402 läst ·
6 svar
402 läst
6 svar
Renovera kök utan tillstånd
Jag planerar renovera köket nu i juni under tiden jag reser bort med familjen. Dock har jag inte ansökt om tillstånd hos bostadsrättsföreningen. Behövs det verkligen tillstånd från styrelsen för renovering av kök?
Jag håller på att läsa igenom. Det enda som egentligen förändras väsentligt är att kylskåp och frys ska stå på andra sidan av köket, nu står den på samma sida som ugnen och de andrauseless skrev:
Är det inte bättre att kolla/fråga så det inte eventuellt blir massa tjafs sen.Z Zedred321 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
Bortsett från tillståndsfrågan. Det låter som rätt riskabelt att låta hantverkare härja fritt med ditt kök medan ni är bortresta. Ett byggprojekt som inte övervakas kan gå ungefär hur snett som helst. Allt från ärliga detaljer som ingen tänkt på innan, som behöver beslutas, till ett kök som ser ut som det var slöjdarbete på förskolan.
Vad gäller tillstånd. Så om det inte behövs något ingrepp i vatten/avlopp eller ventillation överhuvudtaget, så borde det inte vara nödvändigt med tillstånd. Men vatten frågan är lite speciell. Föreningen har ett ansvar för allt som gäller tappvatten, även din köksblandare (enl. lag, oavsett vad som står i stadgarna). Det finns rättsfall där föreningen tvingats stå för reparation efter en av medlemmen installerad nonamerbrand köksblandare av usel kvalitet. Vissa föreningar har därför börjat ställa krav på även vilken blandare du får installera.
Vad gäller tillstånd. Så om det inte behövs något ingrepp i vatten/avlopp eller ventillation överhuvudtaget, så borde det inte vara nödvändigt med tillstånd. Men vatten frågan är lite speciell. Föreningen har ett ansvar för allt som gäller tappvatten, även din köksblandare (enl. lag, oavsett vad som står i stadgarna). Det finns rättsfall där föreningen tvingats stå för reparation efter en av medlemmen installerad nonamerbrand köksblandare av usel kvalitet. Vissa föreningar har därför börjat ställa krav på även vilken blandare du får installera.
För att svara frågan om köksblandaren så fixade vi en ny för några månader sedan som godkänts av föreningen genom besiktning.H hempularen skrev:Bortsett från tillståndsfrågan. Det låter som rätt riskabelt att låta hantverkare härja fritt med ditt kök medan ni är bortresta. Ett byggprojekt som inte övervakas kan gå ungefär hur snett som helst. Allt från ärliga detaljer som ingen tänkt på innan, som behöver beslutas, till ett kök som ser ut som det var slöjdarbete på förskolan.
Gällande det andra, jag litar på byggfirman. Dock förstår jag din tanke.
Det viktigaste är egentligen att man inte förändrar eller bygger igen ventilationen. Men som det har påpekats innan ska man väl följa de regler som är uppsatta. Min utgångspunkt som styrelseledamot är dock att renoveringsansökningar för kök är lite overkill. Det borde räcka med ett foto efteråt på ventilationen så länge man bara byter stommar och vitvaror.
Klicka här för att svara