A Avemo skrev:
Det är utlösningsvillkoret som måste uppfyllas.
I teorin, men hur ska du lyckas hitta ett fall där det inte är uppfyllt?

Även om du mot förmodan inte skulle montera en jordfelsbrytare i centralen och eliminera problemet den vägen så räcker det med 65A för att lösa ut en vanlig B13 brytare (5 x 13 A). Med de kabellängder som är aktuella i en lägenhet blir impedansen i kretsen i värsta fall 0,5 Ohm. Det betyder att förimpedansen vid centralen skulle behöva vara minst 3 Ohm för att utlösningsvillkoret inte ska vara uppfyllt. Orimligt.

• Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
A
Praxis är c-karaktär. Då blir det högre krav.
Men det skulle nog gå lika bra med B i det flesta fall gissar jag på. Man vill nog bara undvika eventuella problem med startströmmar. Därför används b ganska sällan.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Praxis är c-karaktär. Då blir det högre krav.
Men det skulle nog gå lika bra med B i det flesta fall gissar jag på. Man vill nog bara undvika eventuella problem med startströmmar. Därför används b ganska sällan.
Höga startströmmar på en spis eller diskmaskin?

H HenrikHuslöse skrev:
I teorin, men hur ska du lyckas hitta ett fall där det inte är uppfyllt?

Även om du mot förmodan inte skulle montera en jordfelsbrytare i centralen och eliminera problemet den vägen så räcker det med 65A för att lösa ut en vanlig B13 brytare (5 x 13 A). Med de kabellängder som är aktuella i en lägenhet blir impedansen i kretsen i värsta fall 0,5 Ohm. Det betyder att förimpedansen vid centralen skulle behöva vara minst 3 Ohm för att utlösningsvillkoret inte ska vara uppfyllt. Orimligt.
Det kanske är orimligt i en lägenhet. Men det upprepas ofta att 10A till 1,5 mm är en bra tumregel och går man utanför den bör man räkna på det. Menar du att B13 till en kort gruppledning i en lägenhet också är en bra tumregel? Jag inbillar mig ofta att expertisen i detta forum är mer noga med formalia än många elektriker är.

A Avemo skrev:
Det kanske är orimligt i en lägenhet. Men det upprepas ofta att 10A till 1,5 mm är en bra tumregel och går man utanför den bör man räkna på det. Menar du att B13 till en kort gruppledning i en lägenhet också är en bra tumregel? Jag inbillar mig ofta att expertisen i detta forum är mer noga med formalia än många elektriker är.
Jag menar att jordfelsbrytare är en bra tumregel.

A Avemo skrev:
Nu tror jag du underskattar elektriker,

Så svårt är det inte att räkna på vad som passar, och det faktum att 10A på 1,5 mm² ofta har stora säkerhetsmarginaler betyder inte att det alltid fungerar, För långa kablar kan man behöva gå upp i kabelarea för att inte få underspänningsproblem, om man försöker köra ett 2300W värmeelement på 50 m 1,5mm² så får man 100W förlust i kabeln.

12,4 A på 1,5mm² genererar samma förlusteffekt som 16A på 2,5 mm² (dock med 30% högre spänningsfall per meter), och 13 A ger 10% mer förlusteffekt, så 13 A är inte extremt. Skillnaden i maximal förlusteffekt i kabeln vid permanent överlast om man ligger precis under nivån där säkringen går mellan dvärg och Diazed.är betydligt större än 10%.

Jag ser ingenting i ditt inlägg som visar att 13 A/1.5 mm² fungerar i TS anläggning. Vi har några okända faktorer att ta reda på till att börja med.

Ja, det behöver räknas på i den aktuella anläggningen. Och elektrikern kanske också ser både andra möjligheter och problem när han väl är på plats.

Min poäng var att 13 A på 1,5 mm² troligen är ett realistiskt alternativ, under förutsättning att man får i ytterligare en 1,5 .mm².

Det finns en okänd faktor här som är väldigt enkelt säger go/no go - typ av överströmsskydd hos TS.
Så, det är ingalunda klart ännu om det ens troligen går.

Nja, om den inte är dåligt förlagd som borde även Diazed fungera för 13 A / 1,5 mm², men el-vis kan snabbt ge svar på det när alla förutsättningar har klarlagts. Men annars kan ju ombyggnad av elcentralen också vara en möjlighet, eller till och med nödvändigt, för att få in en 3-fas jordfelsbrytare.

Det stora problemet i TS fall är vad man kan få in i röret på ett eller annat sätt.

Eller om det finns någon enkel väg runt problemet som en elektriker med god erfarenhet från liknande installationer kan se. Om renoveringen av lägenheten även innebär andra ändringar av elsystemet så är det hela kanske ett icke-problem i slutändan,

Borde? Du sa att det var lätt.

Tack Bo och övriga. Har skickat iväg frågor till några elektriker. Förhoppningsvis så hittar jag någon som kan tänka sig att undersöka om det går eller inte.

Man vet inte om det går innan man försöker, mätningar kommer sannolikt inte att ge svaret. Framför allt vet du inte om du har något problem i röret som hindrar en ny ledare, och i så fall om det går att lösa beror på hur det ser ut runt omkring, och hur det står till med skicket på ledarna som redan ligger där.

Du behöver ta dit elektriker för att försöka dra om det (om nu inte elektrikern kommer på en bra lösning på att kringgå röret), Mer spekulationer kommer inte att ge något klart svar.

Det är en inte obetydlig risk att det inte går att använda röret för nya ledningar beroende på problem inne i röret som inte syns i förväg, som att existerande ledningar blockerar och har klistrat i tjäran eller pga. man använt diskmedel som smörjmedel, det finns någon för tvär krök eller att det sitter en spik någonstans.

Om man ändå ska renovera är det mycket bättre att få reda på det medan man fortfarande relativt enkelt att dra en kabel någon annan väg på ett snyggt sätt.

Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Borde? Du sa att det var lätt.
Jag vet inte vad du syftar på, jag har hela tiden sagt att det måste dit en elektriker.

Däremot så rent generellt så fungerar det oftast med 13 A på 1,5 mm², men man måste räkna på det (vilket är lätt om man har verktyg som el-vis) och det ingår i elektrikerns jobb att säkerställa att det är säkert.

Jag syftar på inlägget där du säger att det inte är svårt att räkna på, men du kan tydligen inte själv. Det var allt.

• Wow
dan_norstedt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.