GK100 GK100 skrev:
Du kan och bör nog själv sälla dig till skaran som kan låta bli att tycka i detta fallet. Med din inställning kommer inget framåt okunnighet och dess kusiner förstärker vatandra i fallet utför.
På vilke sätt🤔

Tycker själv inte det är snygg å skulle själv inte gjort så, men återigen det är skillnad på tyckande och fakta.

Funktionen finns där, inget annat avtalat å visa mig texten som exakt talar om vad som är fel enligt fackmannamässigt utförande.

Tyvärr stöter jag på massa ”tyckare” i mitt jobb, trots att experter och besiktningsmän/ kvinnor har besiktigat utförande så kommer ”tyckaren” lägg upp frågor i trådar likt denna för att bli på hejad av ännu fler ”tyckare”

Ni som tycker plocka fram AMA El som stöd för era uttalande.

• Gilla
Mathias Sigtuna
  • Laddar…
J jassaj skrev:
På vilke sätt🤔

Tycker själv inte det är snygg å skulle själv inte gjort så, men återigen det är skillnad på tyckande och fakta.

Funktionen finns där, inget annat avtalat å visa mig texten som exakt talar om vad som är fel enligt fackmannamässigt utförande.

Tyvärr stöter jag på massa ”tyckare” i mitt jobb, trots att experter och besiktningsmän/ kvinnor har besiktigat utförande så kommer ”tyckaren” lägg upp frågor i trådar likt denna för att bli på hejad av ännu fler ”tyckare”

Ni som tycker plocka fram AMA El som stöd för era uttalande.
Huvudskälet att inte använda löst förlagd kabel är ju att det ska kunna bytas. Nu är det ändå inte förlagt så att man vet att det kan bytas.

Att vi faktiskt tolererar sån här skit, och framförallt att Brf och företag inte bryr sig om hur dom beställer och vad dom får, måste ju vara skälet till att det finns så mycket halvbedrägliga hantverkare.

Svågern gjorde nyligen eljobb där företaget glömt beställa borttag av gammal utanpåliggande el av antingen elföretag eller byggare. Det var givetvis inget den som lämnade offerten frågade om, utan man struntade helt enkelt i det och tog det vid besiktningen. Sen upphandlades det igen med försening i inflytt som följd.

Hur är det en funktionell marknad? Om man inte kan lite på att yrkesfolk har någon yrkesstolthet utan att allt ska avtalas i detalj blir samhället helt handlingsförlamat.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Slang är ju skit. Skulle aldrig vilja ha det om jag byggde nåt nytt idag. 20 mm rör ska det vara.
Om det inte vore för dessa fördragna dyra slangar så skulle extrakostnaden vara försumbar.
Ska man verkligen spara pengar så är ju den kontinentala metoden att bara slänga in lösa sladdar bättre...
Det är billigare om en elektriker kommer och drar fördragen slang istället för vp rör och sen trådar

J
Jag är inte elektriker, men ingenjör. Det har väl hänt att jag dragit både nätverkskabel och annan kabel i rör och slang både som medhjälpare till farsan när jag bodde hemma, senare i deras sommarstuga och sen i eget hus (båda hus med gamla pansarrör blandat med VP och slang), så helt utan erfarenhet av att dra kabel är jag inte. Jag håller helt med om att jag själv aldrig skulle gjort såsom på bilderna, då är jag ju att betrakta som oerfaren - en elektriker som jobbat ett par veckor har mer erfarenhet än mig. Att göra det OK eller göra det som på bilderna är ju ingen jätteskillnad i insats.

Nästa fråga är ju. Kommer någon någonsin dra om nåt i en friggebod? Elen idag håller väl längre än normalpersonen kommer leva. Så det blir nån annans problem... Jag själv tänker inte så, men det är kanske ändå en aspekt?

Nästa fråga. I en friggebod, är det inte bättre dra utanpåliggande kabel, sätta brytare, uttag och kopplingsdosor med nån IP klassing som passar för att det tex ska kunna vara kallställt och/eller ha som "snickarbod" med damm etc. Finns något skäl att ha snygg, infälld el? Kanske ska friggeboden vara uppvärmd året runt och inredd som kontor, gästrum, skrivarlya så det ska vara fint.

Jag skulle nog själv ha rättat till så slangarna inte gjorde så kraftiva böjar och satt ett par klammer kring slangen så den sitter mer fast, sen skulle jag nog vart nöjd för denna applikation. Hade tagit 15 minuter extra att göra det rätt från början, om ens det. Nu tar det en timme extra kanske. Väl värt. Men sen bygga över. Formellt bör man väl ha spikskydd när man borrar genom en regel, men där kan jag erkänna att jag själv slarvat - dock har jag vart jävligt noga att märka ut var kablarna går sålänge bygget pågår. Risken är väl när man ska skruva fast nåt efter ett par år dock...

TRJBerg
Ja med ett sådant arbete hade jag gjort det själv i stället. 😬😠

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
sätta brytare, uttag och kopplingsdosor med nån IP klassing som passar för att det tex ska kunna vara kallställt
Jag har svårt att se att kallställning påverkar krav på IP-klassning.

J JohanLun skrev:
Finns något skäl att ha snygg, infälld el?
En som drar slang på det där sättet skulle aldrig få klamra en kabel ens en millimeter hos mig... 😂 Sen tror jag "snygg infälld el" nästan går fortare än någorlunda prydlig utanpåliggande, när väggarna ändå är öppna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

En som drar slang på det där sättet skulle aldrig få klamra en kabel ens en millimeter hos mig... 😂 Sen tror jag "snygg infälld el" nästan går fortare än någorlunda prydlig utanpåliggande, när väggarna ändå är öppna.
Jodå, man kan fuska en hel del. Men när jag var elektriker så fick jag bakläxa en gång på att det var för fult - innan väggarna stängdes. Tittar jag i mitt hus så är det mesta extremt slarvigt draget, många rörkrökar är för tvära för att det skall gå att dra kablar i dem.

Jag har försökt att byta koax tll nätverkskabel, efter väldigt mycket möda och stort besvär fick jag ur koaxen. Näverkskabeln fick jag inte in trots att den var tunnare och mjukare. Jag gissar att koaxen drogs innan väggen stängdes. Jag har å andra sidan gjort samma sak med en telekabel som passerade köket. När jag tog bort väggen där den satt så hade jag inget val, det var bara att skarva ihop i golvet under. Det blev en S-kurva där då rören kom förskjutna från vardera håll. Jag lade dock i nätverkskabeln samtidgt så jag behövde inte bråka med den där och då...

Mikael_L
J jassaj skrev:
Sånt här resonemang är verkligen ett sluttande plan.
Vad mer kan jag förvänta mig ifall jag inte avtalat om det?
Kommer uttag och strömbrytare sitta snett, och strömbrytaren en meter ifrån dörren för att det var enklare att sätta den där och placeringen var ju inte avtalad?
Kommer klammer vara på jämna avstånd om man inte avtalat om det?
Kommer det vara en massa skador på lister och tapeter för att man inte avtalat om att sånt inte ska skadas?
Kommer det vara blandade fabrikat och färger på apparaterna bara för att man glömt att avtala om att det ska se enhetligt ut (och vem ska i så fall bedöma graden av enhetlighet=?
Kommer det vara blandade kabeltyper och ibland svart N1XV eller aceflex och sen efter dosan vit EXQ osv, om man glömmer att avtala om det.

Jag hoppas att du inte är elektriker (eller annan hantverkare) ifall du är så helt obekant med orden yrkesstolthet, fackmannamässighet och hantverkskunnande.

• Gilla
  • Älska
Tabors39 och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sånt här resonemang är verkligen ett sluttande plan.
Vad mer kan jag förvänta mig ifall jag inte avtalat om det?
Kommer uttag och strömbrytare sitta snett, och strömbrytaren en meter ifrån dörren för att det var enklare att sätta den där och placeringen var ju inte avtalad?
Kommer klammer vara på jämna avstånd om man inte avtalat om det?
Kommer det vara en massa skador på lister och tapeter för att man inte avtalat om att sånt inte ska skadas?
Kommer det vara blandade fabrikat och färger på apparaterna bara för att man glömt att avtala om att det ska se enhetligt ut (och vem ska i så fall bedöma graden av enhetlighet=?
Kommer det vara blandade kabeltyper och ibland svart N1XV eller aceflex och sen efter dosan vit EXQ osv, om man glömmer att avtala om det.

Jag hoppas att du inte är elektriker (eller annan hantverkare) ifall du är så helt obekant med orden yrkesstolthet, fackmannamässighet och hantverkskunnande.
Vet inte om du inte kan läsa vad jag skriver!?

Jag säger inte att det är bra gjort, det jag säger kan du hävda fel, det är två helt skilda saker.

Ta fram AMA EL å visa vart det står att utförandet är felaktigt bara för att du tycker att det inte är snyggt.

Är det fackmannamässigt utfört om dosor sitter på fel höjd???

Har varit på 100 tals besiktningar där ”tyckare” skapat felaktiga förväntningar, trots att besiktningmän/ kvinnor säger att det är korrekt utfört. Tyvärr får konsumenterna felaktig information och förväntningar blir då helt snedvridna och det blir bara tråkigheter.

• Gilla
Mathias Sigtuna
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag är inte elektriker, men ingenjör. Det har väl hänt att jag dragit både nätverkskabel och annan kabel i rör och slang både som medhjälpare till farsan när jag bodde hemma, senare i deras sommarstuga och sen i eget hus (båda hus med gamla pansarrör blandat med VP och slang), så helt utan erfarenhet av att dra kabel är jag inte. Jag håller helt med om att jag själv aldrig skulle gjort såsom på bilderna, då är jag ju att betrakta som oerfaren - en elektriker som jobbat ett par veckor har mer erfarenhet än mig. Att göra det OK eller göra det som på bilderna är ju ingen jätteskillnad i insats.

Nästa fråga är ju. Kommer någon någonsin dra om nåt i en friggebod? Elen idag håller väl längre än normalpersonen kommer leva. Så det blir nån annans problem... Jag själv tänker inte så, men det är kanske ändå en aspekt?

Nästa fråga. I en friggebod, är det inte bättre dra utanpåliggande kabel, sätta brytare, uttag och kopplingsdosor med nån IP klassing som passar för att det tex ska kunna vara kallställt och/eller ha som "snickarbod" med damm etc. Finns något skäl att ha snygg, infälld el? Kanske ska friggeboden vara uppvärmd året runt och inredd som kontor, gästrum, skrivarlya så det ska vara fint.

Jag skulle nog själv ha rättat till så slangarna inte gjorde så kraftiva böjar och satt ett par klammer kring slangen så den sitter mer fast, sen skulle jag nog vart nöjd för denna applikation. Hade tagit 15 minuter extra att göra det rätt från början, om ens det. Nu tar det en timme extra kanske. Väl värt. Men sen bygga över. Formellt bör man väl ha spikskydd när man borrar genom en regel, men där kan jag erkänna att jag själv slarvat - dock har jag vart jävligt noga att märka ut var kablarna går sålänge bygget pågår. Risken är väl när man ska skruva fast nåt efter ett par år dock...
Kommer säkert inte tråda om men risken är stor att man behöver komplettera med tändtråd

S surglad skrev:
Huvudskälet att inte använda löst förlagd kabel är ju att det ska kunna bytas. Nu är det ändå inte förlagt så att man vet att det kan bytas.

Att vi faktiskt tolererar sån här skit, och framförallt att Brf och företag inte bryr sig om hur dom beställer och vad dom får, måste ju vara skälet till att det finns så mycket halvbedrägliga hantverkare.

Svågern gjorde nyligen eljobb där företaget glömt beställa borttag av gammal utanpåliggande el av antingen elföretag eller byggare. Det var givetvis inget den som lämnade offerten frågade om, utan man struntade helt enkelt i det och tog det vid besiktningen. Sen upphandlades det igen med försening i inflytt som följd.

Hur är det en funktionell marknad? Om man inte kan lite på att yrkesfolk har någon yrkesstolthet utan att allt ska avtalas i detalj blir samhället helt handlingsförlamat.
Tyvärr är det så, är forum som dessa som skapat den marknaden, vilket aldrig är kul. När vi bygger idag så ”tyvärr” måste jag säga att vi ska göra exakt det som står i ritningarna för att vi ska ryggen fria.

Är det inte köpt å avtalat å finns på ritning så gör vi det inte eller så skall en godkänd å påskriven ÄTA göras.

Skittråkigt att flexibiliteten försvunnit men man tvingas att att folk tror dom har rätt bara för att ”tyckare” på forum haft sina synpunkter.

J jassaj skrev:
Är det inte köpt å avtalat å finns på ritning så gör vi det inte eller så skall en godkänd å påskriven ÄTA göras.
Jag tycket mig ana att du inte är van att arbeta mot konsument. Spelreglerna är lite andra då. 😉

• Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycket mig ana att du inte är van att arbeta mot konsument. Spelreglerna är lite andra då. 😉
Jobbar bara mot konsumenter. Men då konsumenterna idag oftast är pålästa både på gott å ont tvingas man hålla tydliga linjer, man kan tycka vad man vill men konsumenterna uppskattar oftast tydlighet oavsett hur fyrkantigt det verkar.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker på frågor om kondensering i VP rör som går mellan kallt och varmt. Brukar vara omvänd fuktvandring i hus som står kalla och värms då och då (tex en gäststuga).

Så, om det inte ger nån fördel så skulle jag nog föredragit utanpåliggande här ändå. Det är också en så enkel anläggning i en normal friggebod.
Alfredo Alfredo skrev:
En som drar slang på det där sättet skulle aldrig få klamra en kabel ens en millimeter hos mig... 😂
Håller med. Men jag resonerar oftast att själv är bäste dräng så...
Alfredo Alfredo skrev:
Sen tror jag "snygg infälld el" nästan går fortare än någorlunda prydlig utanpåliggande, när väggarna ändå är öppna.
Jo, troligen. Skulle samma klåpare dra utanpåliggande vill man inte ens fantisera hur resultat skulle bli... :D
J J-banan skrev:
Kommer säkert inte tråda om men risken är stor att man behöver komplettera med tändtråd
Jo, så kan det vara. Men friggebod såpass liten så... mindre risk...
J jassaj skrev:
Tyvärr är det så, är forum som dessa som skapat den marknaden, vilket aldrig är kul.
Vilken marknad? Pålästa konsumenter med förväntningar?

• Haha
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jassaj skrev:
Tyvärr är det så, är forum som dessa som skapat den marknaden, vilket aldrig är kul. När vi bygger idag så ”tyvärr” måste jag säga att vi ska göra exakt det som står i ritningarna för att vi ska ryggen fria.

Skittråkigt att flexibiliteten försvunnit men man tvingas att att folk tror dom har rätt bara för att ”tyckare” på forum haft sina synpunkter.
Intressant, nu är det plötsligt vi på detta forum som har blivit orsaken till att TS anlitade elektriker är en slarver och odugling.
Tack för den ...

• Haha
  • Gilla
orutti och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.