45 055 läst ·
261 svar
45k läst
261 svar
Tvist fuktskadad bänkskiva vid försäljning
Juridiskt sett har köparen ett mycket svagt case.
Avgörande är att skadan var känd och upplyst före köpet. Att det i annonsen står ”fuktskadad bänkskiva, försäkringsärende pågår” är en upplysning, inte ett löfte om åtgärd. För att ett åtagande ska vara bindande krävs normalt att det antingen:
Att köparen tolkat formuleringen som ett löfte saknar juridisk betydelse. Avtal tolkas objektivt, inte utifrån en parts subjektiva förväntningar.
Eftersom felet var känt vid köpet och accepterades utan förbehåll finns det i normalfallet ingen grund för prisavdrag eller ersättning i efterhand. Att försäkringsärendet senare lades ned ändrar inte det avtal som faktiskt ingicks.
Kort sagt: köparen köpte bostaden i befintligt skick med kännedom om skadan. Något ersättningsansvar för säljaren uppstår därför inte.
Avgörande är att skadan var känd och upplyst före köpet. Att det i annonsen står ”fuktskadad bänkskiva, försäkringsärende pågår” är en upplysning, inte ett löfte om åtgärd. För att ett åtagande ska vara bindande krävs normalt att det antingen:
- uttryckligen utlovas, eller
- skrivs in som villkor i köpehandlingarna.
Att köparen tolkat formuleringen som ett löfte saknar juridisk betydelse. Avtal tolkas objektivt, inte utifrån en parts subjektiva förväntningar.
Eftersom felet var känt vid köpet och accepterades utan förbehåll finns det i normalfallet ingen grund för prisavdrag eller ersättning i efterhand. Att försäkringsärendet senare lades ned ändrar inte det avtal som faktiskt ingicks.
Kort sagt: köparen köpte bostaden i befintligt skick med kännedom om skadan. Något ersättningsansvar för säljaren uppstår därför inte.
Är de frågelistan du fyllt i där du skrivit att bänkskivan är fuktskadad? Är den med som bilaga i överlåtelseavtalet?
Under en av paragrafen borde de stå att köparen köper bostaden i befintligt skick, köparen har uppmanats att undersöka bostaden och information från säljaren finns bilagd i frågelistan.
Rent juridiskt har inget byta utlovats vad jag tolkar din info som, du har upplyst om skadan och köparen har skrivit på att köpa bostaden i befintligt skick.
Dock kunde man varit mycket mer tydlig kring detta men rent juridisk skulle jag tro att köparen inte kan hävda något. ” att försäkringsärende pågår” betyder egentligen ingenting mer en upplysning.
Om mäklaren såklart har ordning på alla papper.
Under en av paragrafen borde de stå att köparen köper bostaden i befintligt skick, köparen har uppmanats att undersöka bostaden och information från säljaren finns bilagd i frågelistan.
Rent juridiskt har inget byta utlovats vad jag tolkar din info som, du har upplyst om skadan och köparen har skrivit på att köpa bostaden i befintligt skick.
Dock kunde man varit mycket mer tydlig kring detta men rent juridisk skulle jag tro att köparen inte kan hävda något. ” att försäkringsärende pågår” betyder egentligen ingenting mer en upplysning.
Om mäklaren såklart har ordning på alla papper.
Dom har säkert räknat på Poggenpohl bänkskivor, eller saltat ordentligt, det var säkert inte det du hade innan.
Du skulle redan innan försäljningen, inhandlat 2 st bänkskivor från t,ex Jem & Fix för 700:-/st.
2 timmars arbete, så hade du sluppit allt tjafs som i regel alltid kommer.
Du skulle redan innan försäljningen, inhandlat 2 st bänkskivor från t,ex Jem & Fix för 700:-/st.
2 timmars arbete, så hade du sluppit allt tjafs som i regel alltid kommer.
Nej, men mitt svar förutsatte inte detta.Alfredo skrev:
Det är relevant för det fall rätten kommer fram till att det inte finns någon utfästelse. Om köparen då går vidare och hävdar att bostaden ändå är felaktig (att den är i väsentligt sämre skick än vad köparen med fog kunnat förutsätta) blir beloppsgränsen avgörande.
I praktiken lär dock tvisten avgöras redan vid frågan om utfästelsen. Om rätten finner att det inte är en utfästelse, lär det knappast heller bedömas som ett 'dolt fel' (eller abstrakt fel) eftersom skadan var känd och omskriven.
Mitt resonemang utgick alltså från att köparen skulle driva en talan i två steg (förstahands- och andrahandsyrkande), men det skulle förmodligen i praktiken inte hamna så långt, av ganska uppenbara skäl.
Du har sagt att det är ett försäkrings ärende, antingen så fixar det sig väl via försäkringsbolaget, eller inte och då är det ju inget försäkringsärende längre. Givetvis surt för köparen, Vad säger mäklaren.N naikon skrev:Hej
Jag har sålt en lägenhet där bänkskivan i köket blivit fuktskadad av en föregående hyresgäst.
Efter att hyresgästen flyttade ut kontaktade jag Blocket Bostad som har varit förmedlare för uthyrningen, men de vill ej täcka skadan, utan hänvisar till hyresgästens hemförsäkring. De ber mig att begära in offerter för byte av bänkskiva och skicka till hans bolag.
Samtidigt lägger jag ut lägenheten till försäljning. Under misstänkta skador fyller jag i "Fuktskadad bänkskiva, försäkringsärende pågår".
Går någon månad och jag lyckas ej hitta någon snickare som vill ta på sig uppdraget. Och en offert var så saltad så att den godkändes inte. Till slut tyckte Blocket att ärendet dragit ut på tiden och väljer att stänga ärendet.
Under tiden säljs lägenheten och jag träffar köparen vid påskrivning av papper. Inget tillägg i papprena ang att bänkskivan måste bytas. Efter att allt är påskrivet undrar han hur det går med bänkskivan, jag svarar då att "jag håller på att begära in offerter och håller tummarna för att det kommer gå bra".
När Blocket la ner ärendet skrev jag till honom och beklagade detta.
Jag får sen ett mejl från mäklaren att han kräver 25.000 av mig pga av detta.
Jag svarar då att jag ALDRIG har utlovat att något byte ska ske, varken muntligt eller skriftligt. Jag har aldrig lovat mäklaren eller köparen något. Mäklaren säger att han ej heller har utlovat något.
Köparen hävdar att han tolkat frasen "försäkringsärende pågår" som ett löfte om att den ska bytas.
Vem har rätt här? Bifogar en bild på skadan.
Jobbar en hel del med kök. Skulle tro att man skulle kunna uppnå ett näst intill perfekt resultat om man fick loss laminatet på framkanten, slipar ner det det som svällt och limmar fast med silicon eller liknande under tryck. Problemet är om laminatet på ovansidan svällt uppåt. Kanske skulle gå göra något liknande som med framkanten. En del pill och ett par timmar. Killgissning men kanske är ett alternativ!?N naikon skrev:Hej
Jag har sålt en lägenhet där bänkskivan i köket blivit fuktskadad av en föregående hyresgäst.
Efter att hyresgästen flyttade ut kontaktade jag Blocket Bostad som har varit förmedlare för uthyrningen, men de vill ej täcka skadan, utan hänvisar till hyresgästens hemförsäkring. De ber mig att begära in offerter för byte av bänkskiva och skicka till hans bolag.
Samtidigt lägger jag ut lägenheten till försäljning. Under misstänkta skador fyller jag i "Fuktskadad bänkskiva, försäkringsärende pågår".
Går någon månad och jag lyckas ej hitta någon snickare som vill ta på sig uppdraget. Och en offert var så saltad så att den godkändes inte. Till slut tyckte Blocket att ärendet dragit ut på tiden och väljer att stänga ärendet.
Under tiden säljs lägenheten och jag träffar köparen vid påskrivning av papper. Inget tillägg i papprena ang att bänkskivan måste bytas. Efter att allt är påskrivet undrar han hur det går med bänkskivan, jag svarar då att "jag håller på att begära in offerter och håller tummarna för att det kommer gå bra".
Jag svarar då att jag ALDRIG har utlovat att något byte ska ske, varken muntligt eller skriftligt. Jag har aldrig lovat mäklaren eller köparen något. Mäklaren säger att han ej heller har utlovat något.
Köparen hävdar att han tolkat frasen "försäkringsärende pågår" som ett löfte om att den ska bytas.
Mitt resonemang utgick från hypotesen att köparen skulle åberopa fel i varan som ett andrahandsyrkande, för det fall talan om utfästelse inte vinner bifall. Vid närmare eftertanke är det dock ett osannolikt scenario, så jag borde nog ha utelämnat det spåret.Fairlane skrev:
Håller fullständigt med, undersökningsplikten är ganska långtgående så jag tänkte samma sak innan jag läste denna kommentar, inklusive att köparen borde förhört sig eller villkorat köpet. Ett försäkringsärende är aldrig någon garanti för att det faller ut i skadereglering så tolkar och tror man det är man tämligen naiv.globaljuggler skrev:
Formuleringen "försäkringsärende pågår" är visserligen olyckligt vag, men den är med stor sannolikhet inte tillräckligt precis för att kunna tolkas som en utfästelse om att pengar faktiskt kommer att betalas ut. Rent faktiskt är det ju bara en upplysning om statusen just då, att någon form av process är inledd, inte ett löfte om ett positivt utfall.
Här faller det sannolikt tillbaka på köparens undersökningsplikt. När säljaren upplyser om att ett ärende pågår fungerar det som en varningssignal. Det borde ha legat på köparen att reda ut osäkerheten genom att fråga: "Vem står för kostnaden om bolaget nekar ersättning?" eller skriva in en klausul om det. Att köparen tolkade det som att pengar var säkrade, utan att kontrollera villkoren, betraktas oftast som en egen riskbedömning snarare än ett fel av säljaren.
Jag hade tolkat det att skivan ska bytas ut innan tillträde och att säljaren står för detN naikon skrev:Hej
Dumt att skriva in det i annonsen, eller säga att du håller tummarna.
Du behöver inte acceptera köparens krav, bänkskiva, undersökningsplikt gäller, Utfall försäkringsärende blev negativt.N naikon skrev:Hej
Var skadan synlig vid visningen?N naikon skrev:Hej
Köparen har undersökningsplikt.
Sitt lugnt
Du har rätt i det du skriver om att utgången vid en förhandling i tingsrätten är osäker. Vid så här stor osäkerhet kommer domaren med största säkerhet skicka ut parterna tillsammans med en person från rätten för att komma överens. Misslyckas de blir det säkerligen 50/50 och parterna bär sina egna kostnader. För även om TS inte lovat något så är formuleringen "försäkringsärende pågår" så otydlig att den kan tolkas åt båda håll, och då blir det troligen 50/50.K klimt skrev:TS har gett vad som kan uppfattas som en utfästelse när TS säger att försäkringsärende pågår. Om det enbart var en upplysning hade det räckt med en tydlig beskrivning att bänkskivan var skadad. Man kan därför ha förståelse för om köparen bedömt att skadan ska åtgärdas, men detta stämde inte. TS kan hävda att det inte var ett löfte om åtgärd utan enbart en beskrivning. Om köparen mot förmodan drar det till domstol är det nog tveksamt angående utgång, men detta blir i praktiken orimligt dyrt. Enbart att anlita jurist för båda parter landar på ett betydande belopp och förlorande part i rätten får betala båda parters kostnad, som säkerligen grovt överstiger 25.000 kr. Det borde vara bäst för båda parter att lösa det hela genom en överenskommen summa i ersättning, där 25.000 spontant känns som ett för högt belopp.
Däremot går det här som småmål då beloppet 25 000 kr är mindre än ett halvt prisbasbelopp (29 400 kr för 2025) vilket innebär att det endast kostar motparten 900 kr att dra det till domstol. Vid förlust får motparten sedan som mest betala en timmes juridisk rådgivning enligt rättshjälpslagen vilket är 1 982,50 kr i fast avgift för 2025.
2 882,50 kr är således taket för vad lägenhetsköparen kan förlora om denne stämmer TS i domstol och förlorar på alla punkter. Viss milersättning kan teoretiskt tillkomma, men det är långt ifrån givet att sådan godkänns.
Om det blir en förlikning, vilket det kommer bli då domaren är skyldig att förorda detta, så blir kostnaden för lägenhetsköparen totalt 900 kr, och utdelningen sannolikt 12 500 kr, det vill säga halva tvistebeloppet. Utfallet i kronor blir detsamma om det blir en 50/50-dom.
Om TS däremot sätter sig på tvären kan denna förlora hela tvistesumman och få stå för motpartens motsvarande kostnader, det vill säga 2 882,50 kr + eventuell milersättning.
Uppsidan att driva det här ärendet till domstol är solklart på lägenhetsköparens sida medan TS tar en mycket stor risk.
Jag hade därför rekommenderat TS att på frivillig basis komma överens med lägenhetsköparen och ersätta det sannolika förlikningsbeloppet 12 500 kr mot att alla ytterligare krav släpps.
Ett försäkringsärende pågår.N naikon skrev:
Vadharvihärdå?
Jo, ett löfte om att en skada skall åtgärdas (varför annars ett ärende?) - att en försäkring är inblandad är ju bara en beskrivning vilken monetär skada den ansvariga kommer lida som en konsekvens av åtgärden - dvs reparationen.
Det skulle kunna varit: Et reparationsärende pågår. Lite mer neutralt ang vem som kommer får pröjsa ärendet.
Jag tycker at det är ett soklart löfte om att det hela kommer att repareras - trådägaren erkänner skada samt beskriver att den är under reparation -frågan är bar när. När inträffar inte och nya ägaren vill ha det fixat enl. löfte.
Fess up!
Fråga försäkringsbolaget vilken monetär kompensation du kan få av dom (dvs ingen reparation, bar stålars) - ta dom stålarna och lägg till ur egen ficka mellanskillnaden till vad som blir kvar för att betala:
Vad den nya ägaren villa ha + den där dyra offerten som inte bolag godkände /2
//