Alltså det är godkänt att dra in en eller två faser till i röret från en varsin säkring som alla ligger på olika faser i centralen och dela på samma nolla. Man skapar då en två- eller trefasgrupp. Men att dra in en till grupp (fas, nolla, jord) i röret är inte tillåtet. Inte heller tillåtet att ta två eller tre faser från samma fas i centralen och dela på samma nolla. Förstår du?

Med andra ord, det du vill göra är tillåtet.

En tvåfasgrupp har bara en nolla och en skyddsjord.

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Alltså det är godkänt att dra in en eller två faser till i röret från en varsin säkring som alla ligger på olika faser i centralen och dela på samma nolla. Man skapar då en två- eller trefasgrupp. Men att dra in en till grupp (fas, nolla, jord) i röret är inte tillåtet. Inte heller tillåtet att ta två eller tre faser från samma fas i centralen och dela på samma nolla. Förstår du?

Med andra ord, det du vill göra är tillåtet.

En tvåfasgrupp har bara en nolla och en skyddsjord.

//Patrik
Tack Patrik för att du fick polletten att trilla ned hela vägen! :D
Jag tänker inte på ngt sätt fippla och lägga ngt på en separat fas så det får bestå ett tag till.
Lösningen är just nu att byta till säkringen på gruppen från en 6A till en 10A. Och så byter vi rasket till utanpåliggande för belysningen i källaren under ett senare skede.
Lagom störigt när man kapar foder och GCM8S'n knäcker 6'an vid start... För att sedan traska ned i en kolsvart källare för att byta propp...

Redigerat:
slacker skrev:
Nu är jag lite förlorad igen - Så det är ok att dra in en TVÅ fas grupp, dvs två faser och två nollor med separata porslinsäkringar i samma rör? Så länge de sitter i anslutning till varandra och märkes som en TVÅ fas grupp? Fattar jag dig helt fel? Dessa matar två helt olika saker...
Tyckte vi fick det klart ovan att man inte fick göra så... :x
Du har redan fått svar, men för att ytterligare förtydliga:

Nej, så får du inte göra.

Om du däremot gör exakt likadant, fast bara använder en gemensam noll-ledare, så är det plötsligt okej.

(P.S. om nån nånsin får för sig att felaktigt laborera med att dra dubbla nollor så ser för sjutton till att också dra dubbla skyddsjordar, skyddsjorden ska alltid vara minst lika grov som nolla och fas)

MEN - Nu fick ni mig att spåna (kan ju vara ölen och totalförlusten i bowling som talar) hur fanken resonerar man med 3 fas?

Ett exempel då (3-fas var ngt som jag INTE djupgående studerade i plugget) en helt vanlig spiskontakt, 3 faser, säkrad på 3x16A, kabeln är FK2.5. 3 faser, nolla och jord.
Kalla mig pucko nu och jag köper det med hull och hår...

Arbetar en spis med huvudspänning (fas till fas) eller fas spänning (fas till noll)?
Frågan baseras i belastning på nollan...

Så en uppdelad trefasgrupp blir ju samma koncept, L1, L2 och L3 samt noll + skyddsjord. Jämn last på den delade tre-fas gruppen ger ju ökad last på nollan är ju det jag vill komma till - Är inte det ett problem?

Redigerat:
slacker skrev:
MEN -
Arbetar en spis med huvudspänning (fas till fas) eller fas spänning (fas till noll)?
Frågan baseras i belastning på nollan...

Så en uppdelad trefasgrupp blir ju samma koncept, L1, L2 och L3 samt noll + skyddsjord. Jämn last på den delade tre-fas gruppen ger ju ökad last på nollan är ju det jag vill komma till - Är inte det ett problem?

Spisen kan vara av 2 typer :

Typ 1 använder 2 eller 3 faser UTAN nolla och har förstås skyddsjord. Alla element i plattor och ugn arbetar med 400 V.

Typ 2 använder 1, 2 eller 3 faser samt Nolla och skydsjord. Alla element i ugn och plattor arbetar med 230 V. Vid flerfaskoppling delar upp dom olika plattorna och ugn på olika faser så jämnt som möjligt.

Svar på fråga två.

Lika belastade faser i ett trefassystem ger en obelastad nolla eftersom faserna är fasförskjutna 120 grader mellan varandra. Det är grundprinciperna i trefasystemet.

Det är därför alla påpekar vikten av att ansluta dom olika fasledarna till OLIKA faser i centralen. Om man inte gör detta, då blir den gemensmma nollan överbelastad.

Redigerat:
En halvdålig liknelse som funkar för två faser:

Tänk dig att fas 1 = +12V likspänning, nollan är just 0V och fas 2 = -12V likspänning. Om du då drar 1A från både fas 1 och fas 2 så kommer strömmen från de två lasterna att försöka dra 1A åt varsitt håll i nollan, och då tar de alltså ut varandra och det går ingen ström alls i nollan.

Det är lite klurigare med växelspänning och trefas, men principen är ungefär densamma.

Det finns dock fall då nollan faktiskt kan få rätt mycket ström även om det är ungefär lika mycket last på alla tre faserna, och det är om man har många laster som styrs av gamla sortens dimmers (fasvinkelstyrda), men det är överkurs och man behöver bara ha koll på det om man jobbar med typ konsert/teater-ljus eller liknande...

yxis skrev:
(P.S. om nån nånsin får för sig att felaktigt laborera med att dra dubbla nollor så ser för sjutton till att också dra dubbla skyddsjordar, skyddsjorden ska alltid vara minst lika grov som nolla och fas)
Skyddsjorden kan i vissa fall tillåtas vara klenare än fasen och nollan, men det är överkurs det också.

Hej igen det här ämnet måste va det mest diskuterade här i forumet
Nån här som lästa om att nollan får i vissa fall belastas högre än fasledaren ?
Mvh Tille

Tobbe_3 skrev:
Svar på fråga två.

Lika belastade faser i ett trefassystem ger en obelastad nolla eftersom faserna är fasförskjutna 120 grader mellan varandra. Det är grundprinciperna i trefasystemet.

Det är därför alla påpekar vikten av att ansluta dom olika fasledarna till OLIKA faser i centralen. Om man inte gör detta, då blir den gemensmma nollan överbelastad.
Självklart att det är så det funkar! Tack för att ni reder ut begreppen... d^_^b

tille1 skrev:
Hej igen det här ämnet måste va det mest diskuterade här i forumet
Nån här som lästa om att nollan får i vissa fall belastas högre än fasledaren ?
Mvh Tille
får vet jag inte, men den kan bli högre belastad är fasledarna vid smutsig last.

Nu kom jag på en sak som hände i "begynnelsen" av min el karriär. Vi hade ett projekt där vissa lägenheter hade enfas (uthyrningsdelar) men vi skulle byta centraler (ej stigare) och pentry skulle få egen säkring och resten egen (gått på samma sen 50-talet) men kruxet var att det gick endast ett rör från centralen och utanpåliggande kabel var inte att diskutera.
Då sa chefen att vi kunde dra ut två faser (olika färger) samt två nollor (partexmärkta i alla ändor) samt en jord, alternativt två faser och en jord samt en nolla på 4 mm2, (inget vi gjorde så klart). Jag funderar nu efter alla diskutioner hur reglerna säger om detta i dagens läge och i jämförelse med gula och blåa boken.

Ja, jag kan ju inte säga säkert hur det har varit förut, men jag antar att det även då var otillåtet med två grupper i samma rör.

//Patrik

Set har så länge jag vart med (och det är länge) varit förbjudet med olika grupper i samma rör

Mjo, fast olika grupper - tvåfasgrupp från enfascentral (om man nu kan kalla det så) med brytning som sker samtidigt samt med varsin nolla (då det är enfascentral som matar) har det alltid stått/står nu klart och tydligt hur man kunde/kan förhålla sig till det? Jag menar, det gick egenom besiktningen.

En grupp = Fas, nolla (, jord)

Drar man två faser med en varsin nolla så är det två grupper för mig, oavsett hur man laborerar med det. :)

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.