Mikael_L
M Mathias Märsta skrev:
Jag struntar i om jag trampar många på tårna nu och nej, jag är ingen elektriker eller ens hantverkare av något slag.

Frågan är hur många av de som svarat här i tråden som vet vad de talar om? Jag blir tveksam när jag läser tvärsäkra fördömanden utan någon källa eller hänvisning till praxis.

ALLA BORDE ANGE I SINA SVAR OM DE ÄR UTBILDADE ELEKTRIKER ELLER INTE NÄR DE UTTALAR SIG TVÄRSÄKERT. Törs ni göra det?

Att det ser för jävligt ut? Det är ju inget arbete som ska synas.

Varför har han inte följt taket, klamrat fast röret och gått ner längs en stolpe? Jag antar att han kunde gjort det men tar betalt per timme och tar betalt för materialet. För att göra det billigt för kunden går han raka vägen. Eller?

En fördel med löst rör istället för klamrat borde väl vara att det kan vika undan för en borr, skruv eller spik?

Och ni som fördömer, att han borrade hål i regeln och sedan ner genom golvet på andra sidan istället för att göra det lätt för sig och borra rakt ner under dosan, ligger det inte nära till hands att tro att något är i vägen under golvet?

Varför skulle det vara problem att dra i nya ledningar här i framtiden? Jag har bytt ledningar i mitt 40-talshus och det var jävligt trångt och svårt även med glidmedel men här lär det inte vara så.
J-banan skrev ju "Använder man sig utav gamla ledare som dragtråd så tror jag inte det kommer vara problem att dra i nytt". Ingen har kommit med någon saklig invändning.

Jag har själv ingen kunskap i ämnet mer än ett flitigt anlitande av elektrikers tjänster. Därför uttalar jag mig inte tvärsäkert och fördömer inte sådant jag inte begriper mig på.

Jag tror fler borde vara mer ödmjuka i sina svar. Som det är nu blir det svårt att veta vad man kan lita på.

Det kanske borde stå under vars och ens pseudonym om man har sakkunskap inom något särskilt område av intresse för forumet?
Jag är elektriker, jag har behörighet (dvs auktorisation AL, som det heter idag), jag har egen (enmans) firma. Jag har aldrig gjort det minsta för att marknadsföra mig, kunderna och jobben trillar ändå in.
(Jag tar aldrig åt mig jobb från sådana som hör av sig med PM här, för i detta forum agerar jag såsom privatperson, det är inte speciellt många jag har behövt neka, men några i alla fall)

Jag har faktiskt en halvt genomförd civilingenjörsutbildning också, och jobbat med sådant jobb i typ 10 år, men till sist så sadlade jag om.
Jag har byggt mitt eget hus, allt, snickeri, VVS, el, formen till plattan satt jag själv, men en firma gjorde gjutningen, till garaget gjöt jag själv.

Jag skulle vilja påstå att jag har en viss erfarenhet och kunskap för att uttala mig här.

Och JA, det ser ut som skit, så enkelt är det!

• Gilla
Edvert och 27 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja jobbet är helt enkelt inte bra utfört.
Men egentligen ser jag inte så mycket annat än klantiga dragningar och böjar av slangen, som skulle ha gjorts bättre.
Förra hösten härjade jag på i en bod som kanske liknade den här, och det är faktiskt inte alltid så lätt att göra elektrikerjobbet i sådana när allt är byggt klart utom skivor på insidan, men det betyder inte att man har tillåtelse att göra ett helkasst jobb, antingen löser man det nöjaktigt, eller så avråder man kunden (KTjL)
Jag lyckades i alla fall nöjaktigt, fast det tog kanske en timme extra, borra från två håll och annat trixande.

Egentligen säger detta inlägg ungefär vad jag tycker:
H hjulia skrev:
Att borra ner genom en bjälke påverkar inte hållfastheten så den delen är lugn (så är det gjort i mitt boningshus). Men sen håller jag med övriga om att det ser hemskt ut och det vettiga hade varit att borra rakt ner från dosan om det inte finns något som hindrar det.
Hålen i syllen spelar ingen roll, det är helt OK.
Men han borde antingen borrat ner rakt under dosan, eller om det inte gick, borrat snett, i brant vinkel genom den stående regeln, innan montaget av dosan, så böjen inte blev så skarp.

I hörnet skulle han kunnat borra från två håll, eller gjort tricket att slangen löpt lodrätt just i hörnet med två snällare böjar på var sida.
Ja det skulle i alla fall rätt säkert gå att lösa bättre i alla fall.

• Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det bygger på hypotesen att trådarna i rören viker undan för en spik vilket jag starkt betvivlar alltid händer. Finns nog många spikskallar som är spänningssatta ute i stugorna.
Jag har ett skruvhål i tapeten och gipset i köket utan skruv i efter att ha försökt sätta upp en hylla och träffat röret till TV-signalen (som dock idag är tomt). Saken var den att röret sviktade lagom mycket för att skruvmejseln (som jag använde för håltagningen) skulle glida undan istället för att gå in i röret. Jag fick flytta upphängningen 2 cm åt sidan, hålet ser man bara om man vet om det...

I
E Entusiasten85 skrev:
Hej,

Hade en elektriker som drog el i min friggebod men när jag såg hur han gjort blev jag väldigt tveksam om det verkligen rätt gjort.

1. Han har dragit elrör genom hörnregel med två skarpa böjar kort efter varandra vilket måste det göra det väldigt svårt att någon gång kunna dra om elen i rören i framtiden (se bild 1 och 2). Brukar man göra så? Varför inte gå via t.ex taket så att man slipper passera ett hörn?

2. Han har borrat elrör genom golvbjälken uppifrån ( se bild 3 och 4). Kan detta påverka hållfastheten? Golvbjälken är 2st limmade 45x145. Tycker att det lite konstigt att man drar elen genom bjälkar när det finns andra ställen där man hade kunnat dra den genom golbjälklaget utan att behöva borra genom en hel bjälke.

Till saken hör också att det första han gjorde när han kom var att repa min bil när han skulle parkera på uppfarten.
Jag är elektriker, men spontant känns de som att du ville betala så lite som möjligt och då verkar de där va resultatet, snyggt? Nej. Proffsigt? Nej. BILLIGT? FÖRMODLIGEN. Godkänt enligt standard? Ja.

• Gilla
  • Arg
Gravulven och 6 till
  • Laddar…
tplahn tplahn skrev:
Då skulle du sett trådarna i dosan
Det sitter ett grönt lock så man kan inte titta in i dosan.

För övrigt håller jag med de flesta i tråden, det är ingen snygg eldragning och jag hade gjort på annat sätt med bättre böjar. Med det sagt ser jag inga större problem heller. Det är fult gjort och kommer förmodligen vara svårt att dra om vissa trådar men handen på hjärtat, hur ofta gör man det? I samband med slangdragning med FQ i slang händer det att man byter ut vissa färger men det gör man innan igensättning av väggarna. Jag försvarar inte den slarviga dragningen men tycker ändå inte det är hela världen.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det sitter ett grönt lock så man kan inte titta in i dosan.

För övrigt håller jag med de flesta i tråden, det är ingen snygg eldragning och jag hade gjort på annat sätt med bättre böjar. Med det sagt ser jag inga större problem heller. Det är fult gjort och kommer förmodligen vara svårt att dra om vissa trådar men handen på hjärtat, hur ofta gör man det? I samband med slangdragning med FQ i slang händer det att man byter ut vissa färger men det gör man innan igensättning av väggarna. Jag försvarar inte den slarviga dragningen men tycker ändå inte det är hela världen.
Det går att dra om,man får bara vara lite smart. Om man drar in två dragwire i röret, sedan sätter den ena i spänn, då kan man dra igenom med den andra. Det kommer att kräva, men det går. Smörjmedel rekommenderas.

• Gilla
Mathias Sigtuna och 1 till
  • Laddar…
Walle85
tplahn tplahn skrev:
Då skulle du sett trådarna i dosan
Det sitter ett lock på dosorna, så svårt att se innehållet. Samt att TS redan sagt att det är fördraget i ett tidigare inlägg (#22).

pacman42 pacman42 skrev:
Det går att dra om,man får bara vara lite smart. Om man drar in två dragwire i röret, sedan sätter den ena i spänn, då kan man dra igenom med den andra. Det kommer att kräva, men det går. Smörjmedel rekommenderas.
Det går dra om med befintliga ledare, behöver man komplettera med en till ledare så drar man exempelvis ut blå och drar i en ny blå tillsammans med den nya färgen på ledare man vill komplettera med

• Gilla
Mathias Sigtuna
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
[bild]
Ser ingen FK/FQ som sticker fram i dosan.
Det ut som om, att elektriken inte kom emellan med borrmaskiner under dosan. Därför ser det ur mina lekmannaögon ut som en konstig dragning.

• Gilla
Mathias Sigtuna
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ja. Det går att göra så också. Men det har blivit etablerat i Sverige med flexrör och tråd.
J J-banan skrev:
Det går dra om med befintliga ledare, behöver man komplettera med en till ledare så drar man exempelvis ut blå och drar i en ny blå tillsammans med den nya färgen på ledare man vill komplettera med
Lycka till att dra ur en ledare om det är tvinnand FQ i slangen.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
E Entusiasten85 skrev:
Han påstår det. Blev tipsad om honom av en golvläggare. Eftersom golvläggare gjorde ett bra jobb tänkte jag att även elektrikern skulle göra ett noggrant jobb.
Snyggt nej men inget fel, så varför ”gnälla”? Antar att du ville ha det så billigt som möjligt dessutom.

Tråden är redan fördragen (vad jag kan se i dosorna) funktionen finns där, tråd drar man ytterst ytterst sälla om.

Bara din kommentar ”förstår jag inte varför…” får mig att rysa, för att det är så man ”normalt” drar el i väggarna i Sverige 2025 å har gjort så i mins 40 år, frågor på det.

Du är en person som letar fel som inte finns på ett forum där det till 95% av ”tyckare” och så går du på det.

Som sagt absolut inte snyggt men funktionen finns där och så ert avtal att det skulle vara lättare att tråda om rören om 60 år?

• Gilla
  • Arg
Gravulven och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Müssli Müssli skrev:
Och jag håller med dig .. tänker jag ...
Det är ju inte fel på så sätt att det bryter mot några regler (inte det vi ser på bilderna i alla fall), och troligtvis går det hyggligt bra att även dra om någon ledare genom att använda de som redan sitter i.
Det saknas rätt mycket hantverksskicklighet och yrkesstolthet här, ja kanske typ all, men det är kanske vad man ska vänta sig idag då just sådana saker verkar generellt vara på utdöende.

I mina tidigare år arbetade jag ett tag åt en som hade elfirma och några enstaka anställda, han själv (ägaren, med behörigheten) gjorde jobb i den här klassen, ja ännu sämre också. Härvor med lös slang med fördragen FK i väggarna som troligen inte alls skulle tillåta någon omdragning i framtiden, han tyckte också att jag skulle göra saker som att hänga ett uttag för sladdmontage på FK från rörutlopp till köksfläkten. När jag protesterade och menade att "så kan man ju inte göra", så blev svaret "Varför då? det syns ju ändå inte sen".

Jag är glad att jag kom därifrån till en firma med lite ordning, där man både fick göra som det ska göras och lära sig att göra som det ska göras.

• Gilla
Legere och 3 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Lycka till att dra ur en ledare om det är tvinnand FQ i slangen.
Haha ja då har man problem, då kanske man kan försöka med murarsnöre och dammsugare istället

Mikael_L
Man får helt enkelt dra ut alla då (om de är tvinnade och inte vill vara med på att dras ut en och en), och haka på de nya man vill ha in, innan.

• Gilla
Legere och 2 till
  • Laddar…
Det är inte alltid det är så lätt att dra om i VP-rör heller. Jag behöver dra om till min spis, jag kör den på en istället för på två faser för tillfället, det är två faser framdraget - den andra går till ugnen. Jag har köpt smörjmedel för att få in fem ledare i samma rör, men med flera skarpa böjar så är det inte trivialt (det är anledningen till att det är en fas för lite den kom inte igenom förra gången jag försökte, men då hade jag inget smörjmedel hemma). Men jag prokastinerar detta hela tiden ändå, jag vet hur mycket det kommer att jävlas...
...och då är det ingenting jämfört med om man skall dra igenom flera trådar i en ej förankrad slang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.