577 läst ·
4 svar
577 läst
4 svar
Beskära stooor bok?
Kommer att behöva fälla och beskära en hel del träd på igenvuxen sommarstugetomt. Ganska nära huset står en fullvuxen bok. Jättefin men den måste nog antingen tas ner eller minskas kraftigt. Kommer att ta dit proffs. Men nyfiken redan. Går det att minska ett fullvuxet träd kraftigt eller dör det då? Hade varit fint om den fick vara kvar...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Om du med att beskära kraftigt menar att ta ner höjden och bredden mycket så brukar det åtminstone inte se bra ut efteråt. Det ser konstigt ut när proportionerna mellan stammen och kronan blir "fel". Dessutom leder det till att trädet växer mycket med en massa nya skott året sen, vilket dels leder till att det snabbt blir nästan lika stort igen och dels kan se konstigt ut med en massa kvistar i utkanten av kronan.
Däremot så går det vanligen bra att glesa ut kronan.
Däremot så går det vanligen bra att glesa ut kronan.
Tekniken heter att HAMLA LÖVTRÄD
Här är en bok att ladda ner som förklarar olika träd förmåga att sätta nya grenar från knoppämnen i barken.
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/33384/gupea_2077_33384_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Här är en bok att ladda ner som förklarar olika träd förmåga att sätta nya grenar från knoppämnen i barken.
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/33384/gupea_2077_33384_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Misstänkte det. Vi ska ändå ta dit ett proffs då vi måste ta ner ganska många träd. Kanske slutar med att vi får ta ned trädet. Vi kommer inte heller att själva vilja arbeta med att ta in grenar i ett stort träd varje år om det växer till sig. Litet tråkigt, den är ju vacker men den är ALLDELES för stor för att stå så nära huset. Vi har sågat några stora grenar som gick över huset men den växer nog gärna ut ditåt igen (åt söder). Vi får väl plantera några fruktträd i stället på tomten och låta de stora få vara i skogen runtom 😊BirgitS skrev:
Om du med att beskära kraftigt menar att ta ner höjden och bredden mycket så brukar det åtminstone inte se bra ut efteråt. Det ser konstigt ut när proportionerna mellan stammen och kronan blir "fel". Dessutom leder det till att trädet växer mycket med en massa nya skott året sen, vilket dels leder till att det snabbt blir nästan lika stort igen och dels kan se konstigt ut med en massa kvistar i utkanten av kronan.
Däremot så går det vanligen bra att glesa ut kronan.
Ja, det går alldeles utmärkt att minska. Man kan dessutom då forma trädet som man vill ha det.S Fru Kan Själv skrev:
Angående "proffs" skulle jag säga att det är klokt att välja med omsorg. Det finns otaliga "trädfällningsspecialister". Många av dessa är endast specialister på att ta ner/döda träd. Skall man beskära/hamla krävs det en helt annan kunskap. Kolla länken ovan så inser man det. Så vill ni behålla ett fint gammalt träd som inte kan köpas för pengar är det värt att välja rätt proffs.
Gör man rätt dör det inte. Olika trädslag är olika känsliga och beter sig olika. Vet man inte vad man håller på med är risken naturligtvis större att orsaka skador. Men det är inte svårt att få det fint. Som med allt är det en fråga om kunskap. Och till stor del kunskap genom erfarenhet, eftersom det tar tid för ett träd att växa så man ser resultatet av sina åtgärder.S Fru Kan Själv skrev:
En bok går alldeles utmärkt att minska rejält och få snygg.
Klicka här för att svara