Herregud vad dom har lyckats bra med eldragningen i nya huset - Det var minsann tider förr då elektriska maskiner uppenbarligen inte drog ngn el alls med tanke på säkringsstorlekarna.

Så här ligger det till hemma hos mig och jag funtar på en annan lösning.
Takbelysning ovanvåning ligger på en egen grupp - Prima liv!
Takbelysning källare och vägguttag övervåning ligger på samma 6Amp säkring där allt kablage går i rör i källartak - Det är här som jag funderar på en annan lösning och vill kolla så att jag iaf tänker rätt och inte behöver byta rubbet. Proppen går ju stup i kvarten vid tyngre last och när man skall byta propp har man inget lyse... q(;^;)p

Min tanke är att separera uttagen övervåning och belysning nedervåning - Dvs, dra in en till grupp (en till grupp i samma rör som befintlig grupp) men använda mig av samma nolla. Dels på grund av att det är ett numer jordat system i plåtrör, dvs troligen tajt i rören från 1949.
Alltså kan man, och får man, komplettera med en extra grupp med köra med enhetlig nolla? Dvs, en grupp med annan färg? (Nu brun, lägga till svart tex)
Vad gäller avsäkring så räknar jag med 10Amp på uttagen och aldrig mer än en 6amp på takbelysning källare (Den gruppen kommer ju aldrig att belastas med mer än taklampor i 4 rum) som körs på separat gruppledning med gemensam nolla. FK1.5 skall ju klara 16Amp, och dit kommer jag aldrig.
Allt kablage är FK1.5, ledig grupp finns i central..
Är ni med i resonemanget? :S

Snälla skona mig vad jag får och inte får göra - Det är inte det som är frågan.
Vill bara veta om man FÅR göra så - Då har jag en ganska klar bild framför mig gällande omfattning och kostnad.

Du får inte ha samma nolla till två olika grupper och du får inte ha två olika grupper i samma rör, däremot kan du ha en trefasgrupp med gemensam nolla (vissa krav ska uppfyllas) . Stark varning för gemensam nolla, du får om du har samma fas på grupperna lika stor ström i nollan som du har i bägge faserna tillsammans = stor brandfara. FK 1.5 ska ALDRIG belastas med 16 A det kan under vissa förutsättningar fungera men det kan även orsaka stora problem. Ska du ha 16 A byt till 2.5 mm2 och skaffa apparater som är godkända för 16 A, att du aldrig kommer att få 16 A i ledningen håller inte som resonemang. När man gör nått i en elinstallation MÅSTE man göra så att om någon som kommer efter inte blir "skadad" pga. att man inte följt "reglerna". Du vet kanske att man inte får förbruka mer än 10 A men den som kommer efter tror naturligtvis att han kan ta ut 16 A vilket omedelbart kan leda till fara.

Helt klart med på ditt resonemang och är fullt medveten om belastningen på nollan.
2 grupper i samma rör är mao ett icke och då får jag tänka om. Källaren skall renoveras när ekonomin tillåter så utanpåliggande dit i ett senare skede är inte ett stort problem....
Lösningen NU är ju att säkra upp 6-an till en 10-a och lösa problemet med last för att senare dra utanpåliggande till belysning källare och således lägga dem separat.

Redigerat:
Det är troligen inga problem att dra in nya ledningar i befintliga rör, men utan att veta alla förutsättningar är det lite svårt att ge råd. Tex har du flera faser i centralen fungerar det med trefasgrupp som man fördelar ut, byta fk till 2.5 mm2 och säkra 16 A, inte optimalt men möjligt och jag betvivlar att inte 16 A skulle hålla man brukar ha 16 som huvudsäkring på hela hus.

Alla uttag i källaren (de fåtal som nu finns) ligger utanpåliggande så det är inte ett problem heller...

elmont skrev:
Det är troligen inga problem att dra in nya ledningar i befintliga rör, men utan att veta alla förutsättningar är det lite svårt att ge råd. Tex har du flera faser i centralen fungerar det med trefasgrupp som man fördelar ut, byta fk till 2.5 mm2 och säkra 16 A, inte optimalt men möjligt och jag betvivlar att inte 16 A skulle hålla man brukar ha 16 som huvudsäkring på hela hus.
Lägga ut FK2.5 och fördela en trefasgrupp kommer inte på tal - Källaren är 67kvm med centralen i mitten. 3x25Amp huvudsäkring så att det finns resurser i skåpet tvivlar jag inte på.
Det blir direktmatat - 10 håller för belysning källare samt uttag uppe som det är (6 är otillräckligt) - Det var mest det praktiska att lösa det enkelt till den dagen badrummet renoveras nere. Dvs, en propp uttag - en propp belysning.
Jag ser till att säkra upp till 10 och köra på det som finnes för att senare dra utanpåliggande till all ny belysning nere. Väggar skall ändå rivas så delar av systemet måste ses över.

Vill bara förtydliga att inom el så finns det tre olika typer av grupper. Enfasgrupp, tvåfasgrupp och trefasgrupp. Grupp med olika antal faser, fast som fortfarande kallas för en grupp.
Så om man menar att dra i fler faser (på det korrekta sättet) och skapa en trefasgrupp, men säger att dra i fler grupper så kan det misstolkas.

Jag antar att du menar att du vill dra i två faser till? Det är godkänt att göra, men som elmont nämnde så ställs det lite mer krav på gruppen då. Och så är JFB att rekommendera!

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Vill bara förtydliga att inom el så finns det tre olika typer av grupper. Enfasgrupp, tvåfasgrupp och trefasgrupp. Grupp med olika antal faser, fast som fortfarande kallas för en grupp.
Så om man menar att dra i fler faser (på det korrekta sättet) och skapa en trefasgrupp, men säger att dra i fler grupper så kan det misstolkas.

Jag antar att du menar att du vill dra i två faser till? Det är godkänt att göra, men som elmont nämnde så ställs det lite mer krav på gruppen då. Och så är JFB att rekommendera!

//Patrik
Nu sätter mina 3 år elektronik, 1 år installationsteknik för ~12 år sedan stopp! :wow:
Matningen är 3x25A in. Fördelas till en UC med 3x16A (Pannrum) Spis 3x16A och 3x16A till "huvudcentral". (Vart trefasen till tvättmaskin uttaget kommer ifrån har jag inte rotat i då denna inte används ännu.)
Det är i min huvudcentral jag har lediga "EN-fas grupper" dvs, i min mening "säkringar om 10 och 6 amp" som inte används. Det är dessa som jag har för avsikt att använda till framtida kommande installationer.

Det jag menade är att i dagsläget är det en EN-fas grupp som matar bel källare och uttag ovanvåning, bel och uttag ligger i samma rör (Samma EN-fas grupp) i taket i källaren. Min tanke var att förlägga en till EN-fas grupp i samma rör och mata ovanvåningens uttag för att separera dessa från belysningen källare. Men då dessa ligger i samma rör så far jag inte dra in en till EN-fas grupp i samma rör enligt Elmont. Antar att det även gäller om jag drar in en till fas nolla - Då beskedet var ENDAST en GRUPP per rör.
Lägga ut en TVÅ-fas GRUPP löser inte mitt problem som jag ser det då dessa kommer att mata HELT olika saker, dock i samma rör. Spridningen ligger i en dosa 2 meter från central så det blir sjukt missvisande om ngt.
Köra bel källare och uttag uppe på en 10'a håller ju prima, men jag vill ju inte att om den går att hela källaren blir mörk - Därav frågan. Dra in en till FK är ju ett billigt och enkelt ingrepp. Men ngt som man inte får göra, mao det faller bort.

JFB kommer i samband med badrumsrenoveringen och nya centralen som är prelbokad hos en bekant som givetvis är fullfjättrad arbetande elektriker. d^_^b

slacker, drar du in en extra fk och matar den med en annan fas än den som redan finns i röret så har du ju gjort om din enfasgrupp till en tvåfasgrupp.. det är INTE 2 grupper helt plötsligt. Detta skulle ju lösa ditt problem med att takbelysningen slocknar om säkringen går till ovanvåningen.

Eller vad är annars problemet?

OBS! säkringarna till dessa två eller trefasgrupper ska sitta i kombination med varandra, inte en massa andra säkringar mellan samt att det på gruppförtäckningen ska märkas upp att det är en två eller trefasgrupp.
Precis som nsiak säger, en elektriker som gör detta ingrepp brukar dra med en fas extra till första kopplingsdosa och dela upp faserna som går vidare därifrån (eller i annan lämplig dosa) på dessa två faser från centralen.

Ja, nu får du ju inte gör det själv ska ju tilläggas så är det sagt också.

Om det är "tjärpapp" isolerad kabel. i huset. Försök då inte att dra i fler ledare i röret utan byt alla kablarna i dom rören som ni grejar med. Annars är risken stor att ni får isolationsfel.

Alla kablar är FK1.5 relativt nytt... Sen finns det en del utanpåliggande med röd jord här och var, taklampor, utebelysning osv.. .. Ej heller har man besvärat sig att märka upp att gul/grön och Röd jord förekommer..

Att det inte är uppmärkt när både röd och gul/grön jord förekommer i samma installation är nog mer vanligt än motsatsen. Det är naturligtvis fel men inte nått större faromoment, alla som arbetar med elinstallationer ser och förstår rätt snabbt hur det är utfört.

nsiak skrev:
slacker, drar du in en extra fk och matar den med en annan fas än den som redan finns i röret så har du ju gjort om din enfasgrupp till en tvåfasgrupp.. det är INTE 2 grupper helt plötsligt. Detta skulle ju lösa ditt problem med att takbelysningen slocknar om säkringen går till ovanvåningen.

Eller vad är annars problemet?
Nu är jag lite förlorad igen - Så det är ok att dra in en TVÅ fas grupp, dvs två faser och två nollor med separata porslinsäkringar i samma rör? Så länge de sitter i anslutning till varandra och märkes som en TVÅ fas grupp? Fattar jag dig helt fel? Dessa matar två helt olika saker...
Tyckte vi fick det klart ovan att man inte fick göra så... :x

Du har nog missuppfattat en del. Det är under rätt förutsättningar helt okej att ha TVÅ (även tre, du har ju tre att tillgå i centralen antar jag) OLIKA FASER som delar samma nolla i ett rör

• Gilla
Jesperat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.