C Claes Owe skrev:
Varför kallar du honom elektriker?
Jobbar man med elinstallationer så kan man kallas elektriker.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej du verkar snarare försvara sådant. 😉
Jag ställde frågor.
Du undvek att besvara dem. Varför?

K Kane skrev:
Han kanske gjorde det på halva tiden jämfört med vad kunden fick betala. Den möjligheten finns inte eller?
Jo självklart. Varken du eller jag vet hur lång tid det tog eller vad som debiterades när det inte redovisats.
Kunden kan t.ex. ha förhandlat fram ett lågt fast pris. Eller krävt att det skulle gå fort och bli billigt. Eller...

M Mathias Märsta skrev:
Jag ställde frågor. Du undvek att besvara dem. Varför?
Jag gissar att jag maximalt försöker besvara någon enstaka procent av alla frågor som ställs här på forumet. Jag ser inte att det behöver motiveras närmare.

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Är du medveten om att du är på ett diskussionsforum och att TS med största sannolikhet är vuxen och kapabel att ta in information på ett vuxet sätt? D.v.s. att sålla, läsa mellan raderna etc.
Det lyser igenom att många uttalar sig tvärsäkert utan fackkunskaper, förmodligen för att hävda sig. Men det betyder inte att det alltid är lätt att "vuxet" avgöra om varje inlägg är löst tyckande eller är baserat på riktig kunskap.
Visst tycker jag man ska kunna skriva vad man tycker, "det ser inte snyggt/bra ut" men det är stor skillnad mot att uttala sig att ett arbete inte är fackmannamässigt eller att det är underkänt.

Många tycktes inte heller väga in att detta arbete inte kommer synas när väggarna är klara och att de inte visste premisserna, vad som avtalats.

Själv brukar jag akta mig för fast pris och sedan vara med regelbundet under arbetets gång (då och då) för att svara på hur jag vill ha det och rådfråga hantverkaren om vad man har för valmöjligheter.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är elektriker, jag har behörighet (dvs auktorisation AL, som det heter idag), jag har egen (enmans) firma. Jag har aldrig gjort det minsta för att marknadsföra mig, kunderna och jobben trillar ändå in.
(Jag tar aldrig åt mig jobb från sådana som hör av sig med PM här, för i detta forum agerar jag såsom privatperson, det är inte speciellt många jag har behövt neka, men några i alla fall)

Jag har faktiskt en halvt genomförd civilingenjörsutbildning också, och jobbat med sådant jobb i typ 10 år, men till sist så sadlade jag om.
Jag har byggt mitt eget hus, allt, snickeri, VVS, el, formen till plattan satt jag själv, men en firma gjorde gjutningen, till garaget gjöt jag själv.

Jag skulle vilja påstå att jag har en viss erfarenhet och kunskap för att uttala mig här.

Och JA, det ser ut som skit, så enkelt är det!
Vem ligger sömnlös att det ser ut som skit mellan väggarna? Hur märks det?

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Den dagen man behöver dra om någon tamp så kan det vara skönt att rören är dragna utan allt för många galna böjar...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Det lyser igenom att många uttalar sig tvärsäkert utan fackkunskaper, förmodligen för att hävda sig.
Jaså det tycker du. Vilka då? Vilka kunskaper har du för att avgöra detta?
De enda som uppfyller din beskrivning är nykomlingar ;). Ofta blir de inte långvariga på forumet när de inser att de ligger i lä kunskapsmässigt.
M Mathias Märsta skrev:
Men det betyder inte att det alltid är lätt att "vuxet" avgöra om varje inlägg är löst tyckande eller är baserat på riktig kunskap.
Det enkelt, bara att läsa alla inlägg. Det är ytterst sällan som tokigheter får så oemotsagda.
M Mathias Märsta skrev:
Du verkar hävda att det inte är något problem med det taffliga hantverk som visas upp i tråden. Tänk då på risken för stopp i slangarna och genomspikning. Det märks utanpå och kommer att generera svordomar.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gissar att jag maximalt försöker besvara någon enstaka procent av alla frågor som ställs här på forumet. Jag ser inte att det behöver motiveras närmare.
Påstå då inte att jag försvarar något. I så fall behöver du motivera det närmare.

Jag är inte kvalificerad att avgöra om detta jobb är fackmässigt och har påpekat det.

Det jag invänt mot är de som tvärsäkert påstår att något är felaktigt utan att förklara hur och vilket stöd de har för sin åsikt. Det kan lura någon att tro på felaktiga och grundlösa påståenden.

Att något "ser slarvigt ut" eller "inte ser snyggt ut" innanför väggarna där det inte syns torde till exempel inte räcka för att det inte ska anses fackmannamässigt utfört.
Och varför frågar ni inte vad man kommit överens om? Har man till exempel bara förhandlat ner priset och struntat i alla andra aspekter så kan det naturligtvis ha sin betydelse för bedömningen.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jobbar man med elinstallationer så kan man kallas elektriker.
Elektriker är man om man är utbildad elektriker. Det är många som jobbar med elinstallationer utan att veta hur man ska göra rätt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jaså det tycker du. Vilka då? Vilka kunskaper har du för att avgöra detta?
De enda som uppfyller din beskrivning är nykomlingar ;). Ofta blir de inte långvariga på forumet när de inser att de ligger i lä kunskapsmässigt.

Det enkelt, bara att läsa alla inlägg. Det är ytterst sällan som tokigheter får så oemotsagda.

Du verkar hävda att det inte är något problem med det taffliga hantverk som visas upp i tråden. Tänk då på risken för stopp i slangarna och genomspikning. Det märks utanpå och kommer att generera svordomar.
Många påstår att det inte skulle gå att dra i nya ledningar, men de har inte haft argument mot att det visst borde gå bra genom att fästa de nya i de gamla och använda glidmedel.
När man påstår något, dessutom tvärsäkert och stöddigt, och sedan saknar argument för detta lyser det igenom att kunskapen saknas.

Du hävdar att det är problem med stopp i slangarna men anger inte när eller hur. När någon om fyrtio år ska dra nya ledningar?
Och varför är det extra stora problem med genomspikning här? Verkar tvärtom.

Du påstår att jag jag hävdar att det inte är något problem med den här installationen. Trots att jag påpekat att jag inte är kvalificerad. Jag påpekade bara att ni inte lyckats visa, med fakta, att det är en icke fackmannamässig installation. Det är inte samma sak.

Jag vill bara att vi tydligt ska skilja mellan fakta och tyckande.
Vi får se om ditt inlägg tillhör de sällsynta som förblir oemotsagda. 😉

M Mathias Märsta skrev:
Många påstår att det inte skulle gå att dra i nya ledningar, men de har inte haft argument mot att det visst borde gå bra genom att fästa de nya i de gamla och använda glidmedel.
När man påstår något, dessutom tvärsäkert och stöddigt, och sedan saknar argument för detta lyser det igenom att kunskapen saknas.

Du hävdar att det är problem med stopp i slangarna men anger inte när eller hur. När någon om fyrtio år ska dra nya ledningar?
Och varför är det extra stora problem med genomspikning här? Verkar tvärtom.

Du påstår att jag jag hävdar att det inte är något problem med den här installationen. Trots att jag påpekat att jag inte är kvalificerad. Jag påpekade bara att ni inte lyckats visa, med fakta, att det är en icke fackmannamässig installation. Det är inte samma sak.

Jag vill bara att vi tydligt ska skilja mellan fakta och tyckande.
Vi får se om ditt inlägg tillhör de sällsynta som förblir oemotsagda. 😉
Om du tittar på hur dosan är monterad så ser du att den sitter kant i kant med reglarna. Sedan ska det nog på en skiva på väggen. Då får du skaffa en förhöjningsring till dosan. Så gör väl inte en som kan???

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jassaj skrev:
det är så man ”normalt” drar el i väggarna i Sverige 2025 å har gjort så i mins 40 år, frågor på det.
Ja, har du ingen dj*** skam i kroppen??
J jassaj skrev:
Är du sakkunnig inom området? Du kan inte tycka någon du inte kan något om.
Jaså, har du aldrig hört en politiker?
På detta forum får man tycka.
Det finns dock inte så mycket tyckande i denna tråd, utan en bred konsensus kring att slangförläggningen inte är fackmannamässig.

J jassaj skrev:
Skittråkigt att flexibiliteten försvunnit men man tvingas att att folk tror dom har rätt bara för att ”tyckare” på forum haft sina synpunkter.
Och så är du också här och tycker att du har rätt ;)
J jassaj skrev:
Har såklart läst all litteratur jag kan och är såklart extremt duktigt efter ca 30 yrkesverksamma år.
Det är djupt oroande.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Det är irrelevant. Hantverket är uselt och skulle ha gjorts bättre för att undvika eventuella problem i framtiden. Det går inte att försvara det vi ser på bild.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Påstå då inte att jag försvarar något. I så fall behöver du motivera det närmare.
Detta låter för mig som ett försvar:
M Mathias Märsta skrev:
Varför skulle det vara problem att dra i nya ledningar här i framtiden? Jag har bytt ledningar i mitt 40-talshus och det var jävligt trångt och svårt även med glidmedel men här lär det inte vara så.

M Mathias Märsta skrev:
Har man till exempel bara förhandlat ner priset och struntat i alla andra aspekter så kan det naturligtvis ha sin betydelse för bedömningen.
Nej det spelar ingen roll. En hantverkare som arbetar för en konsument kan aldrig avtala bort fackmässighet. Lagstiftningen tillåter inte det.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.