Jag ska byta och förlänga bänkskiva i mitt gamla platsbyggda kök från 1946. Nu sitter bänkskivan under kaklet. Kan jag sätta bänkskivan utanpå kaklet och sen bara dra en silikonfog? Måste jag ta bort kaklet längst ner närmast skivan eller kan det sitta kvar? (Ska även höja bänkskivan för att få samma höjd som diskhon.) Tacksam för råd!

• 20260524_083857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260524_083909.jpg
    Skapa konto
  • 20260524_083909.jpg
    Skapa konto
M morsan77 skrev:
Kan jag sätta bänkskivan utanpå kaklet och sen bara dra en silikonfog?
Borde fungera

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Dock är det nog inte helt ovanligt att kakelväggen kröker vilket gör att det kan vara svårt att få bänkskivan tillräckligt nära kaklet för att en fog ska täcka. Bör alltså kontrolleras.

Allt beror på hur snyggt och bra du vill ha det. Jag skulle ta bort fula kaklet, sätta ny skiva och sedan kakla om.
Bättre göra bra med en gång än att ångra sig sedan.

Tryck den gamla emot och foga lite först på bakkant på bänkskivan och är väggen ojämn så kan du sätta dit en tunn list.

BirgitS BirgitS skrev:
Dock är det nog inte helt ovanligt att kakelväggen kröker vilket gör att det kan vara svårt att få bänkskivan tillräckligt nära kaklet för att en fog ska täcka. Bör alltså kontrolleras.
Bra råd, ska kolla upp detta!

G G.L. skrev:
Allt beror på hur snyggt och bra du vill ha det. Jag skulle ta bort fula kaklet, sätta ny skiva och sedan kakla om.
Bättre göra bra med en gång än att ångra sig sedan.
Jag tycker om kaklet, det är original från 1946 och jag vill gärna hålla det så bevarat som möjligt. Risken är att om kaklet byts till nytt att allt annat ser dassigt ut... men ibland kan man ångra sig om man tar en genväg. Svår balansgång!

• Gilla
Jämtjobb24 och 2 till
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Tryck den gamla emot och foga lite först på bakkant på bänkskivan och är väggen ojämn så kan du sätta dit en tunn list.
Tack! Värt att tänka på!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.