lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men det var väl inte riktigt grejjen här. Det är väl snarare att termen "elektriker" täcker allt från det som förut hette behörig till någon som inte behöver kunna snart sagt någonting men ändå jobbar med att dra rör och kabel.

Så att någon säger att de är "elektriker" betyder egentligen ganska lite vad gäller vad de faktiskt kan.
Jag har definitivt varit elektriker, men jag har aldrig varit behörig. Jag har dock jobbat med både reparation (allt från belysning till traverser och hissar) och nyinstallation av el. Reparation var jag dessutom riktigt bra på, främst felsökningen. Installation var kanske inte lika roligt...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D
H hempularen skrev:
Jo men en elektriker på 40 talet gjorde inte sådana här krökar som vi ser på bilden. Ja självklart använder man bef. trådar som dragtrådar, men det räcker inte om man har tvära dubbelkrökar som vi ser här.

Men du behöver inte bry dig om mig, jag är inte elektriker.
😀 på 40-talet så används bly eller galvaniserade stålledningsrör (som rostar inuti) som man drog enkelledare med tyg- eller gummihölje.

Ett h-te att dra ny fk/rk i 😂, så allt var inte bättre förr.

Tråkigt att såna här trådar blir så infekterade.

T Thomas_Blekinge skrev:
En annan fråga kring denna installation. Är det verkligen OK att ha slangar som hänger löst i väggen så att man inte har en aning var dom befinner sig när gipset är på?
Jag vet, det finns argumentet att lösa slangar kan glida åt sidan när spiken kommer. Men det köper jag inte riktigt. I min värld ska kablar i väggen följa vertikala och horisontella korridorer. Det som visas i bilderna tycker jag ser för jävligt ut men det är kanske tillåtet/vanligt i Sverige.
Benägen att hålla med dig då jag en gång i tiden fick lära mig hur man skulle dra vp- rör och dra genom fk. För mig ter det sig mest naturligt att gå vertikalt och horisontellt, oavsett varför eller flexiblare mes fördragen fk.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den ska ändå monteras rätt, för annars vickar den när man monterar apparaten, så det är viktigt att dosans kant, under ringen, får stöd mot baksidan av skivmaterialet.
Kan inte annat än hålla med,
men du som aktiv elektriker hur många prefabricerade 80 tals hus sitter inte apparatdosan med 1 spik i närmaste regeln och man är tvungen att byta till en renoveringsdosa och hoppas att den får plats?

A
pacman42 pacman42 skrev:
Vadnjag kommer ihåg så krävs detta enbart vid förläggning av kabel, inte vid slang/rör med lösa ledare. Har detta ändrats i så fall?
Det är en rekommendation i sek hb 444. Man gör där ingen skillnad mellan kabel eller fq i flexrör.

Det viktiga är ju att ledningarna inte blir skadade. Om de riskerar att bli det så är det inte bra.

M MagHam skrev:
Det bygger på hypotesen att trådarna i rören viker undan för en spik vilket jag starkt betvivlar alltid händer. Finns nog många spikskallar som är spänningssatta ute i stugorna.
Så är det ju

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.