hej.
har tre nyplanterade lindar, som planterades i våras och är ca 3-4 m höga.
jag tycker grenarna växer rakt uppåt.
ska /kan man beskära en lind med fördel.
i så fall hur
mvh jonas
har tre nyplanterade lindar, som planterades i våras och är ca 3-4 m höga.
jag tycker grenarna växer rakt uppåt.
ska /kan man beskära en lind med fördel.
i så fall hur
mvh jonas
Gör inte så mycket, trädet behöver etablera sig. Sen om ett år eller två så börjar du avlägsna grenarna längst ned på stammen så att du får upp kronen på rimlig trädhöjd. Vad kan man tänka sig som målbild, kanske 3-4 m stam utan grenar?
Det skrivs också om vikten av att använda skarpa verktyg som ger rent snitt och är väl rengjorda för att undvika smittspridning. När du ansat din lind för första gången kan du med stolthet kalla dig lindansare.😆
4-5 år innan första uppbyggnadsbeskärningen sägs det.Claes Sörmland skrev:
Men, som TS är inne på finns det en tumregel för minsta grenvinkel. Lind har en tendens att stammen förgrenar sig eller att det bildas grenar som konkurrerar med stammen, och hanterar man inte det under uppbyggnaden blir det en "obotlig" svaghet sen när trädet blir stort.
Den grundläggande frågan är vad som är en trädform. Solitära träd ger oftast en helt annan uppbyggnad än de som växer upp med konkurrens så vill man ha solitärformen eller "skogs"formen när man planterar solitär.
Lindar har också hamlats dvs de tål mycket beskärning om den görs på yngre skott och är det vanlig lind så skulle jag satsa på att hamla dem då lindar blir stora..
Lindar har också hamlats dvs de tål mycket beskärning om den görs på yngre skott och är det vanlig lind så skulle jag satsa på att hamla dem då lindar blir stora..
Klicka här för att svara