid och energi. Lägg fokus på att arbeta runt detta. Första är nog att kontakta mäklaren och nämna detta problem. Visa kontoutdrag där pengarna finns och be denne förmedla detta till säljaren så att denne förstår problematiken. Det finns ju trots allt ett avtal som måste uppfyllas mot säljaren. Sen om det faller ut något där man drabbas ekonomiskt av bankens agerande kan man ju dra dom till domstol. Om man bara vill straffa dom så se till att dra det som ett småmål. Då kommer deras advokatkostnader kosta mer än det är värt ekonomiskt.

• Gilla
Boromirr
  • Laddar…
Finner det märkligt med det som sägs, att banken skulle ta en avgift på 5 kkr för att överföra ett belopp mellan konton. Bara lite enkelt, dom har inte med transaktionen att göra mer än att med en knapptryckning ordna det. Det är mäklaren som har haft jobbet att ordna affären och inte banken. Om min bank skulle ha
5 kkr för att bara trycka en knapp, så skulle jag nog bli lite grym och forska vidare i det, om inget avtal finns för en sådan avgift, så finns nog ingen laglig rätt att ta en avgift ( nu kanske jag är ute på fel spår ) Kan tänka mig at det är samma som övrigt. Att kräva en avgift/betalning utan avtal eller beställning är förbjudet enligt lagen. Och något avtal ellr beställning finns nog inte, det är en normal överföring av ekonomisk karaktär mellan några konton. Men som sägs ovan så så kan det finnas en slamkrypare i ekonomiska systemet som rättfärdigar en avgift.

Alfredo Alfredo skrev:
O
B Boromirr skrev:
Jag har haft en tvist med banken som inte är så förtjusta i att man genomför ett bostadsköp kontant vid tillträde. Jag kan kortfattat beskriva historian och skulle gärna vilja höra era åsikter.

Jag har köpt en bostadsrätt och hade möte med banken för att få tillåtelse att göra tillträdet kontant. Man antar att eftersom att det är ens egna pengar på kontot så borde allting gå smidigt utan större konstigheter.

Dock blev det inte beviljat trots underlag på pengarnas ursprung och motiveringen från de är minst sagt vag och konstig. Motiveringen grundades i att man inte hade tillräckligt med kundkännedom trots att jag varit kund i 8 år och att de inte kunde följa alla transaktioner som gjorts.

Jag har visat banken alla underlag där jag bland annat har tagit lån av mina bekanta som dessutom har samma bank som jag. Därmed borde banken kunna se pengarnas ursprung. Resterande belopp kommer från min lön och sparande som jag har jobbat ihop.

Jag tror att banken gör det här för att de misstänker penningtvätt vilket de inte har sagt till mig. Det verkar som att de vill bli av med en som inte genererar de vinst (ej tar lån).

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att förstå hur banken kan hålla på så här?

Kan man stämma banken på grund av dessa felaktigheter och eventuellt vinna en tvist i domstol? Har någon privatperson någonsin vunnit över en bank i domstol?
Jag har köpt hus nyligen kontant. Det var inte lätt.

Ska man lösa lån hos säljare så finns det två val
1. Betala direkt till säljare och lita på att denna gör det det ska, om hen inte betalar tillbaka lånen så är ditt hus fortfarade pant för hens lån. Så detta är inte att rekomendera om du inte litar 110% på din motpart.
2. Använda sig av en bank som gör detta åt dig, dvs tar pengarna, löser lånen hos din motpart och friar panten och sedan ger resten till hen

I mitt fall hade min storbank ingen som helst lust att göra detta, men om man tjatade sa de att de skulle göra det när de hade tid (flera veckors väntan i mitt fall) och det skulle kosta 5000kr.

Detta är inte någon fantastisk tjänst för dem, det är rätt mycket pyssel och de gjorde 100% klart att de inte skulle sköta några inskickningar av kontrakt till lantmäteri etc utan bara lösa lånen för det priset.

Jag lyckades via en kompis som jobbar på banken få det gjort via kontor i en annan stad, mäklaren lyckades inte tjata fram tjänsten i tid för köpedag. Jag fick också komma in och lämna underskrivna papper gällande penningtvätt, något som görs normalt i samband med att man ansöker om lån. Jag kollade med andra banker, nischbanker typ Avanza har inte tjänsten. Jag är också kund hos en annan storbank men de ville inte för jag hade inte hade bulken av pengarna hos dem.

Så summering:
* Det är inte dig de jävlas med utan de vill faktiskt inte göra detta, det är inte värt jobbet för dem
* Var ute i god tid om du ska göra detta, minst tre veckor innan ska du boka tid
* Det kostar 5000kr och förvänta dig inte någon "Royal treatment" för det utan du känner dig som något som katten drog in. De vill ha lånekunder, inte vara din sekreterare.
* Hade jag gjort det idag hade jag tagit 500k i lån, allt hade varit smidigt och gratis och sedan efter tre månader betalar du tillbaka 500k 4% i tre månader är ände bara 20k*3/12 = 5000kr (dessutom 30% avdrag) så samma pris och de är trevliga och hjälpsamma.

Lycka till och ta det inte personligt, tänk på att du är köpare av en tjänst inte kund i detta ärende.

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jo men dina skulder till vänner och bekanta kan ju fortfarande anses vara en risk. Säg att du har ca 500.000kr i kontanter hemma som kommer från ditt extraknäck som knarklangare. Du lånar nu 500.000kr av en bunt vänner, vita slantar med fin stamtavla direkt från löneinsättningar från reda bolag. Allt ser fint ut, men även banker inser ju att du förväntas betala tillbaka dessa 500.000kr och vänner brukar inte vilja ligga ute med stora belopp i många år. Alltså ställer detta en del frågetecken. Misstanken från banken är alltså att du kommer reglera denna skuld med dina knarkpengar.
Att betala någon dubbelt för att tvätta pengar är ju vad jag hört rätt rimligt begärt, dvs du köper 100.000kr vita slantar och betalar personen 200.000kr knarkpengar. Så även mindre lån kan bli misstänkta just efter som det kan vara en lockande affär om beloppet är så att säga hanterbart för den som tar emot knarkpengarna. Personen måste ju kunna sätta sprätt på dem på mer eller mindre vardagskonsumtion.
Det här låter som ett hittepåproblem. GDPR-noja. Ni sitter ju med säljaren och köparen i ett rum. Det är väl bara att fråga om deras medgivande att skicka uppgifterna med email?

Läs mer här:

[länk]
GDPR och mycket annat är bara ett sätt att motivera att man tvingar dig att använda diverse onödiga system så man kan skinna dig. Ingen som pratar GDPR när myndigheterna samlar på sig mer och mer information.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.