Mikael_L
J JohanLun skrev:
Vilken marknad? Pålästa konsumenter med förväntningar?
Ajdå, ja de är värsta sorten, de utgör antagligen något slags brott mot mänskligheten ...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Intressant, nu är det plötsligt vi på detta forum som har blivit orsaken till att TS anlitade elektriker är en slarver och odugling. Tack för den ...
Och som den medlem med flest? Inlägg av alla måste felet till största delen vara ditt. 😱🙃😂🤓

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Absolut är det så, det är sen gammalt ...

(fast hempularen har något lite fler dock ...)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J jassaj skrev:
På vilke sätt🤔

Tycker själv inte det är snygg å skulle själv inte gjort så, men återigen det är skillnad på tyckande och fakta.

Funktionen finns där, inget annat avtalat å visa mig texten som exakt talar om vad som är fel enligt fackmannamässigt utförande.

Tyvärr stöter jag på massa ”tyckare” i mitt jobb, trots att experter och besiktningsmän/ kvinnor har besiktigat utförande så kommer ”tyckaren” lägg upp frågor i trådar likt denna för att bli på hejad av ännu fler ”tyckare”

Ni som tycker plocka fram AMA El som stöd för era uttalande.
Vi får hoppas att vi träffar på varandra i något sånt fall du beskriver så ska du få se hur "tyckaren" om du nu menar mig kan vara en ulv i fårakläder helt till din nackdel när det kommer till dessa bedömningar. Kanske har du läst för mycket i Elinstallatören varit på något kafferep i IN:s regi för att få din bild av läget men givetvis får du ha den om du tror det är vettigt på något sätt.

• Gilla
  • Haha
pjgb och 7 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Du har anlitat en person som onekligen verkar ha tröttnat på sitt jobb. En person som fullständigt skiter i utfallet av dennes arbete. Dragningen ser för jävlig ut. Han borde skämmas.
inte ens jag som hobby elektriker skulle dra på detta sätt, men sedan så har ja ju dragit en massa el och ljud-kabel genom allt möjligt och det har alltid sett propert ut, de har alltid frågat >> tommy är detta en fast installation- nej för tusan har ja svarat det ska se Znyggt ut annars skäms ja ögonen ur mig...men de blir ett helvete å riva men snyggt är det <<<<

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det är billigare om en elektriker kommer och drar fördragen slang istället för vp rör och sen trådar
Jag vet. Ännu billigare om man drar lösa sladdar som på kontinenten.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vi får hoppas att vi träffar på varandra i något sånt fall du beskriver så ska du få se hur "tyckaren" om du nu menar mig kan vara en ulv i fårakläder helt till din nackdel när det kommer till dessa bedömningar. Kanske har du läst för mycket i Elinstallatören varit på något kafferep i IN:s regi för att få din bild av läget men givetvis får du ha den om du tror det är vettigt på något sätt.
Japp

Har såklart läst all litteratur jag kan och är såklart extremt duktigt efter ca 30 yrkesverksamma år. Hoppas verkligen vi träffas så kan vi diskutera ulvar.

Jösses vad folk tar åt sig, träffar jag en öm sida? Min erfarenheten är att dom bästa yrkesmännen (ja för det är bara män, som tar åt sig) är dom som är ödmjukast och villiga å inse att dom kan ha fel eller ha gjort fel.

Motsatsen är väl dom som befinner sig här å ”tycker” i ulvakläder. Jag väljer bort sådan entreprenör som ska stå å argumentera om allt, spelar ingen roll hur duktiga dom är. Energitjuvar är dom och har inte tid med sådan.

TS kan gärna driva sin sakfråga, men för att få ett härligt svar föreslår jag att han tar dit en ”riktig” expert för besiktning 🤷‍♂️

Så kallar man både utförare och byggherre. Utslaget får visa vem som står för kostanden.

• Gilla
Mathias Sigtuna
  • Laddar…
R
J jassaj skrev:
Min erfarenheten är att dom bästa yrkesmännen (ja för det är bara män, som tar åt sig) är dom som är ödmjukast
Oh, the irony :)

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
J
J jassaj skrev:
Utslaget får visa vem som står för kostanden.
Men så här är det väl i många brancher.

Om jag köper en hamburgare eller är på resturang kan ju maten vara ätbar, men osmakligt upplagd.

Om jag lämnar bilen på tvätt kan jag få tillbaka den bara halvren.

Om jag servar bilen kan det vara olja på ratten och smuts på sätet.

I alla fallen kan man säkert hävda att ett arbete gjorts. Maten mättade, bilen blev renare och oljan blev bytt. Men det var jävligt taffligt gjort.

Jag vet att många förväntar sig att ett renoverat hus ska vara som en altartavla. Det kan man inte göra.

Men att göra rent av slarviga arbeten där ett bra gjort arbete inte ens tagit mer tid. Det är dåligt och de hantverkarna kommer sannolikt inte få komma tillbaka. Om man droppade namnet på elfirman här i tråden så tror jag få skulle anlita dem. Om de nu följt standard så borde det inte vara ett problem?

I detta fallet skulle jag nog säga att för en friggebod så får det väl duga, man går vidare i livet. Men elektrikern lär väl alrdig få komma tillbaka och göra nåt mer jobb. Bor man i en storstad så kan nog en elektriker komma undan med det då man kan leva på förstagångskunder. På en mindre ort tror jag inte det funkar, en som gör så här kommer med tiden inte få fler jobb?

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
I detta fallet skulle jag nog säga att för en friggebod så får det väl duga, man går vidare i livet. Men elektrikern lär väl alrdig få komma tillbaka och göra nåt mer jobb. Bor man i en storstad så kan nog en elektriker komma undan med det då man kan leva på förstagångskunder. På en mindre ort tror jag inte det funkar, en som gör så här kommer med tiden inte få fler jobb?
Det värsta är väl att det är typ 1% som tar o tittar ens som TS. Övriga litar på att en yrkesman gör det rätt. Och betalar som att det vore det. Sedan får de problem efter några år och inget ansvar kan utkrävas.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jassaj skrev:
Så kallar man både utförare och byggherre. Utslaget får visa vem som står för kostanden.
Betydligt enklare att bara vägra betala. Och om det är något vettigt med firman, så kommer den ansvarige behöriga på firman att se till så det blir korrigerat, hellre än att strula med att dra det till rätten. Även om det nu skulle finnas någon teoretisk chans att firman skulle få rätt.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
J
K karlmb skrev:
Det värsta är väl att det är typ 1% som tar o tittar ens som TS. Övriga litar på att en yrkesman gör det rätt. Och betalar som att det vore det. Sedan får de problem efter några år och inget ansvar kan utkrävas.
Så är det. Lika med mycket.

Och de som ser att det är fel är det få som säger nåt. Kanske lite svenskt. Man får kass mat och service på resturangen, får frågan om allt var bra och svarar med snett leende att jotack. Sen muttrar man på utvägen. Ibland skulle nog behövas korrekt feedback. Motpolen är ju den som börjar skrika under middagen och bara blir betraktad som en gnällspik.

Korrekt och vettigt levererad feedback gör att den som levererar produkten har en chans att förbättra sig.

Denna elektriker kanske tror han gör ett bra jobb, men har inte förstått varför man ska klamma slangarna eller inte dra för skarpa böjar. Det förvånar förvisso om så är fallet, men jag vet inte vad de verkligen lär sig på utbildningen. Med bra feedback kanske han gör "rätt" på nästa jobb.

Om man istället pekar på AMA och drar det till sin spets så lär väl kunden som sagt inte välja denna hantverkare igen. Frågan är vad man som företagare vill - få nöjda kunder eller kunna få betalt för så slarviga jobb som bara går... Givetvis ska man inte överarbeta, det blir dyrt både för kund och företag. Men hitta en anständig nivå.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Med bra feedback kanske han gör "rätt" på nästa jobb.
Njaa.det där måste vara ett hopplöst fall. Han borde hålla på med något annat.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Det som avgör är väll vad som beställdes. Snabbt och billigt eller att det i efterhand lätt ska gå att dra om eller lägga till nya trådar. Vad kom ni överens om?
Det borde tillhöra yrkeshedern att man gör rördragningen så det blir möjligt att byta kablar. Det kan ju omöjligt vara kundens ansvar att se till att det blir så.

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E Entusiasten85 skrev:
Hej,

Hade en elektriker som drog el i min friggebod men när jag såg hur han gjort blev jag väldigt tveksam om det verkligen rätt gjort.

1. Han har dragit elrör genom hörnregel med två skarpa böjar kort efter varandra vilket måste det göra det väldigt svårt att någon gång kunna dra om elen i rören i framtiden (se bild 1 och 2). Brukar man göra så? Varför inte gå via t.ex taket så att man slipper passera ett hörn?

2. Han har borrat elrör genom golvbjälken uppifrån ( se bild 3 och 4). Kan detta påverka hållfastheten? Golvbjälken är 2st limmade 45x145. Tycker att det lite konstigt att man drar elen genom bjälkar när det finns andra ställen där man hade kunnat dra den genom golbjälklaget utan att behöva borra genom en hel bjälke.

Till saken hör också att det första han gjorde när han kom var att repa min bil när han skulle parkera på uppfarten.
Varför kallar du honom elektriker? Förmodligen har du kunnat beställa till ett billigt pris...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.