53 074 läst ·
125 svar
53k läst
125 svar
Tvingas beskära tujorna efter grannes anmälan
Jag trodde att jag skulle slippa ordning, och få lite mer frihet, när jag flyttade ut på landet. Men nejdå: det är lika reglerat här. Man måste bo mycket ensligt för att slippa den kommunala byråkratin som ska bestämma vad man får göra. Jag misstänker att det inte hjälper helt att bo utan grannar inom synhåll. Nånting finns det väl som kommunbyråkraterna måste få bestämma om?Nötegårdsgubben skrev:
Glyfosat är troligen effektivare. Det fanns en produkt som hette Ecoplug som bestod av en liten cylinder som innehöll glyfosat. Man borrade ett hål i trädet/stubben man ville bli av med och bankade in glyfosatcylindern i hålet. Det lär ha fungerat bra, men är numera givetvis förbjudet.N nissebrun skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jag håller med, men tycker även att det är rimligt med en maxhöjd kopplat till antal träd.L Lawson skrev:
/W
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Med förelägganden? Det är ju inget ovanligt att kommuner lägger sig i hur höga häckar man får ha mot utfarter och korsningar, så ordningen finns ju redan. Om det är försvarbart att utvidga den är en annan sak.
Nu blir ju plank upp till 180 cm bygglovsfria om några månader (de hade gott kunnat lägga på några dm där), så behovet sv tujahäckar kommer ju minska när bättre lösningar tillåts igen.
Nu blir ju plank upp till 180 cm bygglovsfria om några månader (de hade gott kunnat lägga på några dm där), så behovet sv tujahäckar kommer ju minska när bättre lösningar tillåts igen.
Jag såg framför mig en del utmaningar för privatpersoner i att uppskatta längd och/eller kontrollmäta längre träd, samt hur längdregelverket skulle tas fram.
Men det kanske är ett övergående problem i takt med att villaområden övergår helt till gräsöknar.
Men det kanske är ett övergående problem i takt med att villaområden övergår helt till gräsöknar.
Utom detaljplan blir plank fritt men inom detaljplan är det bara någon sorts stakethöga plank på 1,2 m som blir bygglovsfria. De skyddar inte mot insyn. I princip har man bara försökt döda några av gränsdragningsproblemen mellan staket och plank som finns idag. Inte riktigt liberaliserat.Nötegårdsgubben skrev:
Sen inom 3,6 m från huset blir det bygglovsfritt för plank upp till 1,8 m men det är ju samma regel som idag ungefär.
Så jag fruktar att tujahäckarna blir kvar...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Ah, jag hade fått för mig att det var 1,8 på alla plank. Är det bara 1,2 är det som sagt meningslöst ur ett plankperspektiv.
Var härom veckan hos vänner som har plank på två av tre sidor på baksidan på en normalstor (800 kvm kanske) villatomt. Det ger en väldigt trevlig, ombonad miljö.
Plank upp till i alla fall två meter borde vara grannars gemensamma sak att besluta om. Synd att det missades i bygglovslibersliseringen.
Var härom veckan hos vänner som har plank på två av tre sidor på baksidan på en normalstor (800 kvm kanske) villatomt. Det ger en väldigt trevlig, ombonad miljö.
Plank upp till i alla fall två meter borde vara grannars gemensamma sak att besluta om. Synd att det missades i bygglovslibersliseringen.
Nej, ingen större skillnad mot idag förutom att du får uppföra ett 1,2 m högt plank i gräns utan bygglov och utan grannes medgivande.A ajn82 skrev:
Om du har en byggnad inom 3,6 m får du bygga 1,8 m högt utan bygglov men kravet på grannes medgivande om du är närmare än gränsen än 4,5 m kvarstår om planket är mellan 1,2 och 1,8 m högt.