M Mathias Märsta skrev:
Jag har bytt ledningar i mitt 40-talshus och det var jävligt trångt och svårt även med glidmedel men här lär det inte vara så.
Jo men en elektriker på 40 talet gjorde inte sådana här krökar som vi ser på bilden. Ja självklart använder man bef. trådar som dragtrådar, men det räcker inte om man har tvära dubbelkrökar som vi ser här.

Men du behöver inte bry dig om mig, jag är inte elektriker.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
tvärsäkert och stöddigt,
Jag tror att du är en av dom stöddigaste efter 62 inlägg.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J
M Mathias Märsta skrev:
Många påstår att det inte skulle gå att dra i nya ledningar, men de har inte haft argument mot att det visst borde gå bra genom att fästa de nya i de gamla och använda glidmedel.
När man påstår något, dessutom tvärsäkert och stöddigt, och sedan saknar argument för detta lyser det igenom att kunskapen saknas.
Många som skrivit här i tråden är, vad jag kan bedöma på deras tidigare inlägg, både behöriga elektriker och kompetenta och kunniga hur saker bör göras. Om de säger att det är skit så litar jag på det.

Jag är inte elektriker men har dragit kabel i slangar och rör vid ett antal tillfällen. Min erfarenhet är som sagt troligen det som en elektriker som drar om el i slangar får på sina första veckor i yrket (endel elektriker jobbar säkert bara med nyinstallation och får inte denna erfarenhet).

Trots min ringa erfarenhet kan jag säga att den dragning vi ser på bilden kommer skapa problem OM man ska dra om tråd. Man kan ju hoppas att det inte behövs.

Lite är det samma sak som att det räcker att kört bil ett fåtal gånger på blankis med sommardäck för att komma fram till att det är en dålig ide att göra. Man behöver inte 30 års erfarenhet för det.

Så flera elektriker och ett flertal "hobbyister" tycker det är skit. Några få tycker att en elektriker kan gena i kurvorna om det blir billigare och enklare. Ja. Jag kan väl hålla med om att det sker mycket fusk och många gånger så spelar det inte så stor roll då fusket är good enough för att funka drägligt tillräckligt länge.

Kanske behöver man 30 års erfarenhet för att dra om kablarna den dag det ska göras i bygget som är på bilden ovan. Jag tror inte jag skulle greja det. Jag tror en elektriker med 30 års erfarenhet skulle sucka många gånger på det jobbet. Men det går att göra om genom att dra utanpåliggande, så det är väl inte hela världen.

Personligen - i en friggebod skulle jag kunna skita i hur elen är dragen. Ska jag förvara några cyklar och en gräsklippare där så kvittar det. Man behöver kanske inte ens ha el?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
En annan fråga kring denna installation. Är det verkligen OK att ha slangar som hänger löst i väggen så att man inte har en aning var dom befinner sig när gipset är på?
Jag vet, det finns argumentet att lösa slangar kan glida åt sidan när spiken kommer. Men det köper jag inte riktigt. I min värld ska kablar i väggen följa vertikala och horisontella korridorer. Det som visas i bilderna tycker jag ser för jävligt ut men det är kanske tillåtet/vanligt i Sverige.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A
Se inlägg #2 i tråden. Det som saknas är genomspikningsskydd vid reglarna.

A avh67f skrev:
Se inlägg #2 i tråden. Det som saknas är genomspikningsskydd vid reglarna.
Vadnjag kommer ihåg så krävs detta enbart vid förläggning av kabel, inte vid slang/rör med lösa ledare. Har detta ändrats i så fall?

C Claes Owe skrev:
Om du tittar på hur dosan är monterad så ser du att den sitter kant i kant med reglarna. Sedan ska det nog på en skiva på väggen. Då får du skaffa en förhöjningsring till dosan. Så gör väl inte en som kan???
Den dosan som är monterad på bilden är för mig en dosa med justerbar ring. Så någon förhöjningsring lär inte behövas om det bara skall monteras en skiva på väggen.

Men visst, hade den monteras rätt så skulle man även kunnat montera två skivor då den klarar skivmått mellan 13-26 mm (rätt monterad).

Mikael_L
M Mathias Märsta skrev:
Jag struntar i om jag trampar många på tårna nu och nej, jag är ingen elektriker eller ens hantverkare av något slag.

Frågan är hur många av de som svarat här i tråden som vet vad de talar om? Jag blir tveksam när jag läser tvärsäkra fördömanden utan någon källa eller hänvisning till praxis.

ALLA BORDE ANGE I SINA SVAR OM DE ÄR UTBILDADE ELEKTRIKER ELLER INTE NÄR DE UTTALAR SIG TVÄRSÄKERT. Törs ni göra det?

Att det ser för jävligt ut? Det är ju inget arbete som ska synas.

Varför har han inte följt taket, klamrat fast röret och gått ner längs en stolpe? Jag antar att han kunde gjort det men tar betalt per timme och tar betalt för materialet. För att göra det billigt för kunden går han raka vägen. Eller?

En fördel med löst rör istället för klamrat borde väl vara att det kan vika undan för en borr, skruv eller spik?

Och ni som fördömer, att han borrade hål i regeln och sedan ner genom golvet på andra sidan istället för att göra det lätt för sig och borra rakt ner under dosan, ligger det inte nära till hands att tro att något är i vägen under golvet?

Varför skulle det vara problem att dra i nya ledningar här i framtiden? Jag har bytt ledningar i mitt 40-talshus och det var jävligt trångt och svårt även med glidmedel men här lär det inte vara så.
J-banan skrev ju "Använder man sig utav gamla ledare som dragtråd så tror jag inte det kommer vara problem att dra i nytt". Ingen har kommit med någon saklig invändning.

Jag har själv ingen kunskap i ämnet mer än ett flitigt anlitande av elektrikers tjänster. Därför uttalar jag mig inte tvärsäkert och fördömer inte sådant jag inte begriper mig på.

Jag tror fler borde vara mer ödmjuka i sina svar. Som det är nu blir det svårt att veta vad man kan lita på.

Det kanske borde stå under vars och ens pseudonym om man har sakkunskap inom något särskilt område av intresse för forumet?
Jag måste säga att jag alltid blir så förvånad när någon riddare rider ut och envist försvarar andra som de inte har någon aning om vilka de är, även fast det verkar vara rätt tveksamma figurer.

Försvara folk/firmor som inte alls gjort rätt, det visar du ju själv att du förstått genom att försöka förklara varför de olika felen kanske blev som de blev.

Särskilt intressant blir det i denna tråd, när du klart och tydligt meddelar att du inte är elektriker och inte egentligen kan detta, men ändå ska du försöka bevisa att yrkesverksamma elektriker har fel, för JA, det finns några sådana som har uttalat sig i denna tråden, men det är bara jag (tror jag) som har följt din uppmaning att outa sig.

Nä, sånt här beteende har jag i flera år funnit obegriplig. Jag förstår inte varför man väljer att försvara en sån här kulle, och att dö där.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
R roli skrev:
Den dosan som är monterad på bilden är för mig en dosa med justerbar ring. Så någon förhöjningsring lär inte behövas om det bara skall monteras en skiva på väggen.

Men visst, hade den monteras rätt så skulle man även kunnat montera två skivor då den klarar skivmått mellan 13-26 mm (rätt monterad).
Den ska ändå monteras rätt, för annars vickar den när man monterar apparaten, så det är viktigt att dosans kant, under ringen, får stöd mot baksidan av skivmaterialet.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag kan förstå att om man vill ha det så billigt som möjligt så blir det inte perfekt (det ska ändå bli ok!).

Det jag inte riktigt förstår är hur man med säkerhet kan vända på detta, som några i tråden gjort. Jag ser tankemönstret i olika ämnen här på forumet lite då och då. "Det där är dåligt utfört, men skulle dig själv när du var snål och skulle ta den billigaste".
Tro det eller ej, man kan få ett dåligt utfört jobb även om man tar någon som är dyr.

• Gilla
Lullejulle och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan förstå att om man vill ha det så billigt som möjligt så blir det inte perfekt (det ska ändå bli ok!).

Det jag inte riktigt förstår är hur man med säkerhet kan vända på detta, som några i tråden gjort. Jag ser tankemönstret i olika ämnen här på forumet lite då och då. "Det där är dåligt utfört, men skulle dig själv när du var snål och skulle ta den billigaste".
Tro det eller ej, man kan få ett dåligt utfört jobb även om man tar någon som är dyr.
Skall det vara ett dåligt gjort jobb så är det ju ändå skönt att den enda jag kan gnälla på är mig själv...

Det finns en orsak att många gör mycket mer än vad de är kapabla till!

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Om det hade varit fallet så hade nog TS skapat tråden.

Har man sökt den billigaste, bett göra så enkelt och gena så mycket det bara går brukar man väl oftast sen inte klaga på att det blev dåligt?
Fairlane Fairlane skrev:
Håller helt med!
Fairlane Fairlane skrev:
Snarare lär det väl vara så här.

Om TS bett att få ett fuskjobb utfört till nästan ingen kostnad så känns det orättvist att sen dra upp på ett forum att det är dåligt gjort?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
Elektriker är man om man är utbildad elektriker. Det är många som jobbar med elinstallationer utan att veta hur man ska göra rätt.
Elektriker är ingen skyddad titel. Vem som helst som gör elektriska installationer får kalla sig det.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vem som helst som tvättar fönster, monterar butiksinredning eller spår i händer får också kalla sig elektriker, men blir kanske inte trodd dock.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vem som helst som tvättar fönster, monterar butiksinredning eller spår i händer får också kalla sig elektriker, men blir kanske inte trodd dock.
Jo, men det var väl inte riktigt grejjen här. Det är väl snarare att termen "elektriker" täcker allt från det som förut hette behörig till någon som inte behöver kunna snart sagt någonting men ändå jobbar med att dra rör och kabel.

Så att någon säger att de är "elektriker" betyder egentligen ganska lite vad gäller vad de faktiskt kan.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.