BirgitS
Fast det låter rätt segt att ha 10 A till en ugn, tar väl väldigt lång tid att värma upp den.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast det låter rätt segt att ha 10 A till en ugn, tar väl väldigt lång tid att värma upp den.
Vad har du för superugn?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Galatlas skrev:
En annan möjlighet skulle kunna vara om det går att få in en 3fas grupp som avsäkras med 13A. Det får då såklart räknas på osv innan och inköp av ugn får anpassas till detta..
När jag skaffade en Siemens IQ100 ugn IQ100 ugn HE010FBV1 + häll EA645GE17 som nominellt är 3x16A så mätte jag de momentana maxstömmarna på respektive faser till 13,8A, 13,3A resp 13,2A. Notera att eftersom allt går via termostater på denna så kommer förbrukningen under en längre tid inte komma i närheten av de siffrorna.

Så den spisen kommer aldrig att lösa ut 3x13A säkringar. Jag har en misstanke om att samma sak gäller många andra spisar, eftersom 3x16A i grunden kommer från att spisen inte klarar sig på 3x10A och då är nästa steg 3x16A.

Utöver det finns det spisar där man kan ställa in strömbegränsning, men även om man skaffar en spis som kan överbelasta faserna så är det ofta inte realistiska användningsfall - hur ofta startar man alla 4 plattorna samtidigt tillsammans med ugnen?

En sak att tänka på är att kombinationen spis + häll ofta är designad för att ge en jämn last på 3 faser, så om man kopplar den på 2 faser så kan den vilja ha drygt 25A på en av faserna, och precis så är fallet med IQ100 ovan. Men realistiskt så kommer man i sådana installationer typiskt ändå inte blåsa klenare säkringar eftersom man normalt inte kör spis och ugn så hårt.

BirgitS
T TypRätt skrev:
Vad har du för superugn?
16 A, redan då tycker jag ibland att det tar längre tid än vad som behövs.

BirgitS BirgitS skrev:
16 A, redan då tycker jag ibland att det tar längre tid än vad som behövs.
Alltså vad du har för säkring har ju inte så mycket med hur mycket effekt din ugn kan använda. Har enbart 10A säkringar här och ugnen har en Max anslutningseffekt (vad det nu är) på 3600W men den kan inte rent fysiskt använda så mycket så min säkring har aldrig löst ut. Testar i skrivande stund hur lång tid det tar att komma upp till 200grader (startar på 20 grader). Sluttiden blev: 7min 25sek, men då var den på 165 redan efter 4,40 så det går segare på slutet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är nog möjligt att ugnar gjorda för inbyggnad har en termometer som begränsar effekten om höljet börjar bli för varmt. Sedan var vår gamla ugn så sjukt långsam. Där behövde man ju planera och sätt på ugnen i förväg. Tog säkert 20min att komma upp i 200+ grader. Allt under 10min är snabbt nog att man har ugnen klar innan något som ska in är klart. Ska man tex värma potatiskroketter så räcker det ju med att sätta på ugnen, plocka fram plåt o papper. Svära lite över att man inte hittar påsjäveln i frysen o hälla upp lagom mängd så är ju ugnen nästan klar. Efter som det bara tar någon minut till kan den lika gärna få komma upp i temp med bollarna i. Pizza läget kanske kräver lite framförhållning men det har jag inte provat än.
Hur lång tid tar era ugnar, vad är för långsamt?

Då har jag nu kunnat kartlägga allt. Har uppenbarligen skett ändringar löpande…

Det går ett gammalt rör (Bergman) som nu delas upp mellan kök och badrum. Här går en 2fas grupp. 1a fasen går till tvättmaskin och handdukstork. 2a går till belysning och hela köket i dagsläget.

Jag tro att en elektriker ev kommer kunna få in en fas till. Ser rätt kört ut att gå upp i area dock.

Har inte hittat några vidare inbyggnadsugnar som klarar att avsäkras på 10A. Gissar att gå upp till 13 inte skulle vara ett bra alternativ givet 3fas grupp i tajt rör…

Då kvarstår alternativ att ha hela spisen på gas eller gå med utanpåliggande. Tyvärr runt 2st 50cm djupa valv över dörrfoder osv…

BirgitS
G Galatlas skrev:
Då kvarstår alternativ att ha hela spisen på gas eller gå med utanpåliggande. Tyvärr runt 2st 50cm djupa valv över dörrfoder osv…
Ofta drar man väl kabel liggande på golvsockeln. Kan man inte göra hål rakt genom väggen på sådana ställen?

D dan_norstedt skrev:
Se till att använda elektriker som vet vad de pysslar med, samt använder riktigt smörjmedel och inte är otåliga:

[länk]

[länk]
Ja absolut. Det är redan omtrådat en gång den sträckan så är nog inget större problem. Inte många meter heller. Mitt största problem är om förutsättningar inte finns för 13A trefasgrupp. Lyckas inte få grepp om när det är tillåtet/låmpligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Ofta drar man väl kabel liggande på golvsockeln. Kan man inte göra hål rakt genom väggen på sådana ställen?
Jo det är på listerna för vanliga uttag mestadels. Men tajt och tjocka väggar där det är stor risk för att det rasar i valven…

G Galatlas skrev:
Mitt största problem är om förutsättningar inte finns för 13A trefasgrupp. Lyckas inte få grepp om när det är tillåtet/låmpligt.
Det är utlösningsvillkoret som måste uppfyllas. Att trådarna är förlagda inne i väggen i ett trångt rör är inte ett problem. Utan det beror på förimpedansen och hur lång gruppledningen blir. Sedan har jag fått intrycket att vissa elektriker bara sätter dit det utan att räkna på det.

A Avemo skrev:
Det är utlösningsvillkoret som måste uppfyllas. Att trådarna är förlagda inne i väggen i ett trångt rör är inte ett problem. Utan det beror på förimpedansen och hur lång gruppledningen blir. Sedan har jag fått intrycket att vissa elektriker bara sätter dit det utan att räkna på det.
Tack för svar! Det kommer om jag mäter rätt inte kunna bli längre än 10m i sista änden. Får försöka få tag på en elektriker som vill ta sig an jobbet och mäta om det går och försöka få i en tråd till. Skulle det inte gå så är det dock risk för att han inte får mer än ett mätjobb…

Jag skulle nog säga att mäta inte räcker, utan man måste prova sig fram. Om du tänker på att ledarens ska få plats.

När det gäller förimpedans sannolikt inte är ett problem med 1,5mm2 i en lägenhet om man nöjer sig med 13A.

Eventuellt byta ut existerande ledare (om man misstänker att de trasslat inne i rören) och dra alla nya, troligen funkar någon idé även om den första kanske inte gör det. Det gäller dock att inte dra så tjäran inne i rören blir varmt och klistrar, och att det inte redan är så att det hänt inne i rören med någon av de existerande ledarna.

D dan_norstedt skrev:
Jag skulle nog säga att mäta inte räcker, utan man måste prova sig fram. Om du tänker på att ledarens ska få plats.

När det gäller förimpedans sannolikt inte är ett problem med 1,5mm2 i en lägenhet om man nöjer sig med 13A.

Eventuellt byta ut existerande ledare (om man misstänker att de trasslat inne i rören) och dra alla nya, troligen funkar någon idé även om den första kanske inte gör det. Det gäller dock att inte dra så tjäran inne i rören blir varmt och klistrar, och att det inte redan är så att det hänt inne i rören med någon av de existerande ledarna.
Så du menar att det antagligen inte är ett problem så länge elektrikern får i en fas till i samma rör? Absolut kan det jävlas i de gamla rören och inget är självklart.. Bor i en fastighet i centrala Stockholm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.