45 055 läst ·
261 svar
45k läst
261 svar
Tvist fuktskadad bänkskiva vid försäljning
Som jag nu uppfattar det har du alltså haft din privatbostad uthyrd i andra hand till en hyresgäst via någon slags förmedlingstjänst? (blocket bostad) som inkluderar en försäkring gent emot skador din hyresgäst åsamkat dig?
Det skall sägas att jag lever långt från en värld av lägenheter och andrahandsuthyrningar så jag kanske inte förstår, men det ter sig nu om möjligt ännu mindre relevant i förhållande till din köpare vilka andra och helt fristående affärer du har med andra.
Men du löste det både pragmatiskt och snyggt, och jag hade gjort lika dant även om de flesta verkar överens om att du hade rätten på din sida. Man får välja sina strider.
God Fortsättning!
Det skall sägas att jag lever långt från en värld av lägenheter och andrahandsuthyrningar så jag kanske inte förstår, men det ter sig nu om möjligt ännu mindre relevant i förhållande till din köpare vilka andra och helt fristående affärer du har med andra.
Men du löste det både pragmatiskt och snyggt, och jag hade gjort lika dant även om de flesta verkar överens om att du hade rätten på din sida. Man får välja sina strider.
God Fortsättning!
Enig!N naikon skrev:
Enig. Det är en exakt beskrivning av verkligheten. Inget annat. De som tolkat det som en utfästelse har inte förstått. De har helt enkelt fel.N naikon skrev:
Jag ser inte att du gjort något fel. Tvärtom har du varit ärlig och lämnat information du inte hade behövt lämna.
Du har/hade ingen som helst skyldighet att förlikas eftersom du har rätt och köparen har fel. Men du valde ändå att göra det. Det är ditt val. Man gör som man vill. Vad som är den bästa lösningen får man oftast aldrig veta. Men att erbjuda någon mer än absolut minsta man behöver är ofta bra i längden. Allt är inte pengar.N naikon skrev:
Jag skulle nog säga att man är VÄLDIGT naiv om man tror det betyder något som ska tolkas som positivt. Det innebär bara att man gjorde en skadeanmälan till försäkringsbolaget för att se om ens försäkring bedöms täcka det eller ej. Det betyder inte ens att vid ett positivt utfall täcka det FULLT - de kanske räcker en "reparation" snarare än nödvändigtvis en helt ny ersättande produkt. Eller ger ett ekonomiskt skadereglerande, där avdrag för produktens ålder har gjorts.A Alexn72 skrev:
Personligen skulle jag säga att undersökningsplikten gäller och trumfar lätt säljarens lite för ärliga text om att ärende pågår ska innebära något positivt för köparen.
Köparen skulle då lagt ett reservationsbud istället, och villkorat att budet bara gäller om bänkskivan blir utbytt, eller något i den stilen. Man KAN inte tolka att försäkringsärende pågår på något sätt innebär att bänkskivan kommer åtgärdas, bara att det finns en teoretisk chans att köparen kanske-eventuellt-möjligen och med lite tur, kan få viss ersättning från säljarens försäkringsbolag för skadan.
Denna info förändrar läget för bedömning. Bra gjort att få fram vad som egentligen hänt. Typiskt sparsmakad info av trådskaparen.D David_Berglund skrev:Som jag nu uppfattar det har du alltså haft din privatbostad uthyrd i andra hand till en hyresgäst via någon slags förmedlingstjänst? (blocket bostad) som inkluderar en försäkring gent emot skador din hyresgäst åsamkat dig?
God Fortsättning!
En tredje person är inblandad! Säljaren, köparen, hyresgästen, mäklaren samt Blocket.
Detta hindrar inte att frågan är snyggt löst
M MickePersson skrev:Jag skulle nog säga att man är VÄLDIGT naiv om man tror det betyder något som ska tolkas som positivt. Det innebär bara att man gjorde en skadeanmälan till försäkringsbolaget för att se om ens försäkring bedöms täcka det eller ej. Det betyder inte ens att vid ett positivt utfall täcka det FULLT - de kanske räcker en "reparation" snarare än nödvändigtvis en helt ny ersättande produkt. Eller ger ett ekonomiskt skadereglerande, där avdrag för produktens ålder har gjorts.
Personligen skulle jag säga att undersökningsplikten gäller och trumfar lätt säljarens lite för ärliga text om att ärende pågår ska innebära något positivt för köparen.
Köparen skulle då lagt ett reservationsbud istället, och villkorat att budet bara gäller om bänkskivan blir utbytt, eller något i den stilen. Man KAN inte tolka att försäkringsärende pågår på något sätt innebär att bänkskivan kommer åtgärdas, bara att det finns en teoretisk chans att köparen kanske-eventuellt-möjligen och med lite tur, kan få viss ersättning från säljarens försäkringsbolag för skadan.
Varför då nämna det alls?
Varför inte ta det på försäkringen, ta kontantersättningen i egen fick och inte nämna något alls.
Som alltid med mäklarens frågelista: För att ge framtida spekulanter kännedom om skadan på köksskivan. Transparens gällande en brist i lägenheten helt enkelt.A Alexn72 skrev:
(Försäkringsbolaget ville inte alls ersätta skadan visade det sig.)
Att nämna den är skadad är naturligt men att den är anmäld till försäkringsbolaget blir märkligt om inte syftet är att "höja" värdetClaes Sörmland skrev:
Det är väl inte så märkligt, det finns en osäkerhet kring skadan och om den ska åtgärdas via en försäkring eller inte när frågelistan fylls i. Detta sker alltså före annonseringen. TS anger detta för att spekulanterna senare ska känna till det.A Alexn72 skrev:
Märkligt, ja!A Alexn72 skrev:
Höja värdet, nej!
Det blir lätt så när amatörer, kanske för första gången, skriver ihop en text om något de vill sälja. Vid sådana tillfällen är det lätt hänt att det sneglas på hur mäklarskrivna annonser brukar se ut och så hoppar det in en rad med ovidkommande överinformation som inte berör köparen alls.
Kan jämföras med fullständigt meningslösa bilder på olivoljeflaskor, basilikakrukor, kokböcker och badkar fulla med paprikor. Ingen blir besviken över att denna garnityr inte ingår i köpet. Så varför tro annat om en försäkring man inte på något sätt är delaktig i?
Fast nu har de ju börjat med AI genererade bilder som blandas in bland de riktiga, dessa är tänkta att skapa rätt känsla och ge idéer om hur det skulle kunna se ut, om man renoverar och byter ut vitvaror mm. Tyvärr ofta otydligt vilka bilder som är fake. Men blir ju förvirrande när lampor hänger där det inte finns uttag, vitvaror visas som inte finns, solen skuggar från fel håll osv.Intet skrev:
Märkligt, ja!
Höja värdet, nej!
Det blir lätt så när amatörer, kanske för första gången, skriver ihop en text om något de vill sälja. Vid sådana tillfällen är det lätt hänt att det sneglas på hur mäklarskrivna annonser brukar se ut och så hoppar det in en rad med ovidkommande överinformation som inte berör köparen alls.
Kan jämföras med fullständigt meningslösa bilder på olivoljeflaskor, basilikakrukor, kokböcker och badkar fulla med paprikor. Ingen blir besviken över att denna garnityr inte ingår i köpet. Så varför tro annat om en försäkring man inte på något sätt är delaktig i?
Att upplysa om att det finns ett pågående försäkringsärende? Förhoppningsvis förstår man att det finns en chans att skivan byts, men också en risk att den inte byts, som med alla försäkringsärenden.J jonte0 skrev: