5
E Edgarsven skrev:
10 A säkring klarar du med 1,5 ledare. Nollan ska då jobba mot båda faserna. Visserligen blir det som en nollpunkt. Sedan faserna ligger lite efter varandra. Hur stor effekten blir på nollan blir knepigt. Bättre att anta att det blir över 1,5 kvadrat antar jag.
De tre faserna vi har ligger förskjutna i förhållande till varandra, vilket gör att du aldrig får mer ström i nollan än vad du har i faserna vid en och samma tidpunkt. Det är därför det räcker med en nolla framdraget när du har 2 eller 3 olika faser.
Dvs 2 eller 3 enfasgrupper
Och har du en symmetrisk 3 fas last behövs ingen nolla alls
Vidare som tommib skriver så kan du få mer ström i nollan om du har mycket övertoner som bl.a kommer ifrån switchade nätaggregat som sitter i flertalet av våra apparater i våra hem.
Tror det ska finnas nån tråd här som Bo Siltberg har skrivit som förklarar det mer i detalj om du vill läsa vidare, annars finns det en uppsjö av information på nätet om du söker

Redigerat:
5 AlmostDwarf skrev:
Du sa det med egna ord "borde"
Det är just därför uttaget ska utrustas med ett tvåpoligt överströmsskydd :)
Ska enligt tillverkaren. Men inget måste enligt elsäkerhetsföreskrifterna.

Som jag påpekat flera gånger så är frånskiljare och överströmsskydd två olika funktioner. De kan kombineras i en en flerpolig dvärgbrytare, eller så kan man ha de som två olika komponenter (dels säkringar och dels en arbetsbrytare).

Annars skulle arbetsbrytare vara helt onödigt. Den tillför ju inget om man samtidigt kräver flerpoligt överströmsskydd.

tommib
God elsäkerhetsteknisk praxis (som hänvisas till i lagstiftningen) kräver att man följer tillverkarens anvisningar eller visar varför det inte behövs.

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Och jag har ingenstans sagt att man inte ska följa tillverkarens anvisningar, jag har bara sagt att jag tycker de har specificerat för snävt.

Istället för att specificera "flerpoligt överströmsskydd eller flerpolig arbetsbrytare" så har de bara specat "flerpoligt överströmsskydd".

Naturligtvis är enklaste lösningen på problemet att helt enkelt sätta två enkla uttag bredvid varandra. Det lär t.o.m. vara den vanligast lösningen, just eftersom uttag som är gjorda för att matas från två olika faser är svårare att få tag på.

Eller så hittar man ett uttag för två faser där tillverkaren faktiskt skriver att det är ok med flerpolig arbetsbrytare istället för flerpoligt överströmsskydd. Det kryllar ju av 3-fas spisuttag som matas från diazed-central, utan flerpoligt överströmsskydd eller ens flerpolig arbetsbrytare?

5
N Nerre skrev:
Ska enligt tillverkaren. Men inget måste enligt elsäkerhetsföreskrifterna.

Som jag påpekat flera gånger så är frånskiljare och överströmsskydd två olika funktioner. De kan kombineras i en en flerpolig dvärgbrytare, eller så kan man ha de som två olika komponenter (dels säkringar och dels en arbetsbrytare).

Annars skulle arbetsbrytare vara helt onödigt. Den tillför ju inget om man samtidigt kräver flerpoligt överströmsskydd.
En arbetsbrytare utgör inget kortslutning eller -överströmsskydd, och den tillför en hel del vare sig enpoligt ett flerpoligt skydd innan.
Ska man vara petig så heter det säkerhetsbrytare och inte arbetsbrytare. Men det är så vedertaget så alla vet vad som menas ändå, och jag använder den benämningen jag med.

Redigerat:
5 AlmostDwarf skrev:
De tre faserna vi har ligger förskjutna i förhållande till varandra, vilket gör att du aldrig får mer ström i nollan än vad du har i faserna vid en och samma tidpunkt. Det är därför det räcker med en nolla framdraget när du har 2 eller 3 olika faser.
Dvs 2 eller 3 enfasgrupper
Och har du en symmetrisk 3 fas last behövs ingen nolla alls
Vidare som tommib skriver så kan du få mer ström i nollan om du har mycket övertoner som bl.a kommer ifrån switchade nätaggregat som sitter i flertalet av våra apparater i våra hem.
Tror det ska finnas nån tråd här som Bo Siltberg har skrivit som förklarar det mer i detalj om du vill läsa vidare, annars finns det en uppsjö av information på nätet om du söker
Jo, så mycket vet jag. Detta är ju inte en 3-fas motor, utan två st enfas laster. Ett vanligt uttag för enfas behöver ju samma storlek på ledningen för nollan som till fasen. Dock blir nollpunkten i dosan en utflyttad nollpunkt där all ström inte behöver gå i ledningen tillbaka till skåpet pga att faserna ligger olika i tid. Den totala lasten för båda uttagen måste dock passera punkten där nollan är sammankopplad. Om faserna låg 180 grader som i USA, så hade belastningen blivit mycket låg på noll-ledaren tillbaka till skåpet. Säg att uttag 1, belastas med 1500 watt och uttag 2 med 1000 watt. Nu är dock inte faserna 180 grader, utan fördelade på 3 över 360 grader och då blir belastningen något helt annat och mycket svårare att beräkna. Någon kanske vet om belastningen blir mer eller mindre än belastningen om det bara finns ett uttag?

5
Måste dock erkänna en sak angående Elkos 2 fas uttag, deras anvisning på deras sida är något luddig.
Det står att man ska använda en 2-polig dvärgbrytare, men fortsätter man att läsa och vad dem hänvisar till i SS 436 40 00 så blir det lite luddigt, om de inte bara avser det första stycket med tanke på vad som står under.:thinking:

5 AlmostDwarf skrev:
En arbetsbrytare utgör inget kortslutning eller -överströmsskydd, och den tillför en hel del vare sig enpoligt ett flerpoligt skydd innan.
Precis. Den utgör bara en frånskiljare. D.v.s. det är en anordning som gör uttaget helt spänningslöst så man kan meka i det utan risk.

Överströmsskydd bryter om strömmen i en fast blir för hög, men måste inte bryta alla faser samtidigt (om det inte sitter ansluten utrustning som kan gå sönder av avbrott i en fas).

Frånskiljare och överströmsskydd är, som jag tror jag skrivit två gånger tidigare, två helt olika funktioner och ska inte blandas ihop. Ska man meka i uttaget bryter man med frånskiljaren, som kan vara, men inte måste vara, ett flerpoligt överströmsskydd.

Nåt som jag inte är helt säker på är om en flerpolig dvärgbrytare faktiskt är godkänd som frånskiljare. Uppfyller den kraven på brytavstånd? En arbets/säkerhetsbrytare uppfyller garanterat kraven på brytavstånd i alla fall.

E Edgarsven skrev:
Nu är dock inte faserna 180 grader, utan fördelade på 3 över 360 grader och då blir belastningen något helt annat och mycket svårare att beräkna. Någon kanske vet om belastningen blir mer eller mindre än belastningen om det bara finns ett uttag?
Det finurliga med trefas är att strömmen i nollan aldrig kan bli högre än strömmen i nån av faserna. Den "extra strömmen" går nämligen tillbaka genom en av de andra faserna. Detta oavsett om du lastar en fas, två faser eller tre faser. Om lasten är helt symmetrisk (d.v.s. samma last på alla faser) så är strömmen genom nollan noll.

5
N Nerre skrev:
Precis. Den utgör bara en frånskiljare. D.v.s. det är en anordning som gör uttaget helt spänningslöst så man kan meka i det utan risk.

Överströmsskydd bryter om strömmen i en fast blir för hög, men måste inte bryta alla faser samtidigt (om det inte sitter ansluten utrustning som kan gå sönder av avbrott i en fas).

Frånskiljare och överströmsskydd är, som jag tror jag skrivit två gånger tidigare, två helt olika funktioner och ska inte blandas ihop. Ska man meka i uttaget bryter man med frånskiljaren, som kan vara, men inte måste vara, ett flerpoligt överströmsskydd.

Nåt som jag inte är helt säker på är om en flerpolig dvärgbrytare faktiskt är godkänd som frånskiljare. Uppfyller den kraven på brytavstånd? En arbets/säkerhetsbrytare uppfyller garanterat kraven på brytavstånd i alla fall.
Jag har varit med på vad du menar hela tiden, det är inte det som det handlar om. Det handlar om anvisningen från tillverkaren som har diskuterats.
Ja så länge symbolen (frånskiljare) dvs med ett litet streck uppåt på linjen så är den godkänd.

5
E Edgarsven skrev:
Jo, så mycket vet jag. Detta är ju inte en 3-fas motor, utan två st enfas laster. Ett vanligt uttag för enfas behöver ju samma storlek på ledningen för nollan som till fasen. Dock blir nollpunkten i dosan en utflyttad nollpunkt där all ström inte behöver gå i ledningen tillbaka till skåpet pga att faserna ligger olika i tid. Den totala lasten för båda uttagen måste dock passera punkten där nollan är sammankopplad. Om faserna låg 180 grader som i USA, så hade belastningen blivit mycket låg på noll-ledaren tillbaka till skåpet. Säg att uttag 1, belastas med 1500 watt och uttag 2 med 1000 watt. Nu är dock inte faserna 180 grader, utan fördelade på 3 över 360 grader och då blir belastningen något helt annat och mycket svårare att beräkna. Någon kanske vet om belastningen blir mer eller mindre än belastningen om det bara finns ett uttag?
E Edgarsven skrev:
Beräkning av strömmen i nollan kan bl.a göras med vektordiagram, vilket jag behöver fräscha upp mitt minne för att göra.
Strömmen går från fas till fas men är det så att du har ett snedbelastat nät så blir inte strömmen lika i alla faser och måste då ta vägen via nollan tillbaka till transformatorns mittpunkt (neutralpunkten), och det är tack vare neutralpunkten som du kan plocka ut en nolla där du får en en fasspänning på 230 v här i Sverige och 400 volt i huvudspänning mellan faserna.
Och ju högre spänning du har desto lägre ström behövs för att uppnå samma effekt, om det var det du menade i ditt sista stycke

• Gilla
Edgarsven
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Jag har varit med på vad du menar hela tiden, det är inte det som det handlar om. Det handlar om anvisningen från tillverkaren som har diskuterats.
Ja, och där menar jag att de gjort en tankemiss i sin anvisning. De föreskriver flerpoligt överströmsskydd, när det som egentligen borde krävas är flerpolig frånskiljare (vilket i det här fallet finns).

Krånglar du inte till det alldeles förfärligt nu Nerre, och alldeles i onödan. En tvåpolig dvärg vet alla vad det är, kanske även ett tvåpoligt överströmsskydd. Men vad skulle hända om ELKO började kräva en flerpolig frånskiljare. Kan du föreställa dig vilka diskussioner det skulle skapa kring hur det ska tolkas och utföras? Det har varit alldeles nog med diskussioner kring allpolig brytare till badrumsfläktar. Det är som sagt inga problem att i de allra flesta fallen installera en tvåpolig dvärg till ELKO's tvåfasiga uttag. Det behövs inga andra lösningar, förutom att välja två separata uttag då.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Beräkning av strömmen i nollan kan bl.a göras med vektordiagram, vilket jag behöver fräscha upp mitt minne för att göra.
Strömmen går från fas till fas men är det så att du har ett snedbelastat nät så blir inte strömmen lika i alla faser och måste då ta vägen via nollan tillbaka till transformatorns mittpunkt (neutralpunkten), och det är tack vare neutralpunkten som du kan plocka ut en nolla där du får en en fasspänning på 230 v här i Sverige och 400 volt i huvudspänning mellan faserna.
Och ju högre spänning du har desto lägre ström behövs för att uppnå samma effekt, om det var det du menade i ditt sista stycke
Vår eminente lärare @Bo.Siltberg undervisade mig i ett tidigare tråd. :oops:
Inlägg #32
https://www.byggahus.se/forum/threa...tt-nya-koek-bilder.298532/page-3#post-2750524

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
L Leif i Skåne skrev:
Vår eminente lärare @Bo.Siltberg undervisade mig i ett tidigare tråd. :oops:
Inlägg #32
[länk]
Ska läsa när jag har vaknat till lite :D(y);)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.