nisse123 nisse123 skrev:
Varför inte borra rakt ner från dosan ? ( Neee, det blir bättre med ett par extra böjar på vägen )
[bild]
Kanske gjorde han så för att man inte av misstag skall kunna dra ut ledningen från röret😂😅

Nu har jag bett samma elektriket komma tillbaka och fixa dessa punkter innan jag täcker väggarna.

Han säger att allt är tekniskt välgjort men jag tycker det ser väldigt taffligt ut.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Entusiasten85 skrev:
Då fattar jag inte poängen med elrör. Om man inte vill ha möjlighet att kunna dra om ledningarna så skulle man välja lika gärna kunna ha dragit kabel direkt i väggen?
Det är fullt tillåtet,
E Entusiasten85 skrev:
Nu har jag bett samma elektriket komma tillbaka och fixa dessa punkter innan jag täcker väggarna.

Han säger att allt är tekniskt välgjort men jag tycker det ser väldigt taffligt ut.
Allt ligger i betraktarens ögon....

• Gilla
jassaj
  • Laddar…
K karkka skrev:
Finns även smörjmedel anpassat för detta som fungerar mycket bra.

Problemet om slangarna inte sitter fast ordentligt är att dom drar ihop sig och gör att trådarna fastnar, framförallt i böjar.
Slang är ju skit. Skulle aldrig vilja ha det om jag byggde nåt nytt idag. 20 mm rör ska det vara.
Om det inte vore för dessa fördragna dyra slangar så skulle extrakostnaden vara försumbar.
Ska man verkligen spara pengar så är ju den kontinentala metoden att bara slänga in lösa sladdar bättre...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Slang är ju skit. Skulle aldrig vilja ha det om jag byggde nåt nytt idag. 20 mm rör ska det vara.
Om det inte vore för dessa fördragna dyra slangar så skulle extrakostnaden vara försumbar.
Ska man verkligen spara pengar så är ju den kontinentala metoden att bara slänga in lösa sladdar bättre...
Lösa sladdar är aldrig bra! Men 20 mm rör är definitivt det jag hade valt om jag byggt ett hus idag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
E Entusiasten85 skrev:
Hej,

Hade en elektriker som drog el i min friggebod men när jag såg hur han gjort blev jag väldigt tveksam om det verkligen rätt gjort.

1. Han har dragit elrör genom hörnregel med två skarpa böjar kort efter varandra vilket måste det göra det väldigt svårt att någon gång kunna dra om elen i rören i framtiden (se bild 1 och 2). Brukar man göra så? Varför inte gå via t.ex taket så att man slipper passera ett hörn?

2. Han har borrat elrör genom golvbjälken uppifrån ( se bild 3 och 4). Kan detta påverka hållfastheten? Golvbjälken är 2st limmade 45x145. Tycker att det lite konstigt att man drar elen genom bjälkar när det finns andra ställen där man hade kunnat dra den genom golbjälklaget utan att behöva borra genom en hel bjälke.

Till saken hör också att det första han gjorde när han kom var att repa min bil när han skulle parkera på uppfarten.
Elektriker ja!
Ser inte så bra ut!!

Walle85
Det som avgör är väll vad som beställdes. Snabbt och billigt eller att det i efterhand lätt ska gå att dra om eller lägga till nya trådar. Vad kom ni överens om?

• Gilla
Mathias Sigtuna och 2 till
  • Laddar…
E Entusiasten85 skrev:

Återigen, det är inte snyggt men inget fel. Innebär att du kan inte begära det.

Är du sakkunnig inom området? Du kan inte tycka någon du inte kan något om.

Tänk om jag skulle komma till ditt jobb å ”tycka” du måste göra om allt ditt jobb för att du formulerar dina meningar fel, eller vad du nu jobbar med. Det funkar inte så!

Jösses.

• Gilla
Plupp 281030 och 2 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Det som avgör är väll vad som beställdes. Snabbt och billigt eller att det i efterhand lätt ska gå att dra om eller lägga till nya trådar. Vad kom ni överens om?
Hur många villaägare tror att det kommer att bli svårt att byta/dra i mer ifall man inte ber om det?

• Gilla
  • Haha
mortirolo och 3 till
  • Laddar…
jakobsbygge
Min två-åring skulle älska att få dra och hänga lite i dom där lösa rören

• Haha
karlmb
  • Laddar…
jakobsbygge jakobsbygge skrev:
Min två-åring skulle älska att få dra och hänga lite i dom där lösa rören
Du vet väl om att det ska sättas upp innerväggar som täcker rören? 😉

• Gilla
Michael Meier och 1 till
  • Laddar…
jakobsbygge
useless useless skrev:
Du vet väl om att det ska sättas upp innerväggar som täcker rören? 😉
Läste visst lite snabbt :)

• Gilla
Michael Meier
  • Laddar…
J jassaj skrev:
Återigen, det är inte snyggt men inget fel. Innebär att du kan inte begära det.

Är du sakkunnig inom området? Du kan inte tycka någon du inte kan något om.

Tänk om jag skulle komma till ditt jobb å ”tycka” du måste göra om allt ditt jobb för att du formulerar dina meningar fel, eller vad du nu jobbar med. Det funkar inte så!

Jösses.
För mig skulle det vara helt ok att betala för några timmar extra tid om det blev ordentligt gjort. Men hur ska jag som lekman kunna avgöra hur elektrikern tänker göra om han inte berättar det för mig eller frågar hur jag vill ha det. I princip så vill jag ha det gjort på samma sätt om det var hans eget hus.

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du menar med alla genvägar som man kan tänka sig och lite till???

• Haha
  • Gilla
Michael Meier och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du menar med alla genvägar som man kan tänka sig och lite till???
Ja. Och koppla förbi elmätaren.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.