L Lusse1 skrev:
Finns ngt fulare än tujor?? De borde vara förbjudna som häck!
Ja smaklösheten i växtvalet är en olägenhet i sig!

• Gilla
Aegopodium
  • Laddar…
Unikt namn
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ändå är väl 3 m hög tujahäck i detta område även det rätt extremt? T ex skulle aldrig bygglov för ett så högt plank ges, en konstruktion med samma funktion. Men MÖD menar att 3 m hög tujahäck inte är en betydande olägenhet på platsen.
O andra sidan ger ju bilden i ursprungsposten intrycket av att radhustomten redan är inhägnad av ett 2,5meters plank/förrådsbyggnad/liknande.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
S Staffan-N skrev:
Om man tycker att växter överlag är en olägenhet så kan vi ju vara stenhårda. Ditt hus eller radhus eller vad du bor i är kanske en olägenhet för mig.

Du kanske gör en ändring som är ful för ögat för andra.

Fan ta dig om du har blinkande julbelysning, det enda rätta mot blinkande terrorlampor är högaffeln och tjära med fjädrar. Fan va jag hatar blinkande julbelysning :D

• Gilla
Skyscraper och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
😂Fan ta dig om du har blinkande julbelysning, det enda rätta mot blinkande terrorlampor är högaffeln och tjära med fjädrar. Fan va jag hatar blinkande julbelysning :D
😂😂😂

B BSOD skrev:
Spännande om det här blir en praxis för all växtlighet i närheten av grannar, eller om det blir mer specifikt för t.ex..häckar.

Känns spontant lite tveksamt att en thujahäck verkligen sänker grundvattennivåerna och orsakar sättningsskador, men det kanske hade expertvittne som intygade att så är fallet.
Domen hänvisar till skuggning och ljusinsläpp.

Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
O andra sidan ger ju bilden i ursprungsposten intrycket av att radhustomten redan är inhägnad av ett 2,5meters plank/förrådsbyggnad/liknande.
Det finns uthus ja. Det är väl ett starkt argument för att neka fler höga plank om en bygglovsansökan skulle komma in tänker jag.

N nissebrun skrev:
Personligen anser jag att det till slut togs ett rätt och klokt beslut. Att de tre första instanserna kom fram till ett annat beslut är i min bok märkligt och felaktigt. Vem vill bo i skugga och ev. risk för mögelpåväxt p.g.a. en enorm tuja på grannens lilla uteplats ?
Håller med. Alltför ofta ser man i radhusområden o dyl höga häckar och träd som är helt oproportionerliga i förhållande till tomten. Fukt, mossa, mögel och att det är faktiskt är fult med träd som för 40 år sedan var jättegulliga i den lilla trädgården.

N nissebrun skrev:
Personligen anser jag att det till slut togs ett rätt och klokt beslut. Att de tre första instanserna kom fram till ett annat beslut är i min bok märkligt och felaktigt. Vem vill bo i skugga och ev. risk för mögelpåväxt p.g.a. en enorm tuja på grannens lilla uteplats ?
Håller med. Kollar just nu efter nytt boende och bostäder med förväxta tujahäckar i närheten går bort direkt. Faktiskt även bostäder i närheten av ännu ej förväxta tujahäckar. En invasiv och otrevlig växt.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
En välskött thujahäck kan bli enormt vackert. En otroligt fin mur av tät grönska.

har hellre en granne med detta en bokhäck som fäller miljontals löv som blåser in på tomten och ser deprimerande ut 5 månader om året.

Välskött trädgård med tät thujahäck, prydnadsbuskar och blommor, samt en pool i en somrig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
En välskött thujahäck kan bli enormt vackert. En otroligt fin mur av tät grönska.

har hellre en granne med detta en bokhäck som fäller miljontals löv som blåser in på tomten och ser deprimerande ut 5 månader om året.

[bild]
De som har lite mer raffinerad smak väljer idegran ;)

Jag skämtar såklart, har själv ett tiotal thujor på tomten. Som solitärer, formklippta och häck. Häcken är nog åtta meter hög nu och ger insynsskydd övervåning till övervåning. Man ser inte ens varandras taknock. Hoppas det kan provocera någon här i tråden :)

• Gilla
Skyscraper
  • Laddar…
En välkommen dom. Varför ha rätten att påverka grannens tomt med levande växtlighet men inte med död sådan?
För att utveckla lite grann: Tycker det är helt vansinnigt att man får låta exempelvis en häck växa sig hur hög som helst och påverka en grannes tillgång till sol och i viss mån utsikt.
Vill inte ha ett generellt förbud eller maxhöjd på buskar och trän, utan vad man får och inte får göra bör på något sätt ha med förutsättningarna på plats att göra. Tätt mellan husen - hårdare regler, långt mellan husen - mindre hårda regler. Väderstreck ska inverka naturligtvis.

• Gilla
Marielisan och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
De som har lite mer raffinerad smak väljer idegran ;)

Jag skämtar såklart, har själv ett tiotal thujor på tomten. Som solitärer, formklippta och häck. Häcken är nog åtta meter hög nu och ger insynsskydd övervåning till övervåning. Man ser inte ens varandras taknock. Hoppas det kan provocera någon här i tråden :)
Jag gillar idegran 😀 (skämtar inte).
Jag förstår att många gillar insynsskyddet som tujahäckar ger. Det är som jag förstår grunden till dess popularitet, samt dess snabba tillväxt så att man snabbt får upp insynsskyddet. Snabb tillväxt övergår dock efter några år till ett problem man måste hantera, som att rötterna tar all näring och gör att inget annat vill växa i närheten av häcken, vilket kan se tråkigt ut, och att häcken gärna blir bredare än man tänkte sig från början. En fråga: Jag undrar hur man gör för att klippa en mycket hög (t ex 8 meter hög) tujahäck? Den måste ju ansas två gånger per år för att hålla sig fin. Hyr man en kranbil?

Redigerat:
Aegopodium Aegopodium skrev:
Jag gillar idegran 😀 (skämtar inte).
Jag förstår att många gillar insynsskyddet som tujahäckar ger. Det är som jag förstår grunden till dess popularitet, samt dess snabba tillväxt så att man snabbt får upp insynsskyddet. Snabb tillväxt övergår dock efter några år till ett problem man måste hantera, som att rötterna tar all näring och gör att inget annat vill växa i närheten av häcken, vilket kan se tråkigt ut, och att häcken gärna blir bredare än man tänkte sig från början. En fråga: Jag undrar hur man gör för att klippa en mycket hög (t ex 8 meter hög) tujahäck? Den måste ju ansas två gånger per år för att hålla sig fin. Hyr man en kranbil?
Jag tror du snubblat över svaret till varför den blivit så hög :D
När vi flyttade in så var det redan för sent att klippa den på ett normalt sätt. Min bedömning är att rimligaste sättet att komma åt är med skylift från grannens gräsmatta. På vår sida kan man inte rulla in ett släp pga terrängen. Vid första kontakt med grannen och vid senare tillfällen har vi erbjudit oss att kapa ner den. Häcken skulle göra jobbet vid 5-6m och den berörda grannen skulle då få mer sol. Men nej, dom vill ha kvar den och odlar dessutom en egen thujahäck modell större i förlängningen av vår.

Vi har även en idegranshäck som vi skattar högre. Den har istället växt ur sin kostym på bredden och genomgår nu en renovering efter den här metoden: https://www.edwardsgardenservices.co.uk/renovating-yew-hedges/
Tillväxten är svagare här än i Storbritannien, så vi får vänta två år mellan de aggressiva beskärningarna. Men det är riktigt imponerande att se hur den börjar skjuta skott långt ner på stammarna där det varit helt dött och bäckmörkt i flera decennium.

• Gilla
Marielisan och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det varit så självklart hade det väl inte behövt avgöras i MÖD?
Domen i sig säger ju dessutom inte att skuggning generellt är någon betydande olägenhet.
Självklart som i vanligt hederligt folkvett. Man behandlar andra respektfullt och orsakar inte olägenheter.

• Gilla
Bubba1
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är verkligen inte självklart. Har du ens läst domen?
Det är självklart att man inte ska bete sig som en rövhatt och orsaka olägenheter för andra.

• Gilla
Bubba1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.