Hej,

Hade en elektriker som drog el i min friggebod men när jag såg hur han gjort blev jag väldigt tveksam om det verkligen rätt gjort.

1. Han har dragit elrör genom hörnregel med två skarpa böjar kort efter varandra vilket måste det göra det väldigt svårt att någon gång kunna dra om elen i rören i framtiden (se bild 1 och 2). Brukar man göra så? Varför inte gå via t.ex taket så att man slipper passera ett hörn?

2. Han har borrat elrör genom golvbjälken uppifrån ( se bild 3 och 4). Kan detta påverka hållfastheten? Golvbjälken är 2st limmade 45x145. Tycker att det lite konstigt att man drar elen genom bjälkar när det finns andra ställen där man hade kunnat dra den genom golbjälklaget utan att behöva borra genom en hel bjälke.

Till saken hör också att det första han gjorde när han kom var att repa min bil när han skulle parkera på uppfarten.

• Elrör som går genom hörnregel med skarpa böjar, vilket kan komplicera eventuell framtida omdragning av elen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elrör dragna genom friggebodens hörnregel med skarpa böjar, synligt mellan träreglar och vägg, frågor om rätt installation.
    Skapa konto
  • Elektrisk ledning dragen under en trästruktur, med kabel genom golvbjälken och omgivet av isolering och trädetaljer.
    Skapa konto
  • Elrör draget genom väggkonstruktion med skarpa böjar. Synlig installationsbox med kabelrör som löper genom träreglarna i en friggebod.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Origon och 2 till
  • Laddar…
A
Det finns ingen fodring i svensk standard att el ska vara omdragningsbar om man inte kommit överens om att den ska vara det. Och med rören hängande löst är det ändå inte möjligt.

Om ni kommit överens om att det ska vara omdragningsbart så måste det också finnas förutsättningar för att göra det.

Om rör/ledningar är fastsatta ska de följa rummets kanter. Om de är lösa som på bild kan de följa kortaste vägen.

• Gilla
Mathias Sigtuna
  • Laddar…
E Entusiasten85 skrev:
Hej,

Hade en elektriker som drog el i min friggebod men när jag såg hur han gjort blev jag väldigt tveksam om det verkligen rätt gjort.

1. Han har dragit elrör genom hörnregel med två skarpa böjar kort efter varandra vilket måste det göra det väldigt svårt att någon gång kunna dra om elen i rören i framtiden (se bild 1 och 2). Brukar man göra så? Varför inte gå via t.ex taket så att man slipper passera ett hörn?

2. Han har borrat elrör genom golvbjälken uppifrån ( se bild 3 och 4). Kan detta påverka hållfastheten? Golvbjälken är 2st limmade 45x145. Tycker att det lite konstigt att man drar elen genom bjälkar när det finns andra ställen där man hade kunnat dra den genom golbjälklaget utan att behöva borra genom en hel bjälke.

Till saken hör också att det första han gjorde när han kom var att repa min bil när han skulle parkera på uppfarten.
Se till att tråden blir dragen INNAN du stänger väggen. Med så tvära böjar är det i princip omöjligt att dra tråd.
Det är ett skamligt dåligt arbete.

• Gilla
Roger Fundin och 28 till
  • Laddar…
nikasp
Urk. Knappast en riktig elektriker va?

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Axalon och 9 till
  • Laddar…
Varför inte borra rakt ner från dosan ? ( Neee, det blir bättre med ett par extra böjar på vägen )
En grön elcentral installerad i en träram av reglar, med rör som böjs runt för montering.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Han började på parkeringen och fortsatte i boden.

• Gilla
  • Haha
Erfan80 och 21 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Han började på parkeringen och fortsatte i boden.
Ja, precis.

• Gilla
Lundgrenare
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det finns ingen fodring i svensk standard att el ska vara omdragningsbar om man inte kommit överens om att den ska vara det. Och med rören hängande löst är det ändå inte möjligt.

Om ni kommit överens om att det ska vara omdragningsbart så måste det också finnas förutsättningar för att göra det.

Om rör/ledningar är fastsatta ska de följa rummets kanter. Om de är lösa som på bild kan de följa kortaste vägen.
Då fattar jag inte poängen med elrör. Om man inte vill ha möjlighet att kunna dra om ledningarna så skulle man välja lika gärna kunna ha dragit kabel direkt i väggen?

• Gilla
Hellwiz och 12 till
  • Laddar…
Varför lägger han inte slang med fördragen tråd?

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Du har anlitat en person som onekligen verkar ha tröttnat på sitt jobb. En person som fullständigt skiter i utfallet av dennes arbete. Dragningen ser för jävlig ut. Han borde skämmas.

• Gilla
diLLfiSK och 17 till
  • Laddar…
Walle85
Det kan man också göra, men inte med lösa FK, då får man ta en annan typ av kabel med skydshölje.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hoppas det är elektrikern själv som ska dit och dra tråd sen!

• Gilla
H-Thomasson och 7 till
  • Laddar…
Walle85
E EyEr0n skrev:
Hoppas det är elektrikern själv som ska dit och dra tråd sen!
Svårt att se på dessa bilder, men det kan ju vara slang med fördraget i.

• Gilla
AKällberg och 2 till
  • Laddar…
Att borra ner genom en bjälke påverkar inte hållfastheten så den delen är lugn (så är det gjort i mitt boningshus). Men sen håller jag med övriga om att det ser hemskt ut och det vettiga hade varit att borra rakt ner från dosan om det inte finns något som hindrar det.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Svårt att se på dessa bilder, men det kan ju vara slang med fördraget i.
Byggdosa utan synliga FK/FQ-kablar monterad på träreglar.
Skapa konto

Ser ingen FK/FQ som sticker fram i dosan.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Legere och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.