59 255 läst ·
105 svar
59k läst
105 svar
Två grupper - Gemensam nolla?!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Detta är ett citat ur trefasartikeln, och det är teoretiskt, bara teoretiskt...mycke_nu skrev:
Strömmen i N-ledaren blir bara exakt lika med fasledarna om fasledarna för lika hög ström. Om det är lite obalans så sjunker strömmen i N något under den fas som har högst ström.
Och om man skulle ha det osannolika fallet med en kraftigt induktiv last i L1 och kapacitiv last i L2 (-60° / +60°) så summeras fasledarnas ström i N.
Precis, det gäller endast vid symmetrisk belastning eller det triviala fallet där strömmen är noll i den ena fasen, inte allmänt.Bo.Siltberg skrev:
Hej läser denna tråd ,med alla dess varianter på kopplingar,vill gärna få en rekommendation på mitt specifika
koppling,så här är det nu mickro , kyl o frys delar på nolla alltså 2 faser i samma rör, är det bättre att dra i
en nolla + jord i samma rör det blir då en nolla + jord till varje fas ?
koppling,så här är det nu mickro , kyl o frys delar på nolla alltså 2 faser i samma rör, är det bättre att dra i
en nolla + jord i samma rör det blir då en nolla + jord till varje fas ?
Här är vi inte överennsElkludde skrev:
Svensk stadard säger mycket tydligt att man får ha 2 st nollor i samma rör. = 2 grupper
Men alla faser i en 1,2 3 fas grupp MÅSTE gå i samma rör .
Du får ha flera (2) nollor i samma rör tillika skyddsjord 2 st om du vill dela upp en typ 2/3 fas i flera enfasförbrukate/uttag.
Du får inte blanda 400v förbrukare och 230 förbrukare på samma fas utan överströmningsskydd.
Är det enbart 230 förbrukare behöver du bara göra en
Kravet är att alla faser ska gå i samma rör men nolla och skydddsjord behöver inte göra det utan kan gå i ett rör parallellt om det inte får plats tex i en 16 mm rör
Du får inte göra 2 - 3 fas grupper utan att en behörig elektriker har gjort en risk bedömning av den gemensamma nollan om den ska gå till olika förbrukare/uttag och dokumenterat detta.
såhär kan du göra
första hand bör gruppen utföras genom att
- trefasledningen avgrenas i kopplingsdosor, varifrån enfasledningar utgår till uttag, strömbrytare och andra förbrukare, och
- inga flerfasförbrukare inkopplade mellan faserna (400 V-apparater) på gruppen, dvs ingen blandning av enfas- och flerfasapparater (på samma faser).

I detta fall finns inget behov av trepoligt överströmsskydd eller andra skyddsåtgärder, men en uppmärkning i gruppcentral och fördelningsdosorna rekommenderas alltid.
I uttag och strömbrytare finns med detta alternativ i praktiken en enfasgrupp, dvs det räcker med att bryta en (1) säkring för att göra "gruppen" strömlös. Därför får inga 400 V-apparater finnas inkopplad på denna fas. (En lekman får byta ett uttag, men inte rota i en kopplingsdosa.)
Samma kopplingsdosa kan givetvis mata flera olika "enfasgrupper".
Man skulle kunna tillåta Y-kopplade flerfasförbrukare (230 V) (som tål bortfall av en fas), och även D-kopplade laster på faser som inte används för enfasuttag, men för enkelhetens skull gör vi inte så.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Båda metoderna är tillåtna, men det är till 99.9% en tvåfasgrupp (två olika faser och gemensam N och PE) som väljs, helt enkelt för att det är det bättre alternativet som jag skrev ovan (eller i en annan tråd..). I samtliga fall ska alla ledare som hör till samma grupp förläggas tillsammans (i samma rör). Elintresserad blandar citat med egna felaktiga påståenden ovan.Elkludde skrev:
Jag ber om ursäkt om jag blandar egna med felaktiga påstående.Bo.Siltberg skrev:Båda metoderna är tillåtna, men det är till 99.9% en tvåfasgrupp (två olika faser och gemensam N och PE) som väljs, helt enkelt för att det är det bättre alternativet som jag skrev ovan (eller i en annan tråd..). I samtliga fall ska alla ledare som hör till samma grupp förläggas tillsammans (i samma rör). Elintresserad blandar citat med egna felaktiga påståenden ovan.
Men praxis är att ALLTID om det rör sig om att utöka nya grupper med nya uttag att dra en ny ledare från centralen med nolla + skyddsjord enligt svensk standard gällande Elinstallationer
Och det är det jag fått lära mig och det står i rekommendationerna från ELSÄK gamla och nya utgåvor.
Det är inte praxis att göra på detta sätt
Man måste bedöma vad belastningen ska vara till och göra en risk bedömning om man har en gemensam nolla till olika förbrukare.
Annars följer man inte Svensk Standard senaste utgåva.
Rätta mig om jag är fel ute.
Min uppfattning är att kunniga lär ut genvägar för att få saker att funka men upplyser inte om den elsäkerhet som Svensk standard föreskriver.
Och jag tycker att man som ägare av en el anläggning som man är ansvarig för ska få göra ett aktivt val om man vill följa den eller inte.
Hur man som elektriker vet hur man ska lösa problemet utan att korrekt tala om vad man är skyldig att uppfylla är inte riktigt Ok tycker jag när det handlar om liv & lem om någon användare sen glömmer och gör fel när man tex ska bryta strömmen.
Elintresserad, du kan nog vara helt lugn för att vilken elektriker som helst gör en bedömning av vilka laster som skall kopplas in på en grupp. I ett vanligt hem finns det dessutom ingen som helst anledning att antaga att det kommer att förekomma några konstiga fasförhållanden pga apparater som kopplas in i vägguttagen. Det är inga genvägar, det är ett helt sunt tillvägagångssätt.
Vad du menar med att elektriker gör installationer som riskerar liv och lem på användarna får du nog förklara lite närmare. Är det delade flerfasgrupper du avser?
Vad du menar med att elektriker gör installationer som riskerar liv och lem på användarna får du nog förklara lite närmare. Är det delade flerfasgrupper du avser?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Elintresserad, du har helt rätt i att man bör lyfta blicken och se till helheten. Behöver man ett nytt uttag i syfte att kunna ta ur mer effekt så är en ny grupp förstahandsalternativet, ja. Den konkreta frågan här handlade dock om att lösa det akuta problemet som fredl har. Flerfasgrupper går att utföra på ett säkert sätt vilket du säkert själv konstaterat.
absolut
Men han har mer än ett problem som jag kan se inte bara Proppen går ju stup i kvarten
som att en leverantör utan behörighet eller men begränsad behörighet gjort en ny grupp utan nolla och skyddsjord.
Det ser ut som att det finns bara 2 nolledare till 4 befintliga grupper
3 grupper delar på 1 nolla ? men vilken ?
Hur vet man om man flyttar plats på säkring 7 & 5 och gör en 2 fasgrupp att den har en egen nolla då ?
Att i detta lägen dra en fas till övervåningen och en fas till undervåningen och fortsätta använda gemensam nolla skulle jag inte våga rekommendera utan att ta dit en kunnig som följer hur det är kopplat
Går det inte att dra i en nolla till så måste man ju göra 2 st 2 fasgrupper eller ?
Men han har mer än ett problem som jag kan se inte bara Proppen går ju stup i kvarten
som att en leverantör utan behörighet eller men begränsad behörighet gjort en ny grupp utan nolla och skyddsjord.
Hur vet man om man flyttar plats på säkring 7 & 5 och gör en 2 fasgrupp att den har en egen nolla då ?
Att i detta lägen dra en fas till övervåningen och en fas till undervåningen och fortsätta använda gemensam nolla skulle jag inte våga rekommendera utan att ta dit en kunnig som följer hur det är kopplat
Går det inte att dra i en nolla till så måste man ju göra 2 st 2 fasgrupper eller ?
Skriver du om mitt hus? Det har gått en säkring två gånger på ett och ett halvt år. Dock vore det vore skönt om jag kunde fördela lasten från dammsugare, diskmaskin och tv på ett bättre sätt. Grupp 4 och 7 går till övervåningen båda två. Ville ha lvp på separat fas från vu på övervåning för att jag har elektronik som jag helst inte utsätter för belastningen som blir vid kompressorstart.Elintresserad skrev:absolut
Firman som installerade lvp är fullt behörig. De är från början en elektrikerfirma med fem elektriker som expanderat och nu har fyra ackrediterade värmepumpsinstallatörer.
Ja förlåt det är slackers Tråd och inslag jag menar Sorryfredl skrev:Skriver du om mitt hus? Det har gått en säkring två gånger på ett och ett halvt år. Dock vore det vore skönt om jag kunde fördela lasten från dammsugare, diskmaskin och tv på ett bättre sätt. Grupp 4 och 7 går till övervåningen båda två. Ville ha lvp på separat fas från vu på övervåning för att jag har elektronik som jag helst inte utsätter för belastningen som blir vid kompressorstart.
Firman som installerade lvp är fullt behörig. De är från början en elektrikerfirma med fem elektriker som expanderat och nu har fyra ackrediterade värmepumpsinstallatörer.
Reagerade inte när en annan som jag trodde pratade om slackers problem men syftade tydligen på ditt inslag i tråden.
Faserna L1L2L3 följer i samma ordning på dina säkringar
Första säkring får fas L1
Nästa säkring får L2
Tredje L3
Fjärde L1 osv
Du kanske helt enkelt kan lista ut genom att slå av en säkring i taget och kolla var det inte finns spänning
Och på så sätt flytta diskmaskinen till en annan fas och då borde inte damsugare överbelasta när diskmaskinen går
om det är lokalt i din undercentral.
Diskmaskinen har bruklit en egen grupp men om damsugare löser ut säkringen när diskmaskinen går så har det uttaget samma grupp som diskmaskinen och då måste man koppla om det från en kopplingsdosa med flera faser eller från centralen.
Då har du fördelat belastning i din anläggning.
Men kolla att du har en nolla till alla grupper ( spis med tre faser = 1 nolla )
Tvåfasgrupp eller tre fasgrupp om det finns samma 1 nolla per grupp
Så antalet nolledare är inte lika med antalet säkringar.
Tror att det är ett arbete för en elektriker eller kunnig yrkesman.
Redigerat: