Du har fått svar i din tråd, det är OK. OM det är SAMMA trefasgrupp.

Bo.Siltberg skrev:
Ja, en två/trefasgrupp är bättre än två/tre olika grupper i samma rör.
Menas en två/trefasgrupp att man drar en nolla samt skyddsjord för varje fas ?
2 faser 2 nollor 2 skyddsjord om dom ska användas till olika förbrukare med varsin gruppsäkring ?

I det fallet är det en trefasgrupp som delar på nollan, man kan ha flera olika förbrukare på samma grupp, det viktiga är att man har tre olika faser och att det är tydligt (vid centralen) att det är en trefasgrupp. Helst en säkring som bryter alla tre faserna samtidigt, typ modern automatsäkring.

Elintresserad skrev:
Menas en två/trefasgrupp att man drar en nolla samt skyddsjord för varje fas ?
2 faser 2 nollor 2 skyddsjord om dom ska användas till olika förbrukare med varsin gruppsäkring ?
Nej, en två- eller trefasgrupp har en nolla och en skyddsjord.

elmont skrev:
I det fallet är det en trefasgrupp som delar på nollan, man kan ha flera olika förbrukare på samma grupp, det viktiga är att man har tre olika faser och att det är tydligt (vid centralen) att det är en trefasgrupp. Helst en säkring som bryter alla tre faserna samtidigt, typ modern automatsäkring.
OK
Men blir inte nollan belastat med typ2 eller 3 x 16A från två/tre olika faser typ 20 -30 amp men är endast en 2,5mm2 för max 16A ?
Jag trodde inte man fick belasta en nolla med så hög belastning där av en nolla från varje grupp ? utom i fallet en 400v förbrukare som tar alla tre faser eller 2 faser 230/400v+nolla ?

Jag har en undercentral för entréplan och övervåning. I den har jag ett antal automatsäkringar. Mycket sitter tyvärr på samma säkring. När vi fick vår lvp inkopplad i sovrummet så sattes den på en egen säkring som elektrikern satt in i samband med elrenoveringen. Från den går sedan en FK hela vägen (via ett antal dosor) till dosan där lvp sitter. Det är vad jag förstår samma nolla. Vet inte vilken fas de olika säkringarna är kopplade till. LVP installatören som gjorde installationen kopplade in utan omsvep. Frågan är om det här är korrekt eller inte? Kommer att få hit elektriker om någon vecka som kan åtgärda om det behövs. Har jordfelsbrytare i båda centralerna.

elmont skrev:
TACK
Nu förstår jag vad som ska göras .
Kolla att han har fördelat dom tre faserna på olika inkommande faser i centralen då kan man använda gemensam nolla.
Montera en Trefasbrytar (3-polig brytare) till den gruppen
TACK

mycke_nu skrev:
Nej, en två- eller trefasgrupp har en nolla och en skyddsjord.
Tack
Nu förstår jag hur det fungerar med 2/3 fas grupp och gemensam nolla
Och byter ut dom 3 enpoliga brytarna till en 3-polig brytare.

Tack

Är det speciella dvärgbrytare på enradiga Normcentraler som det är här som är 3 poliga och plockar en pol från varje fas från fasskenan. ?

Hittade en bild som illustrerar min fråga ovan.
Grupp 1, 2, 3 är spisen
Grupp 4 är belysning övervåning + vägguttag övervåning.
Grupp 7 är LVP (en FK 1,5 är dragen från central till dosan i rummet där LVP sitter). Vad jag förstår så har alltså grupp 4 och 7 samma nolla. Klarar mig förmodligen med att ha 4 och 7 på samma grupp. Har en elektriker som kommer hit när badrummet är klart som skulle kunna koppla om om det blivit tokigt. Det var dock ett önskemål när vi gjorde elrenoveringen att vi skulle kunna sätta en LVP för kyla i sovrummet, det var nog därför som det sattes in en extra grupp i elcentralen.

Den enda grupp som vi har märkt av är grupp 5 (diskmaskin, centraldammsugare + alla förbrukare i vardagsrum). Den har löst ut någon gång när vi har haft på plasman, diskmaskinen och dammsugaren samtidigt.

Vet inte om bilden berättar vilka faser som går till vilken grupp etc.

bild(2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elintresserad: Vet inte riktigt hur du menar. Men om du har en 3 fas sksena (somn jag skrev om i din andra tråd) så är den gjord så att det går 3 skenor i ett plastpaket, den översta har en "gaffel" rakt ut som passar i första, sjunde ocv. Fas 2 skenan ligger några millimter under fas1 och har sina gafflar bockade så att de kommer i samma nivå som ettan osv. Så det är inget speciellt med dvärgbrytarna.

Såvitt jag vet så är det bara om man väljer Hager "quick connect" som dvärg så måste man även ha deras quick connect skenor, quick connect är klämkopplingar där man bara skjuter in gaffeln i sin koppling på säkringen. Man ser att säkringarna är quick connect dels på en liten logo, dels på att det sitter en liten plastbit över skruven. Man kan välja att dra skruven trots att det är quick connect.

I ditt fall så är det onödigt med 3 poliga säkringar.

Man vill ha det i fallet med blandade en och flerfas laster på samma 3 fasgrupp. Men då menar man blandat att ex. spisen har alla 3 faserna, och man dessutom kopplar in något parallellt på en av faserna.

Man vill då undvika att någon bryter en säkring för att jobba med enfas uttaget, och inte begriper att ström kan gå bakvägen via den trefas inkopplade apparaten som ju då är inkoppplad på samma fas.

I ditt fall så har hällen och ugnen ingen gemensam förbindelse mer än nollan.

Ser ut som det är 3 grupper när man ser hur många nollor som är kopplade
5 grupper som jag förstår det med
Räknar man fasfölden om det är som jag tror på grupperna
123,123,1 så hamnar grupp 4 & 7 på samma fas ?

Dessutom ser det ut som 2 grupper delar på en säkring nr 4

Men det finns säker proffs som kan detta bättre

fredl: Om du menar att du har samma nolla till det som går på säkring 4 och säkring 7 så är det jättefel, de har samma fas.

Överhuvudtaget tycker jag att det ser ut att saknas både nollor och skyddsjord på din bild. På säkring 4 har du 2 utgåeende fastrådar, det må vara OK, Mn då bör du också ha 2 nollor och skyddsjordar som hör till den gruppen, du har sedan last på både grupp 5 och 6. Sjuan var om jag förstod det rätt "felaktigt" inkopplad utan nolla och skyddsjord?

Men jag ser bara 3 skyddsjordar och 3 nollor på sina skenor.

hempularen skrev:
Elintresserad: Vet inte riktigt hur du menar. Men om du har en 3 fas sksena (somn jag skrev om i din andra tråd) så är den gjord så att det går 3 skenor i ett plastpaket, den översta har en "gaffel" rakt ut som passar i första, sjunde ocv. Fas 2 skenan ligger några millimter under fas1 och har sina gafflar bockade så att de kommer i samma nivå som ettan osv. Så det är inget speciellt med dvärgbrytarna.

Såvitt jag vet så är det bara om man väljer Hager "quick connect" som dvärg så måste man även ha deras quick connect skenor, quick connect är klämkopplingar där man bara skjuter in gaffeln i sin koppling på säkringen. Man ser att säkringarna är quick connect dels på en liten logo, dels på att det sitter en liten plastbit över skruven. Man kan välja att dra skruven trots att det är quick connect.

I ditt fall så är det onödigt med 3 poliga säkringar.

Man vill ha det i fallet med blandade en och flerfas laster på samma 3 fasgrupp. Men då menar man blandat att ex. spisen har alla 3 faserna, och man dessutom kopplar in något parallellt på en av faserna.

Man vill då undvika att någon bryter en säkring för att jobba med enfas uttaget, och inte begriper att ström kan gå bakvägen via den trefas inkopplade apparaten som ju då är inkoppplad på samma fas.

I ditt fall så har hällen och ugnen ingen gemensam förbindelse mer än nollan.
Ok Tack
Bra förklarat :)
Då behöver jag inte en 3 polig brytare trotts gemensam nolla

Vad jag förstår finns heller ingen 400 volt i spisen utan den tar ut 2 x 230 volt fördelat på olika plattor.

Vet inte om de här förtydligar. Men i den blå "breda" plinten sitter det tre tunna FK och en lite tjockare svart (till spisen kanske), i den gulgröna sitter det också tre tunna gulagröna och en lite tjockare svart med gulgrön tejp på. I den gulgröna plinten sitter det också en tjock kabel med blå tejp på och en tjock gulgrön.

bild 1.JPG
Skapa konto
bild 2.JPG
Skapa konto
bild 3.JPG
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.