Mjo, men jag har svårt att tro att min dåvarande chef had noll koll på om hur man fick göra samt att besiktningsman inte hade något att säga om saken...då alltså.

Den här frågan har varit uppe ett antal gånger, tror jag, för jag har i alla fall någon gång lagt kraft på att plita ned alla regler och referenser i mina anteckningar som bifogas nedan:
(Jag vill med detta inte framhäva att det är lämpligt med dubbla grupper i samma rör, bara säga att det är tillåtet)

Flera kretsar i samma VP-rör, Samma krets i olika kablar, olika spänningar, färgmärkning

Dessa regler handlar främst om flera starkströmskretsar i samma rör, t.ex två olika grupper eller tändtrådar. Detta är ingenting man normalt bör praktisera, men frågan dyker upp då och då, för enligt reglerna är det tillåtet.

• 521.6 Ledare i olika strömkretsar får ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är (enkel/dubbel?)isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen.
    Råd
    : När ledare som tillhör olika strömkretsar utmynnar i samma kopplingslåda eller dosa gäller att montaget i kopplingsutrymmet utförs på sådant sätt att överledning och förväxling inte behöver befaras. Detta leder till att en tydlig märkning och en tillförlitlig åtskillnad mellan de olika kretsarna måste utföras. Vidare måste, för att undvika förväxling, de olika kretsarna utgå från samma gruppcentral eller annan kopplingsutrustning och vara väl dokumenterade.
    521.8.3 och 528.1 säger ung samma sak. Det krävs en skiljevägg i dosor där ledningarna avslutas. Man får dock skarva ledare med godkända klämmor utan skiljevägg.
  • 521.7 Detsamma gäller kabel.
  • [vm] Det är därmed tillåtet med två (blå) neutralledare i samma rör (för en neutralledare får inte ha annan färg än blå (514.3.1.Z1)), även om det bör undvikas.
  • [ref] Det är också tillåtet med t.ex datakabel tillsammans med starkströmskabel (se även nästa kapitel).
  • 521.8.1: En krets får inte fördelas mellan flera kablar, t.ex L1-L3 i en kabel och N, PE i en annan. Dock får man använda parallella kablar, som då var och en ska innehålla samtliga faser.
    • Om man nu saknar en N-ledare i en kabel, får denna dras i en separat kabel? Det kan vara ok om kablarna följs åt och är fast installerade, fast då kan man ju lika gärna byta den första kabeln mot en 5-ledare.
    • Ang skyddsledare så tillåter 543.2.1 punkt 3: fast installerade isolerade eller oisolerade ledare. Detta sägs jämte första punkten: ledare i flerledarkablar så det antyds här och i 543.1.3 Separat framdragen skyddsledare som inte ingår i matande kabel.... att den faktiskt får vara en separat ledare. Detta är troligen sällan en fråga i praktiken då originalkabeln troligen redan innehåller en gul/grön ledare, så enda alternativet är återigen om N får vara en separat framdragen ledare.
I dessa fall är den sjunkande belastningsförmågan en sak att också tänka på.

Bo, du vänder upp och ner på hela min världsuppfattning.

//Patrik

Som allt annat, det handlar om att hänga med och snappa upp allt nytt som kommer. Har varit tillåtet att göra på detta sett sen det blev Svensk standard istället för föreskrifterna, vill jag minnas. (Kan dock ha fel på när)

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
hehe...oooh yeah!!d^_^b:wow:

Mycket bra sammanfattning Bo, och som Glufsglufs redan konstaterat fick han inga problem med sitt jobb.

Glufsglufs skrev:
hehe...oooh yeah!!d^_^b:wow:
Goddamn it. ;)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Följ din världsuppfattning du, den är sund :)

.. och där vände vi på steken - Mao så kan jag få min elektriker att göra som jag vill - En grupp till bel. och en grupp till uttag i SAMMA rör...

Tack Bo! d^_^b

slacker skrev:
.. och där vände vi på steken - Mao så kan jag få min elektriker att göra som jag vill - En grupp till bel. och en grupp till uttag i SAMMA rör...

Tack Bo! d^_^b
Nä, så enkelt är det inte. Bara för att något inte är förbjudet så betyder inte det att elektrikern tillämpar den lösningen om det finns andra alternativ, jmf med lös kabel i vägg, jag skulle aldrig nyttja den lösningen om jag absolut inte i ett sista försök för att få något att funka.

Mitt exempel som tog fran Bo:s svar handlade om att det var absolut sista lösningen för att få saker att funka, inte det mest tillämpliga.

slacker skrev:

Tack Bo! d^_^b
Utan att ha sett din anläggning skulle jag tro att en tvåfasgrupp är en bättre och smidigare lösning för att avhjälpa ditt problem

Ja, en två/trefasgrupp är bättre än två/tre olika grupper i samma rör.

Rikard Ågren skrev:
Utan att ha sett din anläggning skulle jag tro att en tvåfasgrupp är en bättre och smidigare lösning för att avhjälpa ditt problem
Det håller jag med om, vid den lösning slacker önskar får man dra i 6 st FK i rören och dessutom om man ska vara regelrätt räkna med 4 strömbelastade ledare. Det är mindre vanligt och eftersom TS beskrev grupperna som hårt belastade är det också något som verkligen kan vara relevant med tanke på värmeutvecklingen. Kan ju även vara vanskligt att hålla isär respektive fas-nolla-jord om två grupper ska separeras på ett bra sätt i en kanalisation gjord för en konventionell grupp.

• Gilla
LSB
  • Laddar…
GK100 skrev:
Det håller jag med om, vid den lösning slacker önskar får man dra i 6 st FK i rören och dessutom om man ska vara regelrätt räkna med 4 strömbelastade ledare. Det är mindre vanligt och eftersom TS beskrev grupperna som hårt belastade är det också något som verkligen kan vara relevant med tanke på värmeutvecklingen. Kan ju även vara vanskligt att hålla isär respektive fas-nolla-jord om två grupper ska separeras på ett bra sätt i en kanalisation gjord för en konventionell grupp.
4 belastade ledare får man ju å andra sidan med en trefasgrupp, må vara att man måste ha "intressanta" laster för att verkligen lyckas dra max ström genom alla fyra ledarna samtidigt.

Med hårt belastade avsågs väl att lasten var lite väl hård för *en* grupp. Om 10A är lite klent idag så kan man väl gissa att det blir 6-8A per grupp. Räknas det fortfarande som hård last?

Om man samtidigt byter befintliga FK i någon av vidarematningarna så kan man kanske fixa separeringen i dosan smidigt genom att ena gruppen bara passerar genom dosan. Vid centralen är väl separeringen inte fullt så kritisk, båda nollorna respektive båda skyddjordarna ska ju ändå anslutas i gemensamma skenor.

Jag är lite kluven till vad som är bäst nu när det framgått att det åtminstone inte är förbjudet att välja. Risken med noll-släpp eller att missa att bryta alla faser om nån hempulare ger sig på en installation med en grupp bestående av flera faser är nog inte försumbar, samtidigt blir det ju lite "konstigt" med flera grupper i samma rör.

Appropå det här så undrar jag hur isolering av kabel räknas? Vissa datakablar är ju märkta 300V, fast det är kanske nån slags absolut max i speciella förhållanden och inte dugligt gällande beröringssäkerhet? Det vore ju annars rätt smidigt med t.ex. nätverkskabel som är tillräckligt isolerad för att i nödfall få dras ihop med FK'n i sånahär specialfall...

elmont skrev:
Det är troligen inga problem att dra in nya ledningar i befintliga rör, men utan att veta alla förutsättningar är det lite svårt att ge råd. Tex har du flera faser i centralen fungerar det med trefasgrupp som man fördelar ut, byta fk till 2.5 mm2 och säkra 16 A, inte optimalt men möjligt och jag betvivlar att inte 16 A skulle hålla man brukar ha 16 som huvudsäkring på hela hus.
Hej elmont
Har en egen tråd där jag undrar just detta men ingen verkar riktigt veta.
I min sons lägenhet från 1966 har man drag nytt till den gamla kopplings dosa för spisen
och dragit den till två hel skilda förbrukare med egna grupper med med samma nolla anslutet.
3 fas en nolla +skyddsjord
Första förbrukare är induktionshällen med 2 faser + nolla den andra är en Ugn som tredje fasen matar till ett annat 230 utag och samma nollan används som till hällen.
Är detta OK då används samma nolla till två olika förbrukare och inte enbart till en trefasgrupp /400volts spis tex spis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.