K klimt skrev:
Här gäller det inte ett sådant fel, utan frågan är om det finns en utfästelse eller ej.
Nja, jag skulle säga att:

i första hand finns ingen utfästelse.
i andra hand är summan så pass låg att det inte hade spelat någon roll (såvida nu inte lägenheten kostade ca 500 000 kr eller mindre, dvs. ca 5 % som enligt praxis felet måste kosta för att det ska vara aktuellt med kompensation för s.k. dolt fel).

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
utan frågan är om det finns en utfästelse eller ej
Ja och hur tolkar du det?
N naikon skrev:
"Fuktskadad bänkskiva, försäkringsärende pågår"
Innebär väl inte att försäkringsärendet kommer avgöras till köparens fördel??

Annat hade det väl varit om texten "Skadan kommer åtgärdas av säljaren på säljarens bekostnad innan tillträdesdagen" funnits med

• Gilla
  • Älska
Beemaster och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
globaljuggler globaljuggler skrev:
Nja, jag skulle säga att:

i första hand finns ingen utfästelse.
i andra hand är summan så pass låg att det inte hade spelat någon roll (såvida nu inte lägenheten kostade ca 500 000 kr eller mindre, dvs. ca 5 % som enligt praxis felet måste kosta för att det ska vara aktuellt med kompensation för s.k. dolt fel).
Jag tycker nog att man inte ska jämföra med dolt fel.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
i första hand finns ingen utfästelse
Håller med.

som enligt praxis felet måste kosta för att det ska vara aktuellt med kompensation för s.k. dolt fel
Är detta verkligen relevant om det skulle anses att det finns en utfästelse om att skadan ska åtgärdas?

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Ja och hur tolkar du det?

Innebär väl inte att försäkringsärendet kommer avgöras till köparens fördel??
Detta ärende gäller inte ”dolt fel” utan en eventuell utfästelse. Om det finns en utfästelse som inte stämmer så finns det inte praxis att jämföra med försäljningsbelopp, utan då utgår ersättning för att uppfylla utfästelsen, även om det är ett lågt belopp jämfört med försäljningspriset.

Om det finns en utfästelse eller ej? Det TS uppgett vid försäljningen är att ett försäkringsärende pågår. Om TS sedan missat att fullfölj ärendet och att det därför läggs ner så kan det tolkas som att utfästelsen inte uppfyllts.

• Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TS har ju fullföljt ärendet men försäkringsbolaget har nekat för att marknadspriset för bänkbytet var för högt. 20 000 kr + arbetskostnad.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
N naikon skrev:
Hej

Jag har sålt en lägenhet där bänkskivan i köket blivit fuktskadad av en föregående hyresgäst.

Efter att hyresgästen flyttade ut kontaktade jag Blocket Bostad som har varit förmedlare för uthyrningen, men de vill ej täcka skadan, utan hänvisar till hyresgästens hemförsäkring. De ber mig att begära in offerter för byte av bänkskiva och skicka till hans bolag.

Samtidigt lägger jag ut lägenheten till försäljning. Under misstänkta skador fyller jag i "Fuktskadad bänkskiva, försäkringsärende pågår".

Går någon månad och jag lyckas ej hitta någon snickare som vill ta på sig uppdraget. Och en offert var så saltad så att den godkändes inte. Till slut tyckte Blocket att ärendet dragit ut på tiden och väljer att stänga ärendet.

Under tiden säljs lägenheten och jag träffar köparen vid påskrivning av papper. Inget tillägg i papprena ang att bänkskivan måste bytas. Efter att allt är påskrivet undrar han hur det går med bänkskivan, jag svarar då att "jag håller på att begära in offerter och håller tummarna för att det kommer gå bra".

När Blocket la ner ärendet skrev jag till honom och beklagade detta.
Jag får sen ett mejl från mäklaren att han kräver 25.000 av mig pga av detta.
Jag svarar då att jag ALDRIG har utlovat att något byte ska ske, varken muntligt eller skriftligt. Jag har aldrig lovat mäklaren eller köparen något. Mäklaren säger att han ej heller har utlovat något.

Köparen hävdar att han tolkat frasen "försäkringsärende pågår" som ett löfte om att den ska bytas.

Vem har rätt här? Bifogar en bild på skadan.
https://www.bauhaus.se/montageservice
Bauhaus har montering av skiva som dussin-tjänst.
De kan säkert skaka fram pris på en måttbeställd grå mdf-skiva med

Ge dessa till blocket och återöppna ärendet. Erbjud sedan summan till köparen.

• Gilla
  • Ledsen
Joakim654 och 5 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
"jag håller på att begära in offerter och håller tummarna för att det kommer gå bra".
Om detta verkligen var vad du svarade när ni skrev papper har köparen inte mycket att hämta juridiskt. Men det beror nog lite på hur du utryckt dig här efter att han frågat om bänkskivan i detta skede som avgör mycket. Har du tex sagt "jag begär in offert och håller tummarna för att det blir bytt snart" eller liknande så du här muntligt gjort mer av en utfästelse än i skrift. Kan vara svårt att komma ihåg.

Även här visar lite att köparen nog förväntat sig den bytt och det kan man nog förstå till viss del. Har du utryckt dig ordagrant som du säger är det kan g lugnt.

Dock verkar du ju själv i princip ha varit orsaken till att försäkringsbolaget/fd hyresgäst inte tog smällen. Du skulle troligen jagat på hantverkare bättre och försäkringsbolaget genom att skrämma dem med den saltade fakturan så hade de hittat en hantverkare åt dig. De brukar väl förövrigt ha några hantverkare de jobbar mot ofta?

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS har ju fullföljt ärendet men försäkringsbolaget har nekat för att marknadspriset för bänkbytet var för högt. 20 000 kr + arbetskostnad.
Nej tolkar det som att ärendet läggs ner pga ts tar för lång tid på sig att få det åtgärdat så att försäkringsbolaget kan ta kostnaden. Normalt hade man väl pressat försäkringsbolaget att ta dit en hantverkare de sammarbetar med eller pröjsa för de dyra?

• Gilla
  • Älska
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Har ägt fastigheter i både, Sverige, Finland och Spanien. Skulle detta vara i Spanien skulle beskrivningen ha varit "rustico" dvs. begagnat skick och köparen betalar i det skick fastigheten är, varken mer eller mindre. Är det något fel någonstans, vilket man måste räkna med så är det inte mer än att det blir en ytterligare punkt på ens att göra lista. Måste säga att jag tycker Sverige krånglar till saker och gör det oerhört svårt att vara både köpare och säljare.

• Gilla
  • Wow
luemun och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
C Cerro Gordo skrev:
Har ägt fastigheter i både, Sverige, Finland och Spanien. Skulle detta vara i Spanien skulle beskrivningen ha varit "rustico" dvs. begagnat skick och köparen betalar i det skick fastigheten är, varken mer eller mindre. Är det något fel någonstans, vilket man måste räkna med så är det inte mer än att det blir en ytterligare punkt på ens att göra lista. Måste säga att jag tycker Sverige krånglar till saker och gör det oerhört svårt att vara både köpare och säljare.
Jag vet inte om det är Sverige som krånglar till det, även här hade man ju kunna säga att bänkskivan är begagnad och säljes i det skicket, det är nog också det vanliga.

• Gilla
Cerro Gordo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte om det är Sverige som krånglar till det, även här hade man ju kunna säga att bänkskivan är begagnad och säljes i det skicket, det är nog också det vanliga.
Det är ju det som har avtalats, att bostadsrätten säljs med lägenheten i befintligt skick, alltså med skadan. Och köparen avtalade skriftligen om detta trots egna tankar om att något annat gällde.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Då hade jag som köpare förväntat mig någon slags åtgärd...
Det är väl bara att svara att försäkringsärende nerlagt.

• Gilla
Broker och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Hej

Jag har sålt en lägenhet där bänkskivan i köket blivit fuktskadad av en föregående hyresgäst.

Efter att hyresgästen flyttade ut kontaktade jag Blocket Bostad som har varit förmedlare för uthyrningen, men de vill ej täcka skadan, utan hänvisar till hyresgästens hemförsäkring. De ber mig att begära in offerter för byte av bänkskiva och skicka till hans bolag.

Samtidigt lägger jag ut lägenheten till försäljning. Under misstänkta skador fyller jag i "Fuktskadad bänkskiva, försäkringsärende pågår".

Går någon månad och jag lyckas ej hitta någon snickare som vill ta på sig uppdraget. Och en offert var så saltad så att den godkändes inte. Till slut tyckte Blocket att ärendet dragit ut på tiden och väljer att stänga ärendet.

Under tiden säljs lägenheten och jag träffar köparen vid påskrivning av papper. Inget tillägg i papprena ang att bänkskivan måste bytas. Efter att allt är påskrivet undrar han hur det går med bänkskivan, jag svarar då att "jag håller på att begära in offerter och håller tummarna för att det kommer gå bra".

När Blocket la ner ärendet skrev jag till honom och beklagade detta.
Jag får sen ett mejl från mäklaren att han kräver 25.000 av mig pga av detta.
Jag svarar då att jag ALDRIG har utlovat att något byte ska ske, varken muntligt eller skriftligt. Jag har aldrig lovat mäklaren eller köparen något. Mäklaren säger att han ej heller har utlovat något.

Köparen hävdar att han tolkat frasen "försäkringsärende pågår" som ett löfte om att den ska bytas.

Vem har rätt här? Bifogar en bild på skadan.
Kan man inte laga skivan i stället? Ta bort kantlisten, fräs upp ett spår under bulan, fyll med trälim eller epoxy och kläm ihop.

• Gilla
  • Wow
ulfem och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur avsåg du att en köpare skulle tolka "försäkringsärende pågår"?
Att försäkringsärende pågår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.