Walle85
Jag tycker att det ser ut som att det är ett lock för öppningen, men kanske ser fel 🙄

• Gilla
ch75 och 3 till
  • Laddar…
A
E Entusiasten85 skrev:
Då fattar jag inte poängen med elrör. Om man inte vill ha möjlighet att kunna dra om ledningarna så skulle man välja lika gärna kunna ha dragit kabel direkt i väggen?
Ja. Det går att göra så också. Men det har blivit etablerat i Sverige med flexrör och tråd.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Varför lägger han inte slang med fördragen tråd?
Tar längre tid💰

• Gilla
Nevs50 och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
E EyEr0n skrev:
Hoppas det är elektrikern själv som ska dit och dra tråd sen!
Genialt ju! När inte ens fjädern går i kan han ju skylla på snickarn och sen tar han en extra dag med ”felavhjälpning”! 💰

• Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
hsd
Var det en elektriker eller en lärling

• Gilla
Akett
  • Laddar…
Han påstår det. Blev tipsad om honom av en golvläggare. Eftersom golvläggare gjorde ett bra jobb tänkte jag att även elektrikern skulle göra ett noggrant jobb.

• Haha
  • Ledsen
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Varför lägger han inte slang med fördragen tråd?
Det är elrör med fördragna ledare men tycker ändå att man borde dra elrören så att det går att dra nya ledare.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Så gör en normalbegåvad elektriker, normen inom elinstallation är att man ska kunna byta trådar utan allt för stora problem.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så gör en normalbegåvad elektriker, normen inom elinstallation är att man ska kunna byta trådar utan allt för stora problem.
Du behöver nog förtydliga att du faktiskt menar att den i tråden utförda installationen med branta 90-grader svängar inte är utförd av en normalbegåvad elektriker😉

• Gilla
  • Haha
Handymann och 4 till
  • Laddar…
E Entusiasten85 skrev:
Det är elrör med fördragna ledare men tycker ändå att man borde dra elrören så att det går att dra nya ledare.
Använder man sig utav gamla ledare som dragtråd så tror jag inte det kommer vara problem att dra i nytt

• Gilla
  • Haha
Legere och 8 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Använder man sig utav gamla ledare som dragtråd så tror jag inte det kommer vara problem att dra i nytt
Finns även smörjmedel anpassat för detta som fungerar mycket bra.

Problemet om slangarna inte sitter fast ordentligt är att dom drar ihop sig och gör att trådarna fastnar, framförallt i böjar.

hsd
Undrar hur slangen är fäst till vp röret under golvet, lä ge för delning när trådarna ska in

nisse123 nisse123 skrev:
[bild]
Ser ingen FK/FQ som sticker fram i dosan.
Det går se ledarna lite genom locket

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det skall se ut på utsidan, men slangarna riskerar väl att vara i vägen när man skall brädslå boden?

När jag dragit slang så har jag alltid klamrat den ordentligt så att man skall kunna dra FK i den...

J J-banan skrev:
Det går se ledarna lite genom locket
Ja, färgen på locket gör att allt ser grönt ut i dosan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.