45 055 läst ·
261 svar
45k läst
261 svar
Tvist fuktskadad bänkskiva vid försäljning
Om detta fall, mot förmodan, går till en tvist kan det bli avgörande om säljaren /TS kan visa att denne gjort vad som är möjligt och att försäkringsbolaget sedan fattat beslut att inte ge ersättning. Om jag förstår rätt från inlägg 1 så var det inte fallet, utan ärendet lades ner för att TS inte tog in kostnadsförslag i tillräcklig utsträckning. Om det stämmer talar det till köparens fördel som kan förvänta sig att säljaren gör det denne kan för att få ersättning.
Jag är böjd att hålla med; ärendet kan ju sluta på två sätt och i ena fallet blir det fixat, i andra fallet ej fixat. Det borde även köparen kunna inse. I övrigt är det ju så vad vi har "lärt oss" av andra trådar att kostnaden för att åtgärda skadan är försumbar jmmrt med köpesumman så rättsligt kan troligen säljaren sitta lugnt i båten och bara bestrida alla kravFarstatjej90 skrev:
Jag önskar också att mäklaren haft lyft detta när jag antecknade ner det. Han ska ju ändå vara proffs på sånt här.Claes Sörmland skrev:
Förresten: Ännu en tråd där mäklarens frågelista orsakar konflikt mellan säljare och köpare. De där listorna borde förbjudas för de lockar säljare som TS att ange överskottsinformation och köpare som trådens att gissa fram tolkningar av svaren. Mycket bättre att sälja i befintligt skick så blir affären inte så konfliktfylld:
"Här är lägenheten i sitt nuvarande skick, undersök den och ge ett bud vad du vill betala för den."
Detta är uppfattningen jag har också. I efterhand ångrar jag ändå såklart formuleringen, även fast att den stämmer.globaljuggler skrev:
Formuleringen "försäkringsärende pågår" är visserligen olyckligt vag, men den är med stor sannolikhet inte tillräckligt precis för att kunna tolkas som en utfästelse om att pengar faktiskt kommer att betalas ut. Rent faktiskt är det ju bara en upplysning om statusen just då, att någon form av process är inledd, inte ett löfte om ett positivt utfall.
Här faller det sannolikt tillbaka på köparens undersökningsplikt. När säljaren upplyser om att ett ärende pågår fungerar det som en varningssignal. Det borde ha legat på köparen att reda ut osäkerheten genom att fråga: "Vem står för kostnaden om bolaget nekar ersättning?" eller skriva in en klausul om det. Att köparen tolkade det som att pengar var säkrade, utan att kontrollera villkoren, betraktas oftast som en egen riskbedömning snarare än ett fel av säljaren.
Ja, det var vad han förväntade sig också uppenbarligen... men att skriva "försäkringsärende pågår" känns inte direkt likvärt med att jag ingått ett avtal om att byta ut skivan...?plåtrickard skrev:
Just som det låter? Att det finns ett ärende. Jag kunde ha varit mer utförlig och skrivit "försäkringsärende pågår, de har bett mig begära in offerter men ingenting är godkänt eller utlovat". Men det är ju svårt att ändra på nu.Alfredo skrev:
Ca 20k i materialkostnad för två standard laminatskivor a la Ikea.sysmali skrev:
Jag kommer erbjuda köparen en viss summa tillbaka i ren goodwill så får vi se hur det går. Juridiskt verkar det inte som att det är jag som klantat mig om jag ska tro era svar. Även om formuleringen skulle varit noggrannare (eller kortare)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag har just nu ett försäkringsärende pågående då min bil blivit påkörd. Skulle jag lägga ut bilen till försäljning nu så skulle jag kunna skriva som TS och jag är rätt övertygad om att många skulle tolka det som att den ska fixas (vilket den ska såklart). Jag håller med Rote om att det var onödig otydligt formulerat och kan förstå att köparen känner sig lurad.
Om 25000 är rimligt kan såklart diskuteras, men uppenbart ville inte många åta sig jobbet så kanske landar det där om man hittar någon.
Med det sagt så tror jag inte köparen kommer ha någon framgång om TS inte erbjuder något,men som sagt kan jag förstå att köparen känner sig lurad.
Om 25000 är rimligt kan såklart diskuteras, men uppenbart ville inte många åta sig jobbet så kanske landar det där om man hittar någon.
Med det sagt så tror jag inte köparen kommer ha någon framgång om TS inte erbjuder något,men som sagt kan jag förstå att köparen känner sig lurad.
Nej!N naikon skrev:
Gör inte det. Om du börjar med att erbjuda en summa, även som goodwill, kan det tolkas som att du medger att du har gjort fel.
Du har möjligen varit klantig, men du har inte gjort något juridiskt fel. Köparen har inget att komma med. Du har uppgett att det pågår ett försäkringsärende. Varken mer eller mindre. Att köparen har gjort en massa fantasitolkningar baserat på det, är faktiskt hens fel.
Redigerat:
Om du vill vara så vänlig så skulle jag (om jag var dig) ge ett erbjudande motsvarande materialkostnaden för nya skivor plus lite till, "Take it or leave it"N naikon skrev:
(Kanske dumt råd, kolla inlägget ovan, kanske klokare att följa det)
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Jag är inte säker på att du har fel enligt juridiken heller. Hade det varit viktigt för köparen att bänkskivan varit hel hade hen fått fråga om status på fallet.N naikon skrev:
Försäkringsärende hade ju i princip kunnat resultera i att du får en summa av försäkringsbolaget för att byta själv eller stå med skadan. Väljer du då att sälja lägenheten med skadan och se pengarna som ”mellanskillnaden” så är det ju ett affärsbeslut bara.
Jag tillhör de som ofta skriver om det förhållandet att beloppet bör vara betydande för att ersättning ska utgå från det som förenklat kallas ”dolda fel”, men det är inte applicerbart i detta fall. Här gäller det inte ett sådant fel, utan frågan är om det finns en utfästelse eller ej.K krambriw skrev:Jag är böjd att hålla med; ärendet kan ju sluta på två sätt och i ena fallet blir det fixat, i andra fallet ej fixat. Det borde även köparen kunna inse. I övrigt är det ju så vad vi har "lärt oss" av andra trådar att kostnaden för att åtgärda skadan är försumbar jmmrt med köpesumman så rättsligt kan troligen säljaren sitta lugnt i båten och bara bestrida alla krav