S StefanCalmar skrev:
Självklart som i vanligt hederligt folkvett. Man behandlar andra respektfullt och orsakar inte olägenheter.
Problemet med vanligt hederligt folkvett är att det inte är så vanligt. I alla fall i bemärkelsen att det inte råder så stor konsensus om vad som är folkvett.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det krävs en jäkla envishet att driva detta med alla underinstansernas avslag hela vägen till MÖD.
Pensionärer brukar ha gott om tid att ägna sig åt sina specialintressen.

Är thujorna nu beskurna?

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De flesta vill ha kontroll över vad grannen får bygga och är villiga att offra en del av sin egen frihet för det. Det är ju exempelvis själva grejen med detaljplaner: ordning över frihet.
Jag trodde att jag skulle slippa ordning, och få lite mer frihet, när jag flyttade ut på landet. Men nejdå: det är lika reglerat här. Man måste bo mycket ensligt för att slippa den kommunala byråkratin som ska bestämma vad man får göra. Jag misstänker att det inte hjälper helt att bo utan grannar inom synhåll. Nånting finns det väl som kommunbyråkraterna måste få bestämma om?

P
H Hybro skrev:
Kopparnubb kostar inte mycket per ask.
Det går åt ganska stora mängder kopparjoner för att döda ett stort träd, så det kanske inte blir så billigt …

P
N nissebrun skrev:
Det här med kopparspik/nubb, fungerar det verkligen ? Jag slog i ett gäng kopparspik i en björk jag ville bli av med men utan resultat.
Glyfosat är troligen effektivare. Det fanns en produkt som hette Ecoplug som bestod av en liten cylinder som innehöll glyfosat. Man borrade ett hål i trädet/stubben man ville bli av med och bankade in glyfosatcylindern i hålet. Det lär ha fungerat bra, men är numera givetvis förbjudet.

P
S Staffan-N skrev:
Ja smaklösheten i växtvalet är en olägenhet i sig!
(. Smaklöshet borde förbjudas! .)

L Lawson skrev:
Undrar varför, om man bott där länge, inte har sett till att häcken höll en acceptabel nivå tidigare. Jag menar den växer ju inte upp till den höjden på en eftermiddag.
Och har man flyttat in där när häcken redan fanns så tycker jag att man får gilla läget om inte grannen vill kapa
Jag håller med, men tycker även att det är rimligt med en maxhöjd kopplat till antal träd.
/W

Unikt namn
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag håller med, men tycker även att det är rimligt med en maxhöjd kopplat till antal träd.
/W
Hur skulle detta skötas och funka i praktiken?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Med förelägganden? Det är ju inget ovanligt att kommuner lägger sig i hur höga häckar man får ha mot utfarter och korsningar, så ordningen finns ju redan. Om det är försvarbart att utvidga den är en annan sak.

Nu blir ju plank upp till 180 cm bygglovsfria om några månader (de hade gott kunnat lägga på några dm där), så behovet sv tujahäckar kommer ju minska när bättre lösningar tillåts igen.

Unikt namn
Jag såg framför mig en del utmaningar för privatpersoner i att uppskatta längd och/eller kontrollmäta längre träd, samt hur längdregelverket skulle tas fram.

Men det kanske är ett övergående problem i takt med att villaområden övergår helt till gräsöknar.

Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu blir ju plank upp till 180 cm bygglovsfria om några månader (de hade gott kunnat lägga på några dm där), så behovet sv tujahäckar kommer ju minska när bättre lösningar tillåts igen.
Utom detaljplan blir plank fritt men inom detaljplan är det bara någon sorts stakethöga plank på 1,2 m som blir bygglovsfria. De skyddar inte mot insyn. I princip har man bara försökt döda några av gränsdragningsproblemen mellan staket och plank som finns idag. Inte riktigt liberaliserat.

Sen inom 3,6 m från huset blir det bygglovsfritt för plank upp till 1,8 m men det är ju samma regel som idag ungefär.

Så jag fruktar att tujahäckarna blir kvar...

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Blir plank 1,8m tillåtna i tomtgräns menar ni? Gäller det mur också? (Utanför detaljplan alltså)

Ah, jag hade fått för mig att det var 1,8 på alla plank. Är det bara 1,2 är det som sagt meningslöst ur ett plankperspektiv.

Var härom veckan hos vänner som har plank på två av tre sidor på baksidan på en normalstor (800 kvm kanske) villatomt. Det ger en väldigt trevlig, ombonad miljö.

Plank upp till i alla fall två meter borde vara grannars gemensamma sak att besluta om. Synd att det missades i bygglovslibersliseringen.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Blir plank 1,8m tillåtna i tomtgräns menar ni? Gäller det mur också? (Utanför detaljplan alltså)
Nej, ingen större skillnad mot idag förutom att du får uppföra ett 1,2 m högt plank i gräns utan bygglov och utan grannes medgivande.

Om du har en byggnad inom 3,6 m får du bygga 1,8 m högt utan bygglov men kravet på grannes medgivande om du är närmare än gränsen än 4,5 m kvarstår om planket är mellan 1,2 och 1,8 m högt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.