D dan_norstedt skrev:
Jag vet inte vad du syftar på, jag har hela tiden sagt att det måste dit en elektriker.

Däremot så rent generellt så fungerar det oftast med 13 A på 1,5 mm², men man måste räkna på det (vilket är lätt om man har verktyg som el-vis) och det ingår i elektrikerns jobb att säkerställa att det är säkert.
Att räkna på tex dimensioner, utlösningskrav mm ingår normalt INTE i elektrikers arbetsuppgifter. Det ligger på arbetsledning/företagsledning.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A
En 13 A säkring (In) behöver en ledning som har en minsta belastningsförmåga på 14 A (Iz)

Formeln i elinstallationsreglerna 433 säger:
(Ib<)In<Iz

Så Iz måste vara högre än In. In är statiskt medan ledningens Iz ändras av vilket förhållande som råder och val av ledning.

Tre belastade 70c 1,5mm2 i rör i vägg har en belastningsförmåga på 13,5 A. Inte tillräckligt för att skyddas av säkring på 13 A men mini(dvärg)brytare 13 A skulle kunna gå bra som exempel om det inte fanns andra omständigheter som försämrar det.
Att räkna på tex dimensioner, utlösningskrav mm ingår normalt INTE i elektrikers arbetsuppgifter. Det ligger på arbetsledning/företagsledning.
Håller med. Det ingår inte i utbildningen för elektriker om den inte ändrats sedan jag läste det.
Tror dock Dan med ordet "elektriker" menar elfirman.

Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Tre belastade 70c 1,5mm2 i rör i vägg har en belastningsförmåga på 13,5 A. Inte tillräckligt för att skyddas av säkring på 13 A men mini(dvärg)brytare 13 A skulle kunna gå bra som exempel om det inte fanns andra omständigheter som försämrar det.
Vilka andra omständigheter skulle det kunna vara i en lägenhetsinstallation där det inte finns några andra rör eller kablar som ligger tätt ihop?

A
Det andra man tar upp i metoden i elinstallationsreglerna är omgivningstemperatur. Men man tar ju höjd för 30 grader redan i tabellerna och det är väl sällan det inte räcker till i Sverige.

A avh67f skrev:
En 13 A säkring (In) behöver en ledning som har en minsta belastningsförmåga på 14 A (Iz)

Formeln i elinstallationsreglerna 433 säger:
(Ib<)In<Iz

Så Iz måste vara högre än In. In är statiskt medan ledningens Iz ändras av vilket förhållande som råder och val av ledning.

Håller med. Det ingår inte i utbildningen för elektriker om den inte ändrats sedan jag läste det.
Tror dock Dan med ordet "elektriker" menar elfirman.
Noterat, jag trodde fel och kollade inte siffrorna, så det funkar inte med 3 faser FK 1,5 mm² och Diazed om den ligger i ett infällt rör med 30C omgivningstemperatur.

Som jag läser tabellen nu så fungerar infällt i rör med Diazed bara vid 1 eller 2 faser.

Man måste alltså ändra minst en sak, om det är Diazed i det här fallet så är det uppenbara att byta till dvärg eftersom det är högst lämpligt att ha en 3-fas jordfelsbrytare för badrum och kök vilket betyder en normkapsling. Jordfelsbrytare kan mycket väl vara krav beroende på hur man ser på renoveringen.

Så detta är högst sannolikt ett icke-problem i TS fall, om det inte finns mer komplikationer i installationen.

Men man skulle, om man får plats med det, byta ledarna till t.ex. en FXQ 5G1,5 i röret (då den tål 90C och 15,5A). men det förutsätter antagligen att bergmanröret går nästan spikrakt. Beroende på hur det ser ut så kanske man kan avlägsna bergmanröret på valda delar och låta kabeln gå öppet på ställen där det ändå är dolt.

Om vi nu tittar på en icke rekommenderad men teoretiskt möjlig lösning:

Man skulle kunna bedöma förläggningen, och sitter röret på vägg istället för infällt så klarar det lite över 15A, och eventuell infälld delen antingen är "kort" eller ligger inne i en struktur som bara når 25C (som att det går i en stenvägg med god termisk koppling till husgrunden) så skulle det kunna passera vid bedömning.

Och ja, med elektriker i det här fallet såg jag framför mig en enmansfirma som i praktiken även är elfirman och samma person även är arbetsledning. Men oavsett, eftersom att lägga till en fas år en nyinstallation så måste ju någon i formell bemärkelse projektera jobbet och ta ansvar för den färdiga installationen.

Och det är elfirman som måste räkna på det för att kunna vara säkra på att de kan ta ansvar för installationen, beräkningarna här är bara vad elfirman borde komma fram till när de räknar, och det måste naturligtvis inspekteras för att se om det finns andra problem och möjligheter.

Så vad vi gör här är bara spekulationer om hur elfirman kommer att se på saken.

• Wow
Bo.Siltberg
  • Laddar…
[
D dan_norstedt skrev:
Noterat, jag trodde fel och kollade inte siffrorna, så det funkar inte med 3 faser FK 1,5 mm² och Diazed om den ligger i ett infällt rör med 30C omgivningstemperatur.
Varför envisas med smältsäkringar? TS har säkert brytare om elen är moderniserad.

H HenrikHuslöse skrev:
Varför envisas med smältsäkringar? TS har säkert brytare om elen är moderniserad.
Visst, och då är det ett icke-problem, men nu blev det en sidodiskussion om 13A 1,5mm² på Diazed fungerar så vi får väl köra det i botten.

Sänk taket 56 mm (2x28)samtidigt flytta ut väggen 28 mm och dra all el i rör där, vi sänkte även halltaket så alla rör nådde elcentralen.
Fäll in spottar i taket samtidigt. Så gjorde vi i en lägenhet byggd 1956.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.